گزارش مکتوب
تابستان خاص
تابستان امسال آن جنب و جوش و تحرک همه ساله را ندارد چرا که کرونا اوقات فراغت را به عزلت و یادگیری را به شکلی متفاوت تغییر داده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان، یک ماهی میشود که تابستان آغاز شده و هر خانواده در این مواقع هر ساله در پایان مدارس برای فرزندان خودش برنامهریزیهای انجام میداد.
سال گذشته که برای گزارش اوقات فراغت به چندین مرکز آموزشی رفته بودم برای ثبت نام در انواع رشتههای مختلف آنقدر ازدحام جمعیت بود که به قول معروف جای سوزن انداختن نبود.
اما امسال به چند مرکز که رفتیم، چند نفری انگشتشمار برای گذراندن اوقات فراغت حضورداشتند.
استقبال نمیشوداین ویروس کرونا بدجوری همه چیز را تعطیل کرده و با گذشته یک ماه ده نفر در این باشگاه ورزشی ثبت نام کرده اند، این را مسئول یکی از باشگاههای ورزشی کرمان میگوید.
آقای سلطانی به امکانات و حضور چندین مربی برای آموزش داوطلبان اشاره میکند و میگوید: بعید میدانم دیگر فردی برای اوقات فراغت در باقیمانده تابستان به اینجا بیاید.
سالن والیبال که حالا میبایست پر از جنب و جوش و شادی باشد ُنه نفر مشتری دارد.
نوجوانی که در حال تمرین است میگوید ما ۱۴۰نفر بودیم که خیلیها ترسیده اند و امسال دیگر نیامده اند و این چند نفری که هم که میبیند از فاصله چندمتری با یکدیگر تمرین میکنند و نزدیک یکدیگر نمیشویم.
خانوادهها چه می گویند
برای تابستان فرزندانتان هیچ برنامهای دارید یا خیر دارید؟
این سوال را از خانمی که دارای دو فرزند نوجوان است پرسیدم.
میگوید: نه، در این شرایط کرونایی آنها را کجا بفرستم.
چه تضمینی هست که به کلاسهای آموزشی بروند و سالم برگردند.
پدرفرزند دیگری میگوید: پنج ماهه که به کلاس زبان بچه ام نرفته و به علت کار نکردن عقب افتاده است.
میپرسم به صورت مجازی امکان آن فراهم است جواب میدهد:آموزش زبان حضوری و عملی تأثیرگذار است و اطرافیان من هم بچههایشان را به همین آموزشگاه زبان میآورند، اما اکنون میگویند بچههای آنها هم عقب افتاده و همان مقداری هم که یاد گرفته بودند فراموش شده است.
نوجوانانی که روی صندلی پارک نشسته میگوید: فعلا برنامه من این است که تا ساعت ده صبح بخوابم و بعد از اون تفریح من گوشی موبایل است، با این شرایط کنونی هیچ کس در تفریح و بازیهای دسته جمعی حاضر نمیشود.
نقش خانوادهحالا که قطار اوقات فراغت در حال حرکت است و هنوز چند ماه باید به مسیر خود ادامه دهد خانوادهها چه نقشی دارند؟
در جواب این سوال خانم محمدی کارشناس پرورشی میگوید: فرض کنیم این شرایط چند سال دیگر ادامه داشته باشد، آیا خود خانوادهها نباید هیچ برنامهای داشته باشند و فرزندان خودشان را سرگرم کنند.
میپرسم چگونه؟ میگوید: ایجاد انگیزه، تنوع برنامه کاری و حضور فیزیکی پدرها و مادرها در شرایط فعلی میتواند بچهها را به تحرک وا دارد.
بعنوان یک برنامه کاری میگوید:خانوادهها سه روز در هفته بچههای خودشان را یا اول صبح که خلوت است به مراکزی مثل بوستانها ببرند و با آنها بازی کنند، یا به حاشیه شهر که جمعیت ندارد و به راحتی میشود بازیهایی مثل بدمینتون، والیبال، فوتبال وغیره را انجام داد وبا تغییر بازی و مکان، روحیه بچهها هم تغییر خواهد کرد.
سلامت جسم و روح
کم تحرکی و پرخوابی از آسیبهای وضعیت کنونی نوجوانان و جوانان است وسلامت جسم و روح از نکاتی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
اینکه فردی تا نزدیک ظهر بخوابد و بعد از آن ساعتها وقت خود را صرف گوشی و فضای مجازی کند به شدت آسیب پذیر میشود.
