به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونین آموزش متوسطه استان ها، با تأکید بر این موضوع که؛ مجموعهای که نتواند بازخورد کارهایش را بگیرد پیشرفت نمیکند، گفت: ارزشیابی درست منجر به اصلاح و پیشرفت در کارها میشود.
آقای محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونین آموزش متوسطه استانها که به صورت نشست تصویری (ویدئو کنفرانس) برگزار شد، گفت: برگزاری این جلسات تشریفاتی نیست، بلکه موضوعات این جلسات بسیار جدی است که استمرار پیدا خواهد کرد از این رو اهداف مشترکی داریم که باید در مورد آن باهم صحبت کنیم.
وی با اشاره به آیات قرآنی، افزود: از نظر دینی مأموریت اصلی ما عمل خوب انجام دادن است، بنابراین براساس کلام الله مجید، فلسفه خلقت عرصهای برای هنرنمایی انسان است و فلسفه مرگ و زندگی نیز عمل خوب و بد افراد است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در بحث بهره وری، تشخیص درست و درست عمل کردن، بسیار مهم است از این رو در ارائه گزارشها نباید بیش و پیش از آنچه در خصوص درست عمل کردن حرف بزنیم در مورد عملکرد خود سخن بگوییم.
وی ادامه داد: در پایان دوره تحصیلی، مدرکی که به دانش آموز میدهیم باید معرف ویژگیهای او باشد و نشانه مهارتهای مختلف او باشد نه اینکه تنها مجوز ورودش به مراکز آموزش عالی باشد.
آقای حاجی میرزایی بر تبیین درست از مأموریتها تأکید و عنوان کرد: چه بسیار مجموعههایی که فعالیتهای بسیاری انجام میدهند، اما ارتباطی به مأموریت آنها ندارد و فلسفه انجامش، تنها سابقه فعالیتها در گذشته عنوان میشود.
وی اضافه کرد: هر مجموعهای باید ابتدا، مقصد و هدف نهایی خود را مشخص کند تا در آن مسیر قدم بردارد، زیرا مجموعهای که اهداف خود را تعیین نکند تلاش هایش بیهوده خواهد بود و پیشرفتی درآن مجموعه حاصل نخواهد شد.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: یکی از شاخصهایی که تعیین میکند عمل ما درست است یا خیر، پایبندی به ارزشهایی است که برای آن تلاش میکنیم؛ بنابراین تعیین ارزشها برای هر دستگاهی، امری ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: همه مفاهیم صرفه جویی و کنترل کیفیت، یعنی انجام امور با دقت بیشتر، منابع کمتر و با کیفیت بیشتر کار خود را انجام دهیم یکی از موارد مهم در اجرای درست برنامه ها، ارزشیابی از فعالیت هاست تا نقاط ضعف و قوت را مشخص کنیم و این موضوعات را سرلوحه برنامههای بعدی خود قرار دهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مجموعهای که نتواند بازخورد کارهایش را ارزیابی کند، پیشرفت نمیکند؛ ارزشیابی درست آن است که به ما کمک میکند و منجر به اصلاح و پیشرفت امور میشود.
وی ادامه داد: ایجاد رشتههای مبتنی بر بوم میتواند راهگشا باشد، ما مسؤول تصمیم گیری هستیم و مسؤول تصمیم سازی نیستیم، از این رو باید روی مسائل محدودی تمرکز کنیم و با جدیت و حفظ اولویت، آنها را انجام دهیم.
وی با اشاره به طرح مهر گفت: موضوع طرح مهر را مدیران کل با جدیت و حساسیت دنبال کنند تا بازگشایی خوبی را در سال تحصیلی جدید شاهد باشیم البته منظور بازگشایی همراه با حضور دانش آموزان نیست، زیرا تصمیم در این خصوص به ستاد ملی مدیریت کرونا مربوط میشود، اما در هر حال تلاش خواهیم کرد تا طرح مهر خوبی را رقم بزنیم