با حضور معاون رییسجمهوری
آغاز ساخت خط سه مترو شیراز
ساخت خط سه مترو شیراز با حضور معاون رییسجمهوری آغاز شد
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس عملیات اجرایی خط سه قطار شهری (مترو) شیراز روز پنجشنبه در آیینی با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییسجمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه آغاز شد. نوبخت امروز در دومین روز سفر به استان فارس با حضور در محل ساخت خط سه مترو شیراز، دستور آغاز عملیات اجرایی احداث این خط را صادر کرد.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس،
مرحله اول این طرح به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه با اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در این آیین آغاز شد که این فمرحله در طول پنج سال به بهره برداری میرسد.
بیشتر بدانیم:
محمود رضایی کوچی افزود: مرحله تکمیلی این طرح ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود و ظرفیت جابه جایی روزانه ۱۸ هزار مسافر را دارد.
به گفته وی، از مزایای این طرح که در ادامه خط یک مترو قرار دارد این است که ایستگاه راه آهن شیراز - اصفهان با خط راه آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم میکند.
بنا بر اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، در مرحله تکمیلی این خط ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت و شهرداری شیراز هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد: مسیر این طرح توسط استانداری فارس در کمیسیون ماده ۵ آزادسازی شده است که این طرح حدود هزار نفر اشتغال مستقیم دارد.
سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴و نیم کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.
مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی ۱۸ سالی که از شروع احداث قطار شهری شیراز میگذرد تنها یک خط آن به بهره برداری رسیده است.
توان شهرداری شیراز در سالهای اخیر به سمت تکمیل خط دو مترو شیراز که از شهرک میانرود تا فلکه ستاد و در ادامه به سمت میدان گلستان پیش میرود گذاشته شده است.
خط ۲ متروی شیراز به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود (بهارستان) در جنوب شهر آغاز میشود و تا کلبه سعدی (میدان گلستان) در شمال شهر ادامه دارد که به گفته مسئولان شهرداری شیراز در حال حاضر حدود ۱۱ کیلومتر از این مسیر از شهرک میانرود تا فلکه ستاد در دست ساخت است و اکنون مراحل نهایی عملیات حفاری توسط دستگاه TBM و بطور همزمان ساخت ایستگاههای این محور در حال انجام است.