درخواست هاشمی از دولت
دولت سریعتر قول ۶۳۰ واگن را به سرانجام برساند
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بخشی از تأخیر در توسعه مترو ناشی عملکرد دولت در اجرای قراردادهاست، از دولت خواست سریعتر قول تامین ۶۳۰ واگن را به سرانجام برساند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در آیین بهره برداری از دو رام قطار مترو، گفت: مترو تهران ۲۰۰ قطار عملیاتی دارد که با اضافه شدن این دو رام قطار یک درصد امروز به ظرفیت مترو اضافه میشود و با تلاش ده ساله انجام شده در خطوط مترو، سرانه مترو و واگن به ۰.۸ رام رسیده است و شاهد عقب ماندگی در توسعه مترو هستیم.
هاشمی ادامه داد: لازم است برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ناوگان مترو توسعه پیدا کند.
وی افزود: متأسفانه بخشی از تأخیر در توسعه مترو از سوی دولت در اجرای قراردادها است و بخشی دیگر از موارد متوجه شهرداری است.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: قطار ملی کار ارزنده است که اگر نهایی شود میتواند به ما کمک کند تا فاصله گذاری اجتماعی را به حداقل برسانیم و امیدواریم در آینده مراسم بهره برداری از دهها رام قطار را داشته باشیم.
ظرفیت مترو دو برابر عملکردهاست
رئیس شورای شهر تهران از اجرایی نشدن مصوبههای مربوط به مترو انتقاد کرد و گفت: ظرفیت مترو دو برابر عملکردهاست.
محسن هاشمی در مراسم بهره برداری از ۲ رام قطار مترو که به صورت مجازی در آن حضور داشت، گفت: اگر بخواهیم مترو را با یک دهه قبل مقایسه کنیم، در سال ۱۳۹۰، سرانه قطار به هر کیلومتر مترو، حدود ۱.۱ رام بود که امروز با توجه به افتتاح خطوط جدید و افزوده نشدن متناسب ناوگان این سرانه حدود ۳۰ درصد کاهش و به ۰.۸ رام قطار به هر کیلومتر مترو رسیده است.
او افزود: در شرایط این بیماری و همه گیری ویروس کرونا، که از شهروندان انتظار داریم فاصله اجتماعی را در فضاهای عمومی حفظ کنند، ناوگان حمل و نقل عمومی برای اینکه ازدحام را کاهش دهد، باید ظرفیت خود را افزایش دهد و متاسفانه این اقدام در دهه اخیر طبق برنامه انجام نشده است. بخشی از مشکل مربوط به دولت و سیستم بانکی بدلیل عدم تسریع در فعال سازی قرارداد فاینانس بانکی، بخشی متوجه ضعف در پیگیری شهرداری و مترو و بخشی نیز ناشی از تحریمها و مشکلات ارزی کشور است، اما همه این دلایل در نتیجه تفاوتی ایجاد نمیکند و به هر صورت انتظار شهروندان برای توسعه حمل و نقل عمومی تاکنون برآورده نشده است.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: حتی اگر شیوع ویروس کرونا هم وجود نداشت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران پاسخگو نبود و ما در ساعات اوج و شلوغی، در مترو با ازدحام بیش از حد مواجه بودیم، ناوگان فعلی متروی تهران، حداکثر ظرفیت جابجایی دو و نیم میلیون مسافر در روز را دارد در حالیکه زیرساختهای مترو براحتی میتواند دو تا سه برابر این عدد را پوشش دهد.
او با هشدار نسبت به تعطیل شدن کارخانه واگن تهران، گفت: امروز و با تحویل دو رام قطار باقیمانده، فعالیت کارخانه واگن سازی تهران به دلیل نداشتن قطعات و اجرایی نشدن قرارداد ساخت ۶۵۰ واگن مترو که سه سال است در چرخه بروکراسی قرار دارد، تعطیل میشود و این کارخانه که بیش از یک هزار واگن را برای متروی تهران ساخته و تحویل داده است در سال جهش تولید و با وجود توصیه مقام معظم رهبری جهت حمایت از مترو، نباید تعطیل شود.
هاشمی در پایان با بیان این که امیدوارم در سال جهش تولید و با وجود کارخانههای داخلی واگن سازی، مراسم بهره برداری از دهها رام قطار خود را در آینده برگزار کنیم، گفت: اگر بتوانیم قرارداد ۶۵۰ واگن مترو را که همه اقدامات قانونی و قراردادی آن انجام شده و در مرحله فعال سازی فاینانس است، اجرایی کنیم، ظرفیت متروی تهران ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند و این ازدحام تا حدود زیادی کاهش مییابد.
رام واحد شمارش قطار و هر هفت واگن، یک رام قطار است.