به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سید امید فاطمی در نشست تصویری در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه تهران گفت: از سوم اسفند به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش حضوری تعطیل شد و وارد مرحله جدیدی از آموزش غیرحضوری و البته به سمت یادگیری الکترونیکی هدایت شد.
وی با بیان این که تاکنون مشکلی در خصوص آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران رخ نداده گفت: به طور شایسته توانستیم پرچم دانشگاه تهران را در یادگیریهای الکترونیکی برافراشته نگه داریم و هم اکنون وارد مرحله جدیدی در خصوص ارزیابی استادان از دانشجویان شدیم.
وی با بیان این که هم اکنون بحث رصد و ارزیابی دانشجویان مطرح است و باید این فعالیت به طور مستمر ادامه پیدا کند گفت: تاکنون مشکلی در این خصوص نداشتیم، اما یک ارزیابی نهایی هم باید در پایان ترم داشته باشیم که این موضوع بسیار حساس است، البته حساسیت این موضوع هم از جنبههای مختلف سخت افزاری و نرم افزاری و سیاست گذاری است که در بحث نرم افزاری آموزش و تمرین استادان با دانشجویان و برگزاری یک امتحان بدون نگرانی و استرس باید صورت پذیرد.
وی ضمن اشاره به اهمیت سخت افزار در ارزیابی نمرات پایان ترم دانشجویان گفت: در سخت افزار احتیاج به زیرساخت اینترنتی داریم و تاکنون دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین و مجهزترین مرکز داده در بین دانشگاههای کشور معرفی شده که دارای پهنای باند بسیار قوی و سرورهای قدرتمند است.
آقای فاطمی تأکید کرد: هم اکنون کل جریان یادگیری به صورت الکترونیکی است و باید در آزمون این موضوع را تقویت کنیم که در همین راستا تمهیدات ویژهای برای آزمون دانشجو در نظر گرفته شده که برگزاری آزمون در سامانه و مدیریت یادگیری مطرح است.
وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از روشهای آزمون الکترونیکی دانشجویان گفت: با توجه به زمان بندی مشخصی که از طریق سامانه دانشگاه تهران برای آزمون دانشجویان در نظر گرفته شده است، دانشجویان میتوانند هم سؤالات چندگزینهای را پاسخ دهند و هم از طریق این سامانه میتوانند به سؤالات تشریحی پاسخ کامل دهند و هم میتوانند تصاویر و نمودارها را بر روی کاغذ رسم کرده و سپس از طریق اینترنت آن تصاویر را برای استادان ارسال کنند.
وی ادامه داد: برای طی تمامی این مراحل برای پاسخگویی به سؤالات استادان؛ پهنای باند عجیبی احتیاج نیست و تنها با اینترنت معمولی نیز میتوان این فعالیتها را انجام داد البته ممکن است در هنگام پاسخگویی اینترنت قطع شود و برای دانشجو نگرانیهایی ایجاد شود که در این صورت نیز زمان معینی برای پاسخگویی به سؤالات دانشجو درنظر گرفته شده است تا در طول این مدت دانشجو بتواند با وصل شدن اینترنت به سؤالات پاسخ دهد، هرچند اگر در این مدت زمان تعیین شده هم اینترنت دانشجو همچنان قطع باقی بماند دانشجو میتواند از طریق تلفن با استاد خود صحبت کند تا مشکل پاسخگویی به سؤالات برطرف شود.
آقای فاطمی در ادامه با اشاره به این که استادان دانشگاه چطور متوجه شوند که دانشجو خودش پاسخ سؤالات را میدهد یا فرد دیگری پاسخ میدهد گفت: اعتماد نکته اصلی در این خصوص است و اصل یادگیری در دانشگاه و کد اخلاقی دانشگاه تهران اعتماد است یعنی استاد به دانشجو اعتماد دارد و دانشجو هم به استاد اعتماد کند و بر همین روال منشور اخلاقی دانشگاه تهران تعیین شده است، اما استاد میتواند با رعایت نکات فنی بسیاری از این مشکلات را برطرف کند، استاد میتواند این موضوع را بیان کند که جلسه امتحان را به صورت زنده برگزار میکند و از دانشجو انتظار داشته باشد که در طول جلسه امتحانی چندین بار از خود و برگه امتحانی تصاویر و عکسی را برای استاد ارسال کند و یا این که استاد با پرسیدن سؤالات شفاهی در زمان امتحان مجازی از حضور خود دانشجو در جلسه امتحان مطمئن شود. البته تمامی این موارد با تدبیر خود استاد صورت میگیرد و اینها پیشنهادهایی است که هم اکنون مطرح شده است.
وی در ادامه درپاسخ به این سؤال که آیا دانشجو در زمان امتحان با شخص دیگری برای پاسخ به سؤالات در ارتباط بوده یا نه؟ گفت: در پاسخ به این سؤال باز هم بحث اعتماد مطرح میشود، چون هدف از امتحان مچ گیری نیست بلکه ارزیابی یادگیری دانشجو است و استاد میتواند در این خصوص با پرسش و پاسخ شفاهی دانشجو متوجه شود که خود دانشجو به تنهایی در حال پاسخگویی به سؤالات است.
وی تأکید کرد: مهمترین عامل ارزیابی خود دانشجو است و این که منشور اخلاقی دانشگاه تهران را رعایت کند