حاشیه نشست معرفی پروژه K۱۳۲
تولید پروژه K۱۳۲ در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ هزار دستگاه میرسد
مدیرعامل شرکت ایران خودرو: این شرکت برنامه ریزی کرده تا سال ۱۴۰۰ تولید پروژه K۱۳۲ را به بیش از ۵۰ هزار دستگاه برساند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛
فرشاد مقیمی در حاشیه نشست معرفی پروژه K۱۳۲ افزود: پروژه K۱۳۲ پروژهای بود که نشان دهنده قدرت تولید داخل و مقاومت تولید کنندگان در برابر تحریمهای ظالمانه آمریکا است.
وی گفت: من قصد دارم تا امروز از تمامی کارکنان زحمت کش گروه صنعتی ایرانخودرو تشکر کنم که توانستند که در طی ۶ ماه کار شبانه روزی فرایند طراحی این خودرو را به پایان برسانند.
مدیرعامل شرکت ایرانخودرو افزود: پروژه K۱۳۲ پس از تایید نهایی کمیته خودرو در وزارت صنعت در روزهای آتی و انجام تستهای نهایی در چند ماه آینده فرایند تجاری سازی خود را آغاز میکند و تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید آن به بیش از ۵۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید.
آقای مقیمی گفت: این خودرو در حال حاضر نام خاصی ندارد و فرایند نام گذاری آن در حال طی شدن است، اما باید تاکید کنم که K۱۳۲ خودرویی است که تمام استانداردهای ۸۵ گانه را گذرانده است و در حال حاضر هم از نظر کیفیت و مشخصات فنی خودرویی قابل رقابت با خودروهای خارجی است و ما امیدواریم تا بتوانیم به راحتی این خودرو را به کشورهای همسایه صادر کنیم.
تولید هزار دستگاه خودرو K۱۳۲ در سال ۹۸
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: با امضای میثاق نامه بین دست اندرکاران تولید پروژه K۱۳۲ قرار است تا پایان سال تولید هزار دستگاه این پروژه با همکاری ۱۵۰ شرکت قطعه ساز انجام شود.
آقای فرشاد مقیمی در مراسم معرفی پروژه K۱۳۲ ایران خودرو افزود: تولید کنندگان قطعات که در این نشست حضور دارند رونق تولید را در سال گذشته معنا کرده اند و جهش تولید را هم در امسال، چرا که در پنج ماه پایانی سال گذشته دو برابر هفت ماه قبل از آن خودرو تولید شد و امسال هم با افزایش ۲۵ درصدی در تعداد تولید و ۳۷ درصدی در عملکرد فروش همچنین افزایش ۵۵ درصدی تحویل و کاهش ۵۰ درصد خودروهای دارای کسری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دادند که میتوان هم رونق تولید و هم جهش تولید را در عمل اجرا کرد.
وی گفت: در حال حاضر تعهدات معوقه شرکت ایرانخودرو کاهش ۷۰ درصدی داشته و در تعدادی از محصولات به صفر رسیده و طی برنامه ریزیهای انجام گرفته قرار است تا پایان تیر فقط در چند محصول تعهدی باقی بماند که آنها هم بزودی برطرف خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: پروژه K۱۳۲ دارای کیفیت بالاتری نسبت به خودروهای مشابه تولید شده در ایرانخودرو است و در تلاش هستیم که به زودی بر روی همین پلتفرم کراس اوور و هاچ بک آن را هم رونمایی کنیم.
آقای مقیمی افزود: پیش از این کسی فکر نمیکرد که ما امکان تولید موتور یورو ۵ را در داخل کشور داشته باشیم، اما ما در این مسیر موفق عمل کردیم و هم با سبک سازی خودرو، تغییر آیرودینامیک، کم مصرف کردن موتور، تولید گیربکس ۶ سرعته و برقی سازی بخشهای اعظمی از خودرو توانستیم محصولی با استانداردهای یورو ۵ تولید کنیم.
وی گفت: ما در حال برنامه ریزی هستیم تا هم گیربکس خودرو را اتوماتیک کنیم و هم باید اعلام کنم که در بخش مگاماژول تزئینات و الکتریکال وابستگی این خودرو صفر است و تنها در بخش شاسی و قوای محرکه وابستگی کمی داریم ضمن اینکه وابستگی در بخش بدنه هم به سمت صفر میل میکند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: مشارکت ۱۳۹ سازنده داخلی در فرایند طراحی و تولید پروژه K۱۳۲ و ۱۴ شرکت دانش بنیان در توسعه این محصول از جمله عوامل موفقیت ما است و قصد داریم تا پایان امسال حداقل هزار دستگاه از این خودرو را با عمق داخلی سازی ۹۲ درصد تولید کنیم.
