به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، علی اکبر بختیاری دادیار دادسرای دیوانعالی و رئیس دفتر دادستان کل کشور در رابطه با ارتقای سلامت در قوه قضاییه، گفت: سلامت و کارآیی دو بال پرواز فرشته عدالت در دستگاه قضایی است و احقاق حق و اجرای عدالت و صیانت از حقوق عمومی که قوه قضاییه پرچمدار آن است در سایه این پرواز میسر خواهد بود.
بختیاری تصریح کرد: اصولا سلامت و کارآیی نیازمند نیروهایی است که بتوانند با صلابت از حقوق عموم مردم دفاع کنند و متعدیان به این حقوق را عقب برانند و با تحول در فرآیند رسیدگیهای قضایی و صدور آرای قطعی و حتمی امید و اطمینان را برای مردم به ارمغان آورند.
دادیار دادسرای دیوانعالی و رئیس دفتر دادستان کل کشور عنوان کرد: آرایی که تعدیات به حقوق عمومی و خصوصی را متوقف نکند و مسیر انحراف و ویرانیهای ناشی از جرم را اصلاح نکند شخص مظلوم را تسکین نداده و ظالم را از اقدامات مجرمانه خود پشیمان نخواهد کرد.
وی افزود: وجود نیروهای سالم و کارآمد نقش ارزندهای در ارتقاء سلامت دستگاه قضایی خواهند داشت.
بختیاری در ادامه به اهمیت نحوه جذب و بکارگیری این افراد اشاره کرد و گفت: برای داشتن چنین افراد شایستهای که خوشبختانه در تشکیلات قضایی ما کم نیستند لازم است از ابتدای بکارگیری دقت لازم بعمل آید و نیروهایی با ظرفیتهای مناسب و برخوردار از سلامت نفس و شم قضایی به کار گرفته شوند و در حوزه آموزش و پرورش آنها دقت و مراقبت لازم صورت گیرد. هم چنین لازم است در طول دوران خدمت نظارتهای لازم معمول گردد.
این مقام قضایی به تقسیم بندی نوع نظارتها هم اشاره کرده و گفت: در حوزه نظارت لازم است اولاً به نظارت از درون و سپس نظارت از بیرون بپردازیم. نظارت از درون همان نظارتهایی است که ما در مبانی دینی خود ازآن با عنوان تقوا یاد میکنیم. در این خصوص بر همه مسئولان و مدیران فرض است که در جهت تقویت تقوای الهی تلاش کنند و زمینه را برای ارتقای آن فراهم نمایند و خود از این حیث الگو باشند.
دادیار دادسرای دیوانعالی و رئیس دفتر دادستان کل کشور به موضوع نظارت از بیرون هم پرداخت و گفت: در بحث نظارت از بیرون میتوانیم به نظارت مردم بر مردم، نظارت مردم بر مسئولان، مسئولان بر مسئولان و نظارت مسئولین بر مردم اشاره کنیم که هرکدام از آنها در جای خود میتواند به ما در امر سلامت سازمانی و نظام حکمرانی کمک کرده و ما را به سوی راهبردهای کلان جامعه اسلامی هدایت نماید که لازم است دستورالعملهای اجرایی آن در اختیار جامعه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه میتوان تکریم ارباب رجوع را به نوعی با نظارت بر نیروها مرتبط دانست، افزود: دائما میشنویم که گفته میشود باید به موضوع تکریم ارباب رجوع توجه ویژهای گردد و همواره همه مسئولان تاکید دارند که همکاران به مقوله تکریم نگاه جدی داشته و اهتمام لازم را در جهت حفظ کرامت مردم و مراجعان بعمل آورند.
بختیاری مسئله تکریم را یک مقوله دو سویه عنوان کرد و گفت: اگرچه تکریم ارباب رجوع مطالبه درستی است لکن باید به این نکته توجه داشته باشیم که تکریم ارباب رجوع یک امر لازم است، اما به تنهایی کافی نیست بلکه تکریم باید دو سویه باشد. به عبارت بهتر علاوه بر تکریم ارباب رجوع باید به تکریم همکاران هم توجه ویژهای داشته باشیم، چراکه تکریم نوع دوم موجب تقویت تکریم نوع اول خواهد بود و به هر میزان که به تکریم همکاران خود و خادمان مردم در دستگاه قضایی بپردازیم به تناسب این عزیزان هم در حوزه تکریم ارباب رجوع توجه و اهتمام بیشتری خواهند داشت.
دادیار دادسرای دیوانعالی و رئیس دفتر دادستان کل کشور تصریح کرد: بنابراین یکی از مسئولیتهای خطیر مدیران و مسئولان ما علاوه بر تکریم ارباب رجوع تکریم همکاران قضایی و اداری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحول در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: با حضور آقای رئیسی در دستگاه قضایی و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری سیاست تحول در قوه قضاییه آغاز شده و گامهای موثر و خوبی تاکنون برداشته شده است. البته این تحول نیازمند سرعت بیشتری است و این امر با همت و همراهی بدنه دستگاه قضایی اتفاق خواهد افتاد و ان شاءالله منویات مقام معظم رهبری در خصوص تحول در دستگاه قضایی با همان کیفیتی که فرمودند محقق خواهد شد و ان شاءالله به جایی میرسیم که "اگر کسی حقی از او تضییع شد با افتخار بگوید به قوه قضاییه میروم و احقاق حق میکنم".
بختیاری در پایان گفت: قوه قضاییه را بسیار روشن میبینم و زحمات و خدماتی را که تاکنون کشیده شده است، بسیار ارزشمند میدانم. اما همانطور که بیان شد تا رسیدن به دستگاه قضای اسلامی فاصله داریم و رفع این فاصله نیازمند همکاری و همراهی و تلاش بیشتر همه بخشهای نظام است و همت و تلاش مضاعف همه همکاران خواهد بود.