پخش زنده
امروز: -
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: در سال جاری برای مناسب سازی ۵۰۰ کیلومتر در طول معابر شهر تهران هدف گذاری شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، جلسه هماهنگی برنامههای سال ۱۳۹۹ ستاد مناسب سازی فضاهای شهری، با حضور نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری و دبیر کمیته مناسب سازی فضاهای شهری، صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی، هاشمی معاون حمل ونقل وترافیک، صالحی مدیرکل معماری و ساختمان، فغانی مدیر کل مهندسی و ایمنی ترافیک، آریازند مشاور معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورا برگزار شد که طی آن خروجی برنامههای جامع مناسب سازی سال ۹۹ جهت اقدام، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
گلپایگانی در این جلسه با اشاره به اقدامات و فعالیتهای ستاد مناسب سازی، در خصوص مناسب سازی معابر شهر تهران گفت: یکی از اقدامات مهم در دوره جدید مدیریت شهری، تأکید شهردار تهران بر مناسب سازی معابر جهت استفاده همه شهروندان و افراد دارای شرایط خاص است.
او گفت: برنامهای در قالب «طرح جامع اقدامات مناسب سازی برای اقشار خاص جامعه در شهر تهران» تهیه شده است که طی جلسات متعددی به بحث و بررسی اعضای ستاد مناسب سازی فضاهای شهری رسیده است و ظرف روزهای آینده گزارش این اقدامات در تالار گفتگوی پرتال معاونت شهرسازی و معماری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و شهروندان میتوانند با مطالعه برنامه و اقدامات، نظرات و پیشنهادات خود را به مدیریت شهری ارائه کنند و به طور قطع در برنامه جامع مناسب سازی شهر تهران از نقطه نظرات شهروندان استفاده خواهد شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از مهمترین مصوبات برنامه جامع مناسب سازی سال جاری را.
هدف گذاری ۵۰۰کیلومتر از طول معابر شهر تهران در بحث مناسب سازی اعلام کرد و افزود: این برنامه با مشارکت معاونتهای مربوطه و با حضور سازمان زیباسازی و سازمان نوسازی شهر تهران اجرایی میشود و امیدواریم بتوانیم به حداکثر هدف ترسیم شده برسیم.
گلپایگانی با اشاره براینکه در برنامه جامع مناسب سازی معابر شهر تهران تلاش شده است تا در اجرا، تمامی ضوابط و مقرارت و استانداردها رعایت شود تأکید کرد: همزمان با روند کار، مباحث مربوط به خیابان کامل هم با هماهنگی کلیه ارکان به اجرا در خواهد آمد.
او افزود: اعتبارات این برنامه در بودجه معاونتها و سازمانهای مربوطه در سال ۹۹ در نظر گرفته شده است که با تجمیع اعتبارات مشکلی در اجرا نخواهیم داشت.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص چگونگی اجرای این برنامه گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است در معابری که مناسب سازی در آن صورت میگیرد، چک لیستی جامع با در نظرگرفتن تمامی موارد فنی و مهندسی تهیه شده وگزارش آن به دبیرخانه ستاد مناسب سازی نیز ارسال شود.
او گفت: همچنین طبق این برنامه باید اطلاعات وضعیت مناسب سازی ایستگاههای مترو جهت درج در سامانه اطلاعات اماکن مناسب سازی شده در پرتابل شهرداری تهران و اپلیکیشن رایا ارائه شود، بر این اساس باید نسبت به نصب آسانسور و اجرای مسیر بساوایی ایستگاههایی که مناسب سازی نشده ا ند اقدام شود.
گلپایگانی زمان اجرای این برنامه جامع را تا پایان سال عنوان کرد و افزود: این برنامه در سه فاز همزمان با انجام برنامههای مطالعاتی به اجرا درخواهد آمد.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران نیز اظهار داشت مصالح مصرفی این پروژهها از تولیدات کارخانهها و کارگاههای شهرداری تهران که در دوره مدیریت شهری جدید راه اندازی شده است خواهد بود.
وی افزود: این امر موجب کاهش هزینههای اجرایی مناسب سازی معابر و تحقق کسب درآمد پایدار در شهرداری تهران خواهد شد، ضمن اینکه میتوان بعد نظارتی را نیز تقویت کرد تا برنامه، با کیفیت بالایی به اجرا درآید.
در این جلسه زهرا نژاد بهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران، بر مناسب سازی ایستگاههای مترو از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک و نصب آسانسور در ایستگاههای فاقد آسانسور تأکید کرد و گفت: لازم است با هماهنگی فی مابین معاونتها و واحدهای شهرداری تهران پروژههای مناسب سازی و پروژههایی با ماهیت مشابه از جمله پروژههای تحت عنوان خیابان کامل به طور جدی پیگیری شود.
