پخش زنده
امروز: -
سرپرست وزارت صمت گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، امروز باید در نقش یک فرمانده به صنعت کشور وارد شود و در شرایط جنگ اقتصادی، گامهای بلندی در توسعه داخلیسازی بخشهای مختلف صنعتی بردارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از وزارت صمت، آقای حسین مدرس خیابانی در بازدید از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اولویتهای کنونی کشور و نقش این سازمان در این وضع افزود: امروز کشور در شرایط جدیدی قرار دارد که اقتصاد ایران از نفت و درآمدهای نفتی جدا شده و به سمت تامین مالی ارزی از محل صادرات غیرنفتی حرکت کرده است؛ به نحوی که باید برخی از روشهای مدیریتی و واگذاریهایی که در دولت روی میدهد نسبت به گذشته تغییر کند و با روشهای کارآمد مدیریت شود.
سرپرست وزارت صمت با اشاره به نقشآفرینی ایدرو در اقتصاد ایران متناسب باهمین وضع افزود: اتمام پروژههای نیمهتمام و واگذاری آنها به بخشخصوصی یکی از راهکارهایی است که در اختیار این سازمان برای تامین منابع مالی و ورود آن به حوزه سرمایهگذاریهای جدید است؛ چراکه محدودیتهای منابع مالی دولت، اجازه سرمایهگذاری در اجرای پروژههای نو را به دستگاههای دولتی نخواهد داد.
وی با تاکید بر ضرورت خروج از وابستگیهای ارزی به منابع دولت و استقلال ارزی بخشهای مختلف صنعتی و معدنی کشور، تصریح کرد: اولویت تامین ارزی از محل منابع ارز دولتی با کالاهای اساسی، نهادههای دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است؛ به همین دلیل قطع وابستگی ارزی تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید در دستور کار قرار گرفته است و تلاش میکنیم تا با پیشبرد اهداف مرتبط با ساخت داخلی، زمینه را برای رونق تولید با اتکای به منابع و مواد اولیه و تجهیزات داخلی فراهم کنیم.
به گفته مدرس خیابانی، یکی از برنامههای وزارت صمت آن است که با تغییر در یکی از معاونتهای خود، ساختاری برای توسعه ساخت داخلی فراهم کند و به موازات آن، یکی از سازمانهای توسعهای این وزارتخانه نیز بر روی ساخت داخلی متمرکز خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ایدرو باید ساختارهای متناسب با ساخت داخل را ایجاد کند افزود: این سازمان به عنوان یکی از معاونتهای غیرستادی وزارت صمت پشتیبان ساخت داخلی و تعمیق آن باشد.
سرپرست وزارت صمت با اشاره به پروژههای اولویتدار ایدرو در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیتهایی که پیش روی اقتصاد ایران به لحاظ تحریمهای بینالمللی قرار گرفته است، تولید نباید صرفا با تکیه بر وجود یا نبود مزیتهای نسبی برنامهریزی شود؛ بلکه باید سراغ کارهای نشدنی رفت و در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی با دنیا قرار دارد، سازمانهایی همچون ایدرو باید با برند ارزشمند خود وارد عرصه شوند و یک کار جهادی را در جهش تولید و افزایش عمق ساخت داخل رقم بزنند.
وی گفت: امسال بعد از دو سال رشد منفی در عرصه تولید خودرو، ۲۴۶ هزار دستگاه خودرو در سه ماه ابتدای سال تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.
آقای مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه امروز کشور به مدیر نیاز ندارد، بلکه فرمانده میخواهد، افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید در نقش یک فرمانده در عرصه صنعت کشور وارد شود و اتمام پروژههای نیمه تمام را در دستور کار قرار دهد؛ ضمن اینکه به موازات آن بر روی پروژه توسعه محور شرق و غرب متمرکز شود و پروژهها را در این حوزه با تمرکز بر همکاری با بخش خصوصی پیش ببرد.
وی گفت: نوسازی ناوگان تجاری، چادرمشکی، تولید تایر سنگین و موتورسیکلت برقی از جمله اولویتهای تعیین شده برای ایدرو است؛ ضمن اینکه در مناطق ویژه سرمایهگذاری که در حوزه ایدرو تعریف شده نیز باید از محل جذب سرمایهگذار، توسعه انجام و زیرساختها نیز تکمیل شود.
آقای مدرس خیابانی تاکید کرد: امروز باید پروژه بازآفرینی نقش ایدرو در صنعت کشور را کلید زد و ماموریتهای مهم این حوزه را با تمرکز بر داخلی سازی پیش برد؛ چرا که دیگر کشور نمیتواند منتظر حضور خارجیها باشد و باید خود به فناوری دست یابد.
وی گفت: سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که دارای مزیتهای بسیار مهمی است در بخشهای مختلفی از جمله نوسازی ناوگان تجاری، کشندهها، موتور برقی، گیربکس اتوماتیک، تایر سنگین و کشتی سازی میتواند اهداف توسعه صنعتی کشور را محقق کند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: نگاه سازمان به عنوان یک سازمان توسعهای باید یک نگاه رو به آینده باشد که هم اکنون این اتفاق روی داده و ساختمانی نیز در محل این سازمان به شرکتهای دانش بنیان اختصاص داده شده است تا این نگاه در بخشهای مختلف ایدرو ساری و جاری شود.