به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی و هنری
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علی الهیار ترکمن در چهارمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ ضمن ارائه گزارش تحلیلی بر وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: معلم چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی در آموزش نقش به سزایی دارد و جریانهای دانشآموزی متأثر از عوامل گوناگون نیازسنجی تعداد معلمان را تغییر میدهد.
وی بابیان اینکه روند گذشته نشان میدهد که به تعداد معلمان متناسب با ورودی دانشآموزان توجه نشده، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال ۱۳۲۲ حدود ۲۶۵ هزار دانشآموز داشتهایم که در سقف خود در سال ۱۳۷۹ این تعداد به نزدیک ۱۸ میلیون دانشآموز رسیده است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع گفت: تا سال ۱۳۷۹ با افزایش جمعیت دانشآموزی، روند جذب نیروی انسانی نیز در آموزشوپرورش افزایشی بوده است، اما از اوایل دهه ۸۰ نیروی انسانی آموزشوپرورش به سمت بازنشستگی رفته و جمعیت نیروی انسانی کاهشی شده است.
آقای الهیار ترکمن با اشاره به اینکه آموزشوپرورش متعهد است در مهرماه سال ۱۳۹۹ شرایط تحصیل برای ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دانشآموز در بخش دولتی را فراهم کند تصریح کرد: برای تحقق این امر ۶۰۳ هزار نفر نیروی انسانی نیاز است.
وی افزود: تناسب نداشتن رشته و تحصیل، سن، جنسیت، توزیع نامتوازن نیروی انسانی و نارضایتی فرهنگیان به دلیل عدم موافقت با نقلوانتقال آنان از عوامل نابسامانی نیروی انسانی در آموزش وپرورش است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع تصریح کرد: تعدد قوانین و مقررات حاکم برجذب منابع انسانی در آموزشوپرورش دلیل اصلی نابسامانی نیروی انسانی در آموزش وپرورش است که مهمترین قانونی که مشکل ایجاد کرده قانون مصوب سال ۱۳۸۸ است که ۱۱ بار تعمیم و دامنه آن گسترش داده شده است.
وی گفت: قبل از این قانون استخدامهای خلاف رویه در آموزشوپرورش خیلی کم بوده است و بیشتر جذب از مسیر دانشسراها و مراکز تعلیم معلم بود، اما از سال ۱۳۸۸ به بعد با توجه به قانون مصوب مجلس شرایط استخدام تغییر کرد.
آقای الهیار ترکمن با اشاره به مجوزهای مقطعی برای جذب نیروی انسانی از سال ۱۳۸۸ به بعد گفت: بر اساس این مجوزها تعداد نیروی زن جذبشده در آموزش و پرورش بیشتر از نیاز بوده است که نشاندهنده این موضوع است که در این مجوزها به ترکیب جنسیتی و نیاز آموزش و پرورش اهمیت داده نشده است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع تأکید کرد: آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین ملزم است که سیاست گذاریهای مشخصی در جذب، آمادهسازی، حفظ و ارتقاء و نظارت و ارزشیابی نیروی انسانی داشته باشد.
شایانذکر است؛ "تعریف معلم در تراز سند تحول بنیادین"، "تفکیک نیروها به تماموقت و پارهوقت"، "جذب نیرو به جز مشاغل اداری از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی"، "استفاده از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهها در تربیت دانشی معلمان آینده"، "ملاک قرار دادن نیاز سالانه به نیروی انسانی و صدور مجوز استخدامی بر اساس مصوبه جلسه ۸۸۶ شورای عالی آموزشوپرورش"، "جذب نیرو برای بوم متناسب با نیاز آموزشوپرورش" و "تعریف نرخ ماندگاری مشخص در مناطق آموزشی توسط وزارت آموزشوپرورش" از جمله پیشنهادهای وزارت آموزش و پرورش در سیاستهای کلی جذب نیروی انسانی در این جلسه بود