اختراع موتور کمپرسور دوطرفه با مکانیزم نیم چرخ دنده و شانهای در انتقال توان
موتور کمپرسور دوطرفه با مکانیزم نیم چرخ دنده و شانهای در انتقال توان با تلاش محققان دانشگاه بیرجند، اختراع شد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، این موتور کمپرسور دوطرفه به همت مهدی مستقلچی دانشجوی دکترای مکانیک و دکتر جواد خادم و دکتر بهزاد امیدی کاشانی اساتید راهنمای این طرح ساخته شده است.
عضو هیئت علمی گروه آموزشی مکانیک و استاد راهنمای این طرح گفت: در این دستگاه از دو پیستون متقابل در دو وضع مخالف یکدیگر برای تولید و مصرف توان بهره گرفته شده است، به طوری که وقتی پیستون یکی از سیلندرها در کورس انبساط قرار دارد، پیستون سیلندر مقابل در وضعیت کورس تخلیه خواهد بود و لذا دو کورس توان ، در هر دور گردش محور خروجی وجود دارد.
دکتر جواد خادم با اشاره به اینکه این دستگاه میتواند در ساختار یک کمپرسور، عمل و هوای فشرده تولید کند، افزود: از دیگر مزایای این موتور میتوان به داشتن دو کورس قدرت در هر دور گردش محور خروجی، حذف قطعات متحرک اضافی و سنگین بهکارگیری سوپاپهای دوار موجود و حذف میللنگ و شاتون اشاره کرد.
وی گفت: در مکانیزم انتقال توان، ساختار مکانیزم نیم چرخ دنده و چرخ دنده شانهای استفاده شده است.
استاد راهنمای این طرح افزود: در این ساختار در یک کورس، نیم چرخ دنده با دنده شانهای اول و در کورس دیگر، نیم چرخ دنده با دنده شانهای دوم در ارتباط است و توان تولیدی از طریق پیستونها به چرخ دنده شانهای و به نیم چرخ دنده و شافت خروجی منتقل میشود.
جواد خادم گفت:درحالت موتوری، هوای فشرده موجود در مخزن از طریق لولههای انتقال و با عبور از شیرهای مکانیکی دوار که متناسب با زمانبندی موتور تعیین شدهاند به درون سیلندرهای تولید توان هدایت شده و منجر به حرکت پیستون و تولید توان میشود.