گزارش مکتوب
صادرات مازندران در چالش وعده ها
با توجه به نقش مهم مازندران در عرصه تولید، صادرکنندگان این استان همواره موانعی در توسعه فعالیتهای خود دارند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران، فعالیتهای اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه رفاه اجتماعی در جوامع به شمار می رود که زندگی انسان راه از دیرباز تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است. این فعالیتها خود نیز براساس محدوده جغرافیایی، نوع کالا و روابط میان طرفین به اشکال مختلف تقسیم میشود.
یکی از مهمترین این اشکال را میتوان صادرات نام برد که اهمیت آن در توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی میان ملتها و اقوام بر کسی پوشیده نیست. دراین میان هرمنطقه با توجه به توانمندیهای تولیدی و فنی به همراه نیروی انسانی، تعیین کننده نوع و میزان صادرات خود است.
موانع صادرات در قطب تولید محصولات کشاورزی
مازندران هم با وسعتی حدود ۲۴ هزار کیلومتر مربع و دارا بودن شرایط آب و هوایی، خاک حاصلخیز و نیروی انسانی توانمند به عنوان یکی از قطبهای صادراتی کشور محسوب میشود که نزدیکی به پایتخت، دارابودن ۳ فرودگاه و ۳ بندر براین اهمیت افزوده است. اما با توجه به نقش مهم مازندران در این عرصه، صادرکنندگان این استان نیز همواره موانعی در توسعه فعالیتهای خود دارند.
مشکلات مالیات در حوزه صادرات
کیانی از صادرکنندگان مرکبات مازندران در این باره با بیان اینکه سالانه بیش از هزار تن محصولات تولیدی استان را به کشورهای عراق، ترکمنستان، هند، پاکستان و ارمنستان صادر میکند مهمترین مشکلات فعالان این بخش را مالیاتها و سخت گیریهای مالیاتی، تعطیلات زیاد و مشکلات گمرکی برشمرد و گفت: مسئولان مالیاتی در دریافتهای این بخش سختگیرانه عمل میکنند و خبری از همراهی و یا مهلت دهی نیست. مسئولان گمرک هم با کندی در اجرای طرحها و ترخیص کالاها زمینه بروز مشکلاتی را فراهم میکنند که به آسانی قابل رفع نیست.
به گفته این فعال اقتصادی ، فاسد شدن محصول به علت تاخیر در ترخیص و افزایش هزینه حمل و نقل کالا ازعوارض همکاری نکردن مسئولان است که نمیتوان به آسانی آن را جبران کرد.
سعیدی از دیگر فعالان صادراتی مازندران هم که در زمینه صادرات صنایع چوبی فعالیت میکند مهمترین موانع کاری خود را تغییر پی درپی قوانین، وجود دلالان و سودجویان با توجه به کیفیت محصولات و مصنوعات چوبی استان و عمل نکردن مسئولان به وعدههای خود درباره ارائه تسهیلات بانکی ومشوقهای صادراتی دانست.
محدودیت های تقویمی در صادراترییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران هم به تعطیلات زیاد تقویمی به عنوان یکی از موانع توسعه صادرات استان و کشور اشاره کرد و گفت: براساس تقویم شمسی روزهای ۵ شنبه وجمعه در ایران و براساس تقویم میلادی نیز روزهای شنبه و یک شنبه تعطیل هستند که با این حساب صادرکنندگان فقط ۳ روز در هفته فرصت عرضه کالاهای خود به بازارهای خارجی را دارند واین یعنی از بین رفتن دست کم نیمی از فرصتهای صادراتی کشور و مازندران، که با توجه به زمان محدود نگهداری وماندگاری محصولات کشاورزی استان، عوارض ناشی از کم بودن زمان برای صادرات بیشتر خود را در این استان نشان میدهد.
مهاجر با انتقاد از کم توجهی برخی مسئولان به ظرفیتهای بخش صادرات مازندران و بلا استفاده ماندن بسیاری از این فرصتها در این استان افزود: مشوقهای صادراتی که مسئولان به صادرکنندگان وعده داده بودند محقق نشد تا شاهد کاهش انگیزه فعالان این عرصه نیز باشیم.
به گفته این مسئول بخش خصوصی، یکی از مهمترین این مشوقها اعطای جوایز صادراتی به صادرکنندگان نمونه استان بود که با وجود مصوبه دولت و پیگیریهای بسیار زیاد، از سال ۹۰ تاکنون پرداخت نشده است و این درحالی است که برخی صادرکنندگان براساس قول و تعهد مسئولان وزارت صنعت، معدن وتجارت، برنامه ریزی کرده بودند که هم اکنون با مشکلات جدی دست وپنجه نرم میکنند.
مدیر کل صنعت، معدن وتجارت مازندران نیز دراین باره می گوید از وجود این مشکلات اطلاع دارد و رایزنیهایی نیز با مسئولان این وزارت خانه داشته است و به زودی درنشستی با فعالان این عرصه، از نزدیک به این مسائل خواهد پرداخت.
قوانلو همچنین درباره مشکلات پرداخت جوایز صادراتی به صادرکنندگان نمونه استان تصریح کرد: مشکلاتی مانند کمبود اعتبار، ابلاغ نشدن ردیف بودجه آن و انتظار برای شناسایی دقیق فعالان واقعی این عرصه سبب تاخیر در این پرداخت شده است.
بیشتر بخوانید: صادرات از جادههای سنگلاخی
رییس اتاق بازرگانی مازندران هم با بیان اینکه تاکنون چندین بار برای تحقق وعدههای مسئولان استان و کشور دراین باره اقدام کرده و بی نتیجه بوده است گفت: تحقق وعدههای داده شده با موانع جدی روبرو است که ریشه آن، پیش بینی نکردن عمق چالشهای ارزی توسط مسئولان است.
مهاجر با اشاره به نشستهای مستمر با مسئولان این اتاق در کشور با مسئولان وزارت صنعت. معدن وتجارت، افزود: بر این اساس تدوین آیین نامههای جدید برای رسیدگی به این مشکلات در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نتایج خوبی داشته است که باید کمی صبور بود تا به درستی اجرا شود و مشکلات قبلی تکرار نشود.
با توجه به مسائل مطرح شده و پاسخ مسئولان، به نظر میرسد راه دراز صادرات، با وجود وعدههای فراوان حمایت، همچنان سنگلاخی است و نمیتوان درآیندهای نزدیک به سرمنزل مقصود آن رسید. باید منتظر ماند تا شاید شاید این بار، تلاش این سربازان اقتصادی کشور و استان به نتیجه برسد.
مهدی رضازاده- خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری صداوسیما