قطعه سازان داخلی دو بار سرمایههای خود را با رفتن پژو از دست داده اند
دبیر انجمن قطعه سازان گفت: در حالی که مدیران پژو به ما گفته اند گذشتهها گذشته، اما دو بار باعث شده اند تا سازندگان داخلی سرمایه خود را با رفتن پژو از دست بدهند.
آقای مازیار بیگلو در مراسم معرفی خودروی جدید ایران خودرو افزود: ما به ایرانی بودن خود افتخار میکنیم چرا که توانستیم با همکاری یکدیگر پروژه k۱۳۲ را به نتیجه برسانیم پروژهای که به ما میگفتند نمیشود در داخل کشور انجام داد.
وی گفت: مدیران پژو تاکنون دو بار باعث شده اند که ما سازندگان سرمایههای خود را با رفتن شرکت پژو از ایران از دست بدهیم در حالی که این بار ما به آنها میگوییم آینده برای ما ایستاده است.
دبیر انجمن قطعه سازان افزود: هر چند در مسیر پیش روی این صنعت مشکلات بسیاری وجود دارد، اما ما قطعه سازان عزم خود را جزم کرده ایم تا بر آنها غلبه کنیم و همکاری خود را با خودروسازان ادامه دهیم.
چالش اصلی صنعت خودرو قیمت تمام شده محصولات است
مدیر عامل ساپکو گفت: برای این که توسعه محصولات خودرویی کشور نتیجه بخش باشد و انتظارات مردم برآورده شود باید از صنعت خودرویی کشور حمایت واقعی صورت گیرد.
آقای عادل پیرمحمدی در نشست همگرایی با سازندگان پروژه k۱۳۲ افزود: تمام قالبهای فلزی این خودرو در داخل کشور تولید شده و این خودرو شباهتی با خودروی ۳۰۱ که پیش از این قرار بود در داخل تولید شود ندارد ضمن این که در مقایسه با پروژه ۳۰۱ وسعت و عمق ساخت پروژه k۱۳۲ بسیار بیشتر است.
وی گفت: ۱۵۰ قطعه ساز در این پروژه با گروه صنعتی ایران خودرو مشارکت داشتند و پلتفرم این پروژه کاملاً ایرانی است ضمن این که در بخش هایی، چون برق و الکترونیک کاملاً متفاوت از خودروی ۳۰۱ است و قابل قیاس با پروژههایی که پیش از این قرار بود با همکاری شرکتهای خارجی انجام دهیم نمیباشد.
مدیر عامل ساپکو افزود: هر چند ما مخالف مشارکت با خارجیها و انتقال دانش فنی نیستیم، اما این پروژه کاملاً در داخل انجام شده و حتی یک درصد هم از کمک خارجیها در آن استفاده نشده و تماماً بر قوای سازندگان داخلی و خودکفایی مهندسین تکیه شده است.
قطعات وارداتی پروژه K۱۳۲ به زودی داخلی سازی میشود
سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از قطعات پروژه K۱۳۲ ایرانخودرو وارد میشود که آن هم به دلیل نبود مواد اولیه است و ما در حال رایزنی با شرکتهای دانش بنیان هستیم که بزودی این قطعات را هم داخلی سازی کنیم.
امیر بیات در حاشیه مراسم معرفی پروژه K۱۳۲ ایرانخودرو افزود: با تلاش شبانه روزی کارکنان زحمت کش گروه صنعتی ایرانخودرو امروز شاهد معرفی نسخه نهایی این خودرو بودیم که این نشان دهنده زحمات ۶ ماهه شبانه روزی است که مهندسین ایرانخودرو برای تولید این پروژه انجام داده اند.
وی گفت: در حال حاضر به همت قطعه سازان ۹۲ درصد قطعات این خودرو در داخل کشور تولید میشود که من از همین جا از تمامی زحماتای دوستان تشکر میکنم.
سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: قطعات باقی مانده پروژه K۱۳۲ که در حال حاضر باید وارد شوند قطعاتی هستند که در آینده نزدیک با همکاری شرکتهای دانش بنیان در داخل کشور تولید خواهند شد و ما به زودی تمامی این قطعات را داخلی سازی خواهیم کرد.
طرح k ۱۳۲ اتفاقی بی سابقه در صنعت خودرو
سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، گفت: طراحی و تولید محصول پروژه k۱۳۲ اتفاقی بی سابقه در صنعت خودرو است.
