به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش این کمیسیون در خصوص لایحه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ شهر تهران گفت: تهیه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ به مصوبه سال ۹۳ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بر میگردد، در دوره چهارم شورا و بعد از تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری، یکی از اولویتهای ما بررسی مغایرتهای بین طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران در تعامل با دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین و کارگروهی متشکل از دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و معاونت شهرساز و معماری شهرداری تشکیل شد و این کارگروه این مغایرتها را به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه داد.
سالاری ادامه داد: در این بررسیها ما بندی در طرح تفصیلی پیدا نکردیم که مغایرتی با طرح جامع نداشته باشد، در صورتی که طرح تفصیلی برشی از طرح جامع است لذا پس از تعیین مغایرتها بخش عمده این بندهای مغایر ابطال شد، یکی از آنها بند ۲۹/۱۶ طرح تفصیلی و مربوط به منطقه ۲۲ بود که با ابطال آن، شهرداری تهران ملزم به تهیه طرح تفصیلی ویژه برای منطقه ۲۲ با توقف رویکرد بارگذاری و همچنین توجه به موضوعهای زیست محیطی و ارتقا کیفیت زندگی شد.
وی با اشاره به تشکیل جلسهای در ابتدای دوره پنجم با موضوع طرح تفصیلی منطقه ۲۲ اظهار داشت: پس از این جلسه و در زمان شهرداری آقای نوذر پور تهیه طرح آغاز شد و کلیات آن در سال ۹۸ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید، در آن جلسه ما به عنوان نمایندگان شورای شهر در راستای اجرای بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شوراها درخواست کردیم، علاوه بر شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده ۵، طرحهای تفصیلی و هادی در شوراهای شهر کشور نیز به تصویب برسند و شورای عالی استدلال ما را پذیرفت و به شهرداری تهران تاکید کرد که نظر شورای شهر را نیز در تهیه طرح ویژه منطقه ۲۲ بگیرد.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: برای این طرح باید لایحه رسمی به شورای شهر ارائه شود، البته ما نیز با رویکرد تعاملی و مبتنی بر کارکارشناسی با شهرداری منطقه ۲۲، مشاور پارت و معاونتهای شهرسازی و معماری و حمل و نقل شهرداری و سایر ذینفعان جلسات متعددی را در این خصوص برگزار کردیم و در بازههای زمانی مختلف نیز گزارشاتی را به ریاست شورا ارائه دادیم و طی رفت و برگشتها به کمیسیون ماده ۵، آنها نیز تصویب طرح در شورای شهر را پذیرفتند.
سالاری با بیان اینکه مفاد طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ مبتنی بر ۱۲ ماده واحده و تعدادی تبصره به انضمام ۴۹ نقشه طرح تفصیلی در لایههای مختلف است، گفت: شهرداری تهران مکلف است تمام نقشهها را در مقیاس ۱:۲۰۰۰ بگیرد و مهر شورای شهر را داشته باشد و یک نسخه آن در شورای شهر نگهداری شود، چراکه ما در گذشته و در راستای ایفای نقش نظارتی وقتی به پروژههای در حال اجرای سطح شهر ورود میکردیم، متوجه مغایرتهای جدی آن با طرح تفصیلی میشدیم.
در پارک مادر در منطقه ۵ بعد از پیگیریها به این نتیجه رسیدیم که پهنه آنجا در سامانه تغییر پیدا کرده است و نقشههایی که در اختیار رییس شورای شهر بود با سامانه مغایرت دارد لذا تاکید میکنم حتما نقشههای مربوطه در مقیاس ۱:۲۰۰۰ با مهر شورا نگهداری شود.
وی ادامه داد: از دیگر موارد مهمی که ما در این لایحه به آن توجه داشتیم این است که منطقه ۲۲ که میتوانست یک منطقه فراغت محور، تفرجگاهی و گردشگری باشد، متاسفانه امروز بجای اینکه صادر کننده خدمات و سرانههای عمومی برای کلیت شهر باشد از محرومترین مناطق در تامین سرانههای خدماتی است.
قرار بود ۷۰ درصد از املاک و اراضی بزرگ مقیاس این منطقه برای تامین سرانههای خدماتی به شهرداری واگذار شود، اما در گذشته شهرداری اقدام به فروش و بارگذاری انبوه در این ۷۰ درصدها کرد.
کاهش سقف جمعیت پذیری در منطقه ۲۲رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص جمعیت پذیری منطقه ۲۲ گفت: یکی از تاکیدات ما توقف جمعیت پذیری در این منطقه بود که تکلیف شورای عالی شهرسازی و معماری هم بوده است، در طرح جامع تهران برای این منطقه ۷۰۰ هزار نفر جمعیت پذیری پیش بینی شده بود و در طرح تفصیلی ابلاغ شده در سال ۹۱ این جمعیت پذیری به ۷۵۰ هزار نفر رسید، اما در این طرح ویژه ما سقف جمعیت پذیری را به ۵۲۰ هزار نفر کاهش دادیم که اقدام ارزشمندی است. اکنون حدو ۴۷۵ هزار نفر ظرفیت برای جمعیت در این منطقه ایجاد شده و این درحالی است که بر اساس بررسیها در حال حاضر ۲۳۰ هزار نفر و البته بر اساس آمار رسمی سال ۹۵ جمعیت منطقه ۱۷۶ هزار نفر بوده است.
دو خط مترو به منطقه ۲۲ میرسد وی اضافه کرد: شهرداری تلاش کرد بارگذاریها بین اتوبان شهید خرازی و شهید حکیم متمرکز شود و رویکرد فراغت محور برای شمال بزرگراه خرازی و جنوب بزرگراه حکیم در نظر گرفته شود.
راهگذر حمل و نقلی که در شورای عالی ترافیک برای آن مصوب شده بین دو بزرگراه خرازی و حکیم که جمعیت پذیری در آنجا صورت گرفته است، قرار دارد و دو خط مترو یعنی ادامه خطوط ۱۰ و ۹ به این منطقه میرسد.
وی ادامه داد: اتفاق مهمی که در فرایند بررسی طرح تفصیلی افتاد، این است که طرح تفصیلی قدیم شهر تهران به صورت کاربری زمین بوده یعنی کاربریها روی پارسلها مشخص بود و در طرح تفصیلی سال ۹۱ به سمت پهنه بندی رفت، اما در طرح ویژه جدید منطقه برای اولین بار قرار شد برای تامین سرانه خدمات عمومی، سرانهها روی قطعه به قطعه املاک باقی مانده بنشیند که البته نگرانی بابت حبس شدن املاک ایجاد میشود.
سالاری افزود: قرار شد، سازوکاری تحت عنوان بانک زمین خدمات عمومی ایجاد شود که نقطه عطف این لایحه است و دهها ملکی که ناشی از اجرای طرحها در حبس یا فریز قرار میگیرند، در بانک زمین فهرست میشوند و شهرداری تهران میتواند از آنها از طریق فروش یا واگذاری آنها رای تامین سرانهها استفاده کند که این سازوکار قابلیت تعمیم به کل شهر را دارد.
در پایان، کلیات این طرح با ۱۳ رای موافق از مجموع ۱۴ نفر حاضران در جلسه به تصویب شورای شهر تهران رسید.