پخش زنده
امروز: -
مدیر پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از فعالیت ۸۰۰ مدرسه به عنوان پایگاه تابستانی برای دانش آموزان استثنایی خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و فرهنگی خبرگزاری صدا و سیما، ماندانا فرجی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان امسال علاوه بر پایگاههای تابستانی که همان مدارس هستند در فضای مجازی و شبکه شاد هم برنامههایی دارد، گفت: برنامههای ما از ۲۱ تیر آغاز شده است و امسال به سه صورت کلاس داریم. یکسری از کلاسها مجازی و حضوری و یکسری هم همراه با دانش آموزان عادی برای دانش آموزان تلفیقی و فراگیر است.
وی افزود: کلاسهای مشترک برای دانش آموزانی که بهره هوشی عادی دارند مانند نابینایان و معلولان جسمی حرکتی که شرکت در آنها از طریق ثبت نام در سامانه همگام اتفاق میافتد.
فرجی گفت: آموزشهای مجازی از طریق عضویت و ثبت نام همه دانش آموزان در همه گروههای معلولیتی در فضای شبکه شاد است و آموزش حضوری برای استانهایی است که در وضعیت سفید کرونایی قرار دارند البته این حضور با رعایت همه شیوه نامههای بهداشتی صورت میگیرد. مثلا اگر سال گذشته کلاسهای ما بین ۷-۱۰ نفر بود امسال حداکثر شرکت کننده در هر کلاس ۳ نفر است.
وی اضافه کرد:در آموزش مجازی هر مدرسهای که بیش از ۲۰ نفر میخواستند در کلاسهای آن مدرسه شرکت کنند به عنوان یک پایگاه ثبت و توسط مدیر مدرسه یک گروه تشکیل شده است.
فرجی افزود: مدیریت رابط پایگاه تابستانه با اداره کل شده است. فعالیتهای پایگاه در حیطههای دینی، هنری، مهارتی و ورزشی هستند. شعار ما در پایگاه اوقات فراغت امسال هر دانش آموز یک نقش و هر دانش آموز یک مهارت است.
وی گفت: یکی از برنامههای پرورشی در تابستان این است که هر دانش آموز یک نقش را در مدرسه بپذیرد این را با فضای مجازی کلید زدیم تا وقتی مدارس باز شوند دانش آموزان بتوانند مهارتهای اجتماعی را در مدرسه تمرین کنند و هر کدام یک نقش را بپذیرند مثلا یکی رئیس جمهور شود، یکی شهردار و یکی پزشک و در یک حالت در یک مدرسه چندین نقش کلیدی را ارائه دهند.
وی گفت: فعالیتها در این چهار حیطه با ۲۸ برنامه انجام میشود در حوزه دینی روانخوانی و صوت و لحن قرآن و حفظ قرآن و آشنایی با نماز را داریم و در حوزه هنری آموزش عروسک سازی، نقاشی، خوشنویسی، قصه گویی و آشنایی با شعر و هنرهای آوایی و در حوزههای مهارتی هم آشنایی با بهداشت، کمکهای اولیه، محیط زیست، درختکاری و پرورش گل را و در حوزههای ورزشی بازیهای بومی و آموزش شطرنج را برای نابینایان داریم؛ و بوچیا را برای بچههای جسمی حرکتی. محتواهایی که در پایگاهها نیاز داشتیم توسط استانها تهیه شده و در پایگاهها در شبکه شاد بارگذاری شده است. در شبکه شاد یک سری محتوا هم به صورت کلی از طرف سازمان تهیه شده است.
فرجی ادامه داد: هر دانش آموز میتواند فعالیتی را که دوست دارد انتخاب کند مثلا اگر شطرنج را دوست دارد فیلم آموزش شطرنج به نابینایان تهیه شده و در شبکه شاد موجود است.
وی گفت: بیشتر آموزشها هم خانواده محور است یعنی خانواده در کنار فرزند آموزشها را تمرین میکند. مثل آموزش عروسک سازی وگل آرایی و بچههایی که میتوانند مستقل کار کنند هم میتوانند از این فیلمها استفاده کنند.
فرجی افزود: پایگاههای آموزشی که از طرف آموزش و پرورش و معاونت پرورشی در مدارس عادی به وجود آمده اند هم محتواهای خوبی دارند که در صدد هستیم این محتواها را تهیه کنیم تا دانش آموزان ما هم از آنها استفاده کنند بعلاوه چندین آموزش را تا حال با زبان اشاره ارائه کرده ایم. در مدارسی که پایگاه حضوری هستند هم همکاران ما مانند سالهای گذشته آموزش میدهند.
وی گفت: سالهای گذشته بحث مهارتهای زندگی را داشته ایم که برای خانوادهها هم ارائه میشد، چون مادران هم مجاز بودند در کلاسها شرکت کنند هم در کلاسهای مشاوره و هم در کلاسهای مهارتی.
فرجی افزود: تمام هزینههای پایگاههای تابستانه توسط سازمان به استان پرداخت میشود.
وی گفت: معمولا دانش آموزان دوره ابتدایی دوم به بعد و متوسطهها خیلی بیشتر شرکت میکنند. مخصوصا بچههای متوسطهای که در حوزههای کار و دانش و کارهای مهارتی هستند در فعالیتهای تابستانه خیلی فعال هستند.
مدیر پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: هر کدام از دانش آموزان که در شبکه شاد هستند با تماس با مدیرشان در پایگاه اوقات فراغت مدرسه ثبت نام میشوند و فکر میکنیم امسال بیش از ۸۰۰ مدرسه پایگاه اوقات فراغت داشته باشد.