پخش زنده
امروز: -
در صورتی که بانک مرکزی ظرف امروز و فردا، دستور انتشار یکهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت تامین اتوبوس و مترو را برای تهران صادر نکند، این اعتبار باطل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه علنی یکشنبه گفت: روز گذشته و با تحویل آخرین قطارهای در دست ساخت شرکت واگن سازی تهران، این کارخانه مهم داخلی به دلیل اجرایی نشدن قرارداد ساخت ۶۵۰ واگن که مدتهاست در چرخه بورکراسی سیستم بانکی و دولتی مانده است، تعطیل شد. تعطیلی کارخانه واگن سازی تهران که بیش از هزار واگن را برای متروی تهران تولید کرده است، با وجود توصیه مقام معظم رهبری جهت حمایت از مترو در سال جهش تولید باید موجب شرمندگی مسئولان مربوطه شود.
رئیس شورای شهر گفت: انتظار روشن شهروندان تهرانی از مسئولان محترم بانک مرکزی و وزارت نفت، تسریع و تسهیل در بخش اعتبارات حمل و نقل عمومی تهران است، در صورتیکه بانک مرکزی امروز و فردا، دستور انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت تامین اتوبوس و مترو را برای تهران صادر نکند، این اعتبار باطل خواهد شد و وضعیت فعلی اتوبوس و متروی تهران نیز با چالش مواجه میشود.
هاشمی گفت: از وزارت نفت نیز که سرانجام در سال گذشته پرداخت یارانه ناشی از صرفه جویی سوخت توسط مترو را براساس مصوبه شورای اقتصاد از سال گذشته آغاز کرده است درخواست داریم با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی در مترو، در معیار پرداخت یارانه که براساس شرایط اوج مسافری قبل از کرونا بوده است تجدید نظر کند و مبنای محاسبه پرداخت یارانه را در مترو با شرایط جدید و لزوم رعایت فاصله اجتماعی مورد تجدید نظر قرار دهد.
وی در ادامه گفت: موج جدید بیماری کرونا موجب افزایش ابتلا، شرایط حاد بیماری و درگذشت شهروندان شده است و متاسفانه هم در بعد خودمراقبتی مردم و رعایت فاصله اجتماعی و هم از منظر تمهیدات مدیریتی کشور با چالش مواجه هستیم و اگر با همین روند هفتههای اخیر شیوع کرونا افزایش یابد، زیرساختهای درمانی و سلامت کشور پاسخگوی بیماران نخواهد بود.
وی ادامه داد: در این شرایط حمل و نقل عمومی یکی از گلوگاههای انتقال ویروس کروناست که با توجه به تعطیل نبودن فعالیتهای اقتصادی و اداری با تصمیم ستاد ملی کرونا، تنها راه کاهش ابتلای شهروندان، افزایش ظرفیت سیستم حمل ونقل عمومی است که متاسفانه در سالهای اخیر با کاهش منابع و اعتبارات آن، کمبود ناوگان عمومی بشدت احساس میشود.
بانک مرکزی، بانک رفاه را به عنوان توزیع کننده اوراق مشارکت مترو پذیرفته است
رئیس شورای شهر تهران گفت: بانک مرکزی متوجه شد که بانک رفاه امکان توزیع اوراق مشارکت مترو را دارد و تنها مشکل مصوبه مجمع بوده است که امیدوارم تا به حال مصوبه را داده باشند.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در تهران در پایان جلسه امروز، یکشنبه ۲۹ تیر، گفت: امروز تلاش کردیم صحن را با حال و هوای کرونا اداره کنیم و از مدعوین خواهش کردیم که کمتر حاضر شوند و خبرنگاران هم به صورت مجازی صحن را دیدند. جلسه با تعداد کمتر و امنتر برگزار شد.
هاشمی به طرح تفصیلی منطقه ۲۲ که سال هاست در وزارت شهرسازی و شهرداری تهران مطرح است، اشاره کرد و گفت: امروز طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تهران در شورا به تصویب رسید و بسیاری از مشکلات منطقه با این لایحه شهرداری و مصوبه امروز بر طرف میشود و شهرداری منطقه ۲۲ میتواند به راحتی مجوزهای لازم را در اختیار مردم بگذارد تا فعالیت کنند.
هاشمی گفت: بحث دیگر بلیت الکترونیک برای حمل و نقل عمومی بود که یک لایحه قدیمی است که در شورا به تصویب رسیده و مربوط به سال ۹۲ یا ۹۳ است که هر سال اصلاحاتی در آن انجام شده و بحث امروز مربوط به تخفیفهای اقشار آسیب پذبر جامعه بود که مباحث قدری تند هم شد و در مجموع این بحث مطرح بود که تخفیفهایی که شهرداری اهدا میکند از کجا باید تأمین شود، چه تفاهم نامههایی باید امضا شود و چه درصدی داشته باشد. اعضای شورا پیشنهادها را مطرح کردند و در نهایت تصویب شد.
