به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از گمرک؛ آقای مصطفی آیتی افزود: کریدور کتای از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران تشکیل شده و بعنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: به منظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش مسیر و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از مسیر افغانستان و با استفاده از کارنه تیر، در دستور کار گمرک ایران با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی قرار گرفت که با توجه به اهمیت مسیر افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال ۹۸ در دو مرحله از مسیر هند-چابهار-افغانستان و مسیر بندرعباس-افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند کارنه تیر بصورت آزمایشی این مسیر افتتاح و بدلیل شناخت مسیر و مزایای آن برای شرکتهای حمل ونقل، برای نخستین بار ۲ دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون و با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه مسیر دادند.
مدیرکل ترانزیت گمرک ایران گفت: همچنین پنج دستگاه کامیون از مبدا ایران تحت صحابت کارنه تیر از طریق افغانستان به مقصد تاجیکستان ارسال شد که با انجام تشریفات کارنه تیر در گمرک دوغارون رسماً مسیر کتای (KTAI) افتتاح شد.
وی در خصوص اهمیت مسیر ایران در تجارت افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل دسترسی کوتاهتر به آبهای آزاد، اقتصادیترین مسیر برای ترانزیت کالاها به کشورهای آسیای میانه (CIS) است و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور کتای با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینهها، منجر به توسعه تجارت و نهایتاً رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
آیتی گفت:گمرک جمهوری اسلامی ایران، با اجرای پروژههای تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل ترکیبی اسلونی-ایران (۱۳۹۶)، هند-چابهار-افغانستان (۱۳۹۸) تلاش کرده است با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم کند.
مدیرکل ترانزیت گمرک ایران تاکید کرد: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقهای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین، اتحادیه اروپا، … عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای مسیر هستند.
گفتنی است؛ توقف پذیرش کامیونها در مرزهای ترکمنستان، فعالیتهای حمل ونقل و تجاری را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده بود که با راه اندازی این کریدور مجدداً فعالیت تجاری به این منطقه از مسیر جاده باز میگردد.