در همین زمینه با خانم ثمره کارشناس تغذیه که صحبت میکنم میگوید: حدود چهارماه میشود که اکثرمراکز ورزشی ما تعطیل است و بچهها تحرک خاصی ندارند.
او میگوید: این شیوه و تنبلی خطرساز است و در شرایط سنی نوجوانی و جوانی ما بیشتر به ورزش نیاز داریم تا در آینده دچار مشکلات نشویم.
این کارشناس تغذیه پیشنهاد میدهد: تعطیلی مراکز ورزشی و تفریحی نباید بهانهای برای افراد باشد، در خانه و حتی یک اتاق کوچک میتوان با ایجاد نرمشها و حرکات مختلف اوقات خود را پر کنیم و از یکنواختی خارج شویم.
اوقات مجازی
در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با مجوزهایی که از ستاره کرونا گرفته از دهم تیر ماه فعالیت خود را آغاز کرده است.
آقای روحی مدیرکل کانون میگوید:ما بیشتر از ۶۰فعالیت در برنامه داریم و در فضاهای مجازی آموزشهای مختلف را گذاشتهایم و تا حدودی استقبال شده است.
البته برخی خانوادهها هم به صورت محدود به صورت حضوری به کانون بچه هایشان را آورده اند و اوقات فراغت آنها را پر میکنند.
فراغت در شبکه شاد
آموزش و پرورش هم برای پر کردن اوقات فراغت ۵۹۱پایگاه تابستانی را در استان فعال کرده است و در کنار آن ۳۷دارالقرآن و ۷۳کانون فرهنگی دیگر نیز کار غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را بر عهده گرفتهاند.
در این زمینه معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان میگوید: تمام پایگاههای ما فعالیت خودشان را آغاز کرده و دانشآموزان در هر رشتهای که تمایل داشته باشند و بخواهند آموزش ببیند به صورت مجازی از شبکه شاد قابل ثبت نام است.
خانم مرادی اضافه میکند: هر ساله تمام این کلاسها حضوری بود و امسال این امکان نیست و ما ناچاریم از طریق مجازی اوقات فراغت بچهها را پر کنیم.
البته برخی کلاسها مثل نقاشی و چند رشته دیگر نیاز به حضور فیزیکی دارد که در برخی موارد با استقبال محدود روبرو شده است.
مهارت آموزیآموزشهای دوران نوجوانی و جوانی علاوه بر تقویت مسئولیت پذیری در انتخاب مسیر درست و هدفمند زندگی فرزندان نیز موثر است.
در کنار فراغت بچهها در تابستان، برخی خانوادهها نیز به دنبال کسب مهارت برای بچههای خود هستند.
اگر چه در این سال تحصیلی دانش آموزان به اجبار آموزشهای خود را از طریق فضای مجازی طی کردند، اما در تابستان نیز شرایط تغییری نکرده و باز فضای مجازی است که باید جور آموزش و فراغت را بر دوش کشد.
اقا صابر جوان ۱۶ساله میگوید: بسیاری از رشتههایی که نوجوانان و جوانان میخواهند مهارت ببینند نیاز به حضور فیزیکی و عملی دارد و امسال تا جایی که من اطلاع دارم هیچ کدام از دوستان من برای کسب مهارت به جایی نرفته اند و شرایط موجود به نحوی است که کسب مهارت و ارتقای آن را سخت کرده است.
جوان دیگری میگوید: من دوساله که به آموزش و مهارت سیم پیچی وسایل الکترونیکی رفتهام، اما امسال این فرصت تاکنون مهیا نشده و می ترسم به کارگاه فنی حرفهای مراجعه کنم.
حالا اگر چه تداوم تعطیلی یا نیمه فعال بودن کسب برخی مهارتها فرصتهای یادگیری و فراغت را از دانش آموزان گرفته و معلوم هم نیست که این شرایط تا کی ادامه داشته باشد، اما به هر حال باید راهی پیدا کرد که این وضعیت به نوعی مدیریت شود تا هم سلامت نوجوانان و جوانان به خطر نیفتد و همین اینکه آنها ازتابستان خاص امسال با دست پرعبور کنند.
نویسنده: سیدامان الله احمدی زاده