او در پاسخ به سوالی درباره تخفیف کامل به بهزیستی و کمیته امداد گفت: در گذشته این طور بود که تنها ۵۰ درصد تخفیف شامل این گروه میشد، پیشنهاد اعضا این بود که ۹۰ درصد باشد که در نهایت به این نتیجه رسیدند که رایگان باشد. تفاهم نامهای بین کمیته امداد و بهزیستی، شهرداری تهران و بنیاد شهید بسته میشود و به افراد کارت اعتباری دریافت میکنند که دارای سقف است.
هاشمی درباره تعطیلی کارخانه واگن سازی تهران و اوراق مشارکت مترو گفت: بحث تعطیلی مطرح نیست. کارخانه واگن سازی تهران دو مسئولیت دارد. یک مسئولیت نگهداری واگنهای موجود است که تقریبا دو هزار واگن توسط واگن سازی تهران نگهداری و نوسازی میشود و از ۵۰۰ نیرویی که نوسازی تهران وجود دارند، نیمی از آنها به نگهداری این واگنها به صورت جاری و بر اساس برنامه میپردازند.
وی ادامه داد: این کارخانه از سال ۸۴ فعال شده است و در این مدت ۱۵ سال تقریبا سالیانه ۱۰۰ واگن در خدمت شرکت بهره برداری مترو قرار داده است که آخرین قرارداد مربوط به ۱۱ قطار بود که قطار آخر هم تحویل داده شد و در نتیجه واگن سازی تهران قرارداد فعالی با شرکت مترو و شهرداری تهران ندارد.
هاشمی گفت: شهرداری تهران در انتظار قراردادهای بزرگ نباشد. در حال حاضر یک قرار ۶۰۰ واگن و یک ۲۱۰ واگن داریم که آقای شهردار گفت ۱۰۵ واگن را هم به فوریت میخواهد از واگن سازی بگیرد.
هدف من از صحبتهای صبح امروز این بود که این قراردادها هر چه سریعتر بسته شود و منتظر تأمین اعتبار و تجهیزات خارجی نباشد. در حال حاضر واگن سازی تهران میتواند بدنه و دکوراسیون داخلی بسازد و واگن ملی در واگن سازی تهران فعال و کم کم از طرف دولت و شهرداری پول تزریق شود که ۲۵۰ نفر دیگر هم در واگن سازی فعال باشند و تعداد واگنها در مترو کم نشود.
هاشمی گفت: ۸۰ کیلومتر به مترو اضافه شده، ولی واگن افزوده نشده است و ضریب واگن به ۸ دهم رسیده است و نسبت به گذشته ۳۰ درصد کاهش واگن داریم. در ایران ۴ کارخانه واگن سازی و ۱۰ کارخانه اتوبوس سازی داریم و همه اینها اکنون باید فعال باشند، چون نیاز کشور است. در نتیجه باید با روشهای مختلف اعتبار به این کارخانه برسد که از کار نیفتند.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره اوراق مشارکت مترو و مشکل بانک مرکزی گفت: مشکل اوراق مشارکت دو موضوع است. یکی اینکه به دلیل بدهکاری شهرداری تهران اکثر بانکها از انتشار اوراق طفره میروند. یکی از بانکها (بانک رفاه) قبول کرده بود که این اوراق را برای شهرداری منتشر کند. بحث پیش آمده این بود که گفتند مجوز بانک رفاه در این حد نیست. بعد معلوم شد سقف افزایش پیدا کرده و بانک مرکزی متوجه این موضوع شده و تنها مشکل مصوبه مجمع بوده است که امیدوارم تا به حال مصوبه را داده باشند.
او ادامه داد: نکته بعدی نامهای بود که شهرداری در گذشته در اختیار بانکها قرار میداد که در صورت پرداخت نکردن اقساط آنها قادر باشند از هر حساب شهرداری مبلغ را کسر کنند. این نامه مورد قبول بانکها بود و من از بانکها خواهش میکنم که با این نامه به دنبال وثیقههای ملکی نباشند. بعضی از املاک شهرداری تهران، چون مشکلاتی دارد مورد قبول واقع نمیشود و این زمان بر است. امیدوارم به دلیل کمبود وقت تا ۳۱ تیر این کار زودتر انجام شود.
او درباره پادگان ۰۶ و تناقض سخنانش با شهردار تهران گفت: من نگفتم متوقف شده است گفتم مذاکرات به مشکل خورده است. جملات من خیلی دقیق بوده است.