نخستین بار در کشور
استفاده از ریل ملی در راه آهن چابهار - زاهدان
معاون وزیر راه از آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان با استفاده از ریل تولید داخل برای نخستین بار در کشور خبر داد.
آقای خیرالله خادمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی در روز سه شنبه ۱۷ تیر ماه گفت: در این مسیر ۶۲۸ کیلومتری، با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی جمعا حدود ۷۴۰ کیلومتر ریل گذاری با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید شده انجام میشود و امیدواریم بخش نخست این مسیر در سال آینده زیر بار برود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اجرای این طرح ملی که با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اجرا خواهد شد، نقش مهمی در توسعه و تکمیل کریدور جنوب - شمال و تکمیل شبکه ریلی شرق کشور دارد و کشورهای دیگر از جمله افغانستان و آسیای میانه را به اقیانوس هند متصل میکند.
وی همچنین میزان پیشرفت فیزیکی زیرسازی مسیر را حدود ۶۰ درصد دانست و گفت: عملیات ریل گذاری، فردا از بخش شمالی طرح یعنی شهر زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقامات و مسئولان استانی و کشوری آغاز میشود و در طول مسیر باید ۳۰ کیلومتر پل و تونل احداث شود.
وی اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی را یکی از مزایای مهم اجرای این مسیر دانست و افزود: راه آهن چابهار - زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی احداث راه آهن چابهار- زاهدان را با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به موقعیت ممتاز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی اتصال ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا و اهمیت این بندر در ایجاد ارتباط تجاری میان هند با کشورهای افغانستان، روسیه، قفقاز، به طور قطع بهرهبرداری از این مسیر ریلی نقش تعیین کنندهای در توسعه و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.
خادمی از تامین ریل این مسیر از شرکت ذوب آهن اصفهان برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: به منظور ساخت این مسیر ریلی ۹۲ هزار تن ریل استاندار، ۷۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری و دو میلیون متر مکعب بتن ریزی انجام شده است و تا امروز بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار (که با ارزش روز آن به ۴ هزار میلیارد تومان بالغ شده است) هزینه شده و برای تکمیل، ۴ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار مورد نیاز است.
وی ابراز امیدواری کرد قطعه یک این مسیر در سال آینده به پایان برسد و گفت: در سال نخست بهره برداری، بیش از یک میلیون مسافر و سه میلیون تن بار از این مسیر جابجا خواهد شد که این میزان به دو میلیون مسافر و ۸ میلیون تن بار در سال ۱۴۲۰ افزایش خواهد یافت.