تهیه دستورالعمل اجرایی مدیریت سبز در شهرداری تهران
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی مدیریت سبز در ساختمانهای شهرداری تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ "شینا انصاری" در دومین جلسه کارگروه مدیریت سبز که در شهرداری منطقه ۷ برگزار شد، با اشاره به اینکه مدیریت سبز در قوانین بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است به قانون برنامه ششم توسعه و آیین نامه اجرایی مربوطه اشاره کرد و گفت: اعمال سیاستهای مصرف بهینه منابع، اصلاح و بهبود فرایندها و ساختارها برای حفاظت محیط زیست (مانند اصلاح ساختار مصرف)، استقرار نظام مدیریت و بهره وری سبز از جمله محورهای مورد تاکید است.
او از تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی مدیریت سبز در شهرداری تهران خبر داد و تصریح کرد: رعایت الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف سوخت، آب، برق، انرژی، کاغذ، مواد اولیه و تجهیزات در شهرداری تهران، ایجاد ساز و کار اجرایی مناسب برای ساختمانهای شهرداری جهت کاهش مصرف مواد و منابع پایه از محل صرفه جویی و آموزش با فرهنگ سازی و جلب مشارکت عمومی از جمله محورهای مورد تاکید در آیین نامه اجرایی است.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت سبز بکارگیری موثر و کارآمد تمامی منابع مادی و انسانی برای هدایت و کنترل سازمان جهت نیل به اهداف زیست محیطی با سازماندهی و برنامه ریزی است، اضافه کرد: مصرف بهینه انرژی یکی از مصادیق، مدیریت سبز است که باید اهتمام ویژه بر آن داشت.
انصاری تاکید کرد: درواقع مدیریت سبز نوعی بازنگری فکری در کار نهادها و سازمانهای گوناگون با احترام به محیطزیست است؛ که این مهم در شهرداری تهران آغاز شده است.
بررسی پیشنهادهای مناسبسازی معابر و ناوگان عمومی پایتخت برای معلولان
نشست مناسبسازی معابر شهری با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرکل ایمنی و ترافیک این معاونت و همچنین مشاور شهردار در امور معلولین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ در این جلسه برنامههای پیشنهادی این معاونت در خصوص تسهیلات حمل و نقلی برای معلولان در سال ۹۹ از سوی مدیرکل ایمنی و ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک ارائه شد.
نصب دکمه فشاری صوتی در تقاطعهای مجهز به چراغ راهنمایی زماندار و هوشمند که کاربرد آن برای عبور عابران پیاده و افراد نابیناست، نصب آسانسور ایستگاههای مترو، اجرا و بازسازی مسیر ویژه نابینایان در ایستگاههای مترو و اجرای سیستم هوشمند بلوتوثی اعلام نام ایستگاهها در ۲۲ قطار و ۲۲ ایستگاه خط دو مترو، مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین پیشبینی نصب سیستم اعلام نام هوشمند ایستگاهها در ۴ هزار دستگاه اتوبوس بخش خصوصی تحت نظارت شرکت واحد، نصب تابلوهای راهنمای مسیر مخصوص نابینایان به خط بریل در ۲۷۰ ایستگاه باقیمانده خطوط تندرو، نصب راهنمای بریل بر روی دستگاههای کارتخوان در ۱۹۹ ایستگاه و پیگیری خرید ۱۰ دستگاه خودروی ویژه معلولان در ناوگان اتوبوسرانی تهران نیز مورد تاکید قرار گرفت.
در این جلسه، مشکلات تردد در خطوط بی آر تی از جمله استاندارد نبودن عرض معابر ورودی ایستگاهها برای عبور ویلچر و همچنین، ناآشنایی با روحیه معلولان و لزوم آموزش نوع رفتار با این گروه از شهروندان و مناسبسازی ارتفاع اتوبوسها و سکوها از سوی مشاور شهردار تهران در امور معلولین، مطرح شد و مورد تاکید قرار گرفت.
ایجاد خطوط جدید برای سرویسدهی مطلوبتر به معلولان، ساماندهی و تفکیک مسیر سواره از پیاده برای ارتقای ایمنی مسافران و افراد معلول، بررسی و بازطراحی رمپها، مبلمان شهری، دستگاههای خودپرداز، تلفنهای همگانی، صندلیها و باجههای فروش بلیت، مناسبسازی مسیر پیشنهادی از نظر شیببندی و نصب علائم راهنمایی، اطلاعرسانی رنگآمیزی مسیر و نصب شبکههای پیشساخته و بازنگری در پارکینگهای عمومی برای پارک خودروی معلولان هم در دستور کار این معاونت است.