آقای امیر بیات در نشست همگرایی برای تولید محصول جدید ایران خودرو افزود: در اقتصاد مقاومتی موضوعات درون زا و برون نگر مطرح میشود و بحث درون زا بودن اقتصاد مقاومتی، نوآوری و خلاقیت و نیز بحث برون نگر بودن آن، تولید در مقیاس جهانی است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که ذخیره انرژی از موضوعات مهم در شرکت هاست، گفت: موضوع ذخیره انرژی و کاهش مصرف، از موضوعات اساسی در بخش بهره وری است که باید به آن توجه شود.
سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به حداقل رساندن جابه جایی در بنگاههای تولیدی و صنعتی، تصریح کرد: هرچه حمل و نقل و هزینه لجستیک کاهش یابد، دیگر هزینهها را نیز تحت الشعاع خود قرار داده و در نتیجه کاهش مییابد. ما باید در حوزه تولید به این نکات توجه کنیم.
وی همچنین کاهش ضایعات یا خطا ناپذیری را از موضوعات بسیار مهم در تولید خودرو و قطعات برشمرد و گفت: همه فرآیند تولید باید به گونهای طراحی شود که هیچ ضایعاتی تولیدی به همراه نداشته باشد.
بیات با اشاره به اینکه باید قطعه سازان را بر اساس مهارت و توانمندیها آنها تقسیم بندی کرد، افزود: بر این اساس قطعه ساز میتواند به درستی به خودروساز کمک کرده و موجب کاهش هزینههای تولید شود.
سرپرست سازمات گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به ایجاد فرهنگ مشارکت در قطعه سازی کشور، اضافه کرد: خودروساز و قطعه سازان باید بدانند که سود هر یک در گرو سود دیگری است و در صورت ضرر هر یکی، دیگری زمین خواهد خورد و این موجب فروپاشی خودروساز و قطعه ساز و متعاقب آن زنجیره تامین خواهد شد.
تولید آزمایشی محصول پروژه K۱۳۲در شهریور امسال
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو: ۷۰ دستگاه از این خودرو برای دریافت بازخوردهای حوزه طراحی به سازندگان، تولید خواهد شد.
آقای کیانوش پورمجیب با بیان اینکه این پروژه با اتکا به توان مهندسی و ساخت داخل به تولید میرسد، افزود: استانداردهای مختلف ایمنی و زیست محیطی در این محصول اجرا خواهد شد.
وی اضافه کرد: در خرداد ماه امسال تعدادی از بدنه این خودرو ساخته شد تا بازخوردهای لازم در طراحی را از سازندگان دریافت کنیم. با تامین قطعات و اعمال بهبودهای لازم، وارد مرحله تولید آزمایشی خواهیم شد.
پورمجیب از تقسیم بندی این خودرو در ۵ مگاماژول بدنه، شاسی، قوای محرکه، الکترونیکال و تزئینات خبر داد و گفت: با کار گروهی تعریف شده میان ساپکو، مهندسی و تولید ایران خودرو، لجستیک و همدلی سازندگان, این پروژه را جلو میبریم.
وی ضمن ارایه توضیحاتی درباره ویژگیهای مختلف فنی و ظاهری خودرو افزود: برخی از شاخصهای ایمنی برای نخستین بار در صنعت خودروی کشور، در محصول جدید ایرانخودرو به اجرا درمی آید. این خودرو بیش از ۹۰ درصد داخلی سازی شده است. در شهریورماه با تولید آزمایشی، بازخوردهای احتمالی را نیز دریافت خواهیم کرد و تولید از اواخر سال شروع میشود.
پورمجیب تصریح کرد: تلاش شده تا از سرمایهگذاریهای قبل در این پروژه استفاده شود و سرمایهگذاری جدید زیادی صرف نشده است.
وی افزود: هم زمان، ۹۷ تست صحهگذاری را برای اجرای استانداردهای اجباری و کارخانهای انجام میدهیم تا در زمان مقرر مجوز شمارهگذاری محصول را دریافت کنیم.
مدیر پروژه K۱۳۲ اضافه کرد: در مرحله صنعتیسازی محصول قرار داریم و اقدامات مختلفی در سالنهای بدنه، رنگ و مونتاژ و همچنین قالب سازی صورت گرفته تا محصول جدید مطابق با برنامهزمانبندی به بازار عرضه شود.
وی گفت: بدون همدلی و همراهی مجموعه زنجیره تامین و واحدهای مرتبط با ایرانخودرو تحقق این پروژه امکانپذیر نخواهد بود؛ امیدواریم با کار گروهی، اقدامی انقلابی و جهادی را که آغاز کردهایم به پایان ببریم تا در سال جهش تولید قدم تاثیرگذاری برای کشور برداریم.