پخش زنده
امروز: -
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز متأسفانه برخی در جهان اسلام حرف از گفتگو با رژیم صهیونیستی میزنند در حالی که این گفتگو در درون جهان اسلام شکل نمیگیرد، اما با دشمنان جهان اسلام و کفار شکل میگیرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری امروز یکشنبه در جلسه شورای معاونین این مجمع با اشاره به طرح معماری جدید و نوسازی تقریب گفت: در لایه اول نوسازی لازم است کار سلبی انجام گیرد و آن کار سلبی پرهیز از تفرقه و تعرض به همدیگر است.
وی افزود: «پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین»، «پرهیز از تنازع» و «پرهیز از جنگ» سه محور کلیدی لایه اول نوسازی است.
وی ادامه داد: در لایه اول که پرهیز از جنگ است ملاحظه میکنید که امروز متأسفانه جنگهایی در بین برخی کشورهای اسلامی در جریان است ما درباره جنگ نیاز به نظریه پردازی داریم، البته قرآن کریم اصول و چهارچوب اصلی آن را تعریف کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به اینکه اصل اولیه این است که صلح در میان امت اسلامی الزام آور است، افزود: وقتی جنگی رخ میدهد همه ملزم هستند که صلح را برقرار کنند، به امت پیامبر (ص) اعم از کارگزاران سیاسی و نظامیان و امت اسلامی توصیه شده است که اگر جنگی شکل گرفت شما مأمور به ایجاد صلح هستید و این اصل اولیه است.
وی با اشاره به اینکه اصل ثانویه اجرای عدالت است، افزود: زمانی که خواستیم صلح برقرار کنیم اگر عدهای ظلم کردند و به مال و ناموس دیگری تجاوز کردند در اینجا علاوه بر مسؤولیت صلح، اجرای عدالت لازم است یعنی چیزی را که از مسیر عدالت خارج شده به مسیر عدالت بازگردانیم. اینجا مأموریت اصلی ما صلح نیست بلکه تسلیم کردن دیگران به عدالت جبرانی است و اگر دیدیم کسی ظلم میکند باید ورود کنیم و از ظالم حق مظلوم را بستانیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در اینجا جنگ و کشتن، برای ایجاد ترس یا ریاست نیست بلکه برای این است که امر الهی در زمین جریان پیدا کند پس غایت این نوع جنگ و عدالت جبرانی هم سر سپردن به امر الهی است.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه با اشاره به اینکه به نظر من ظلم امری ایجابی است گفت: ظلم عبارتست از ستاندن حق یا مال دیگری بدون رضایت صاحبش. در اینجا ستاندن یک امر ایجابی است بنابراین ظلم ایجابی است و عدالت ضد آن است. وقتی شما عادل هستید یعنی اینکه حق دیگری را بدون رضایت صاحبش نستانید. یا به عبارت دیگر عدالت یعنی شما ظلم نکنید و بر مسیر حق باقی بمانید.
وی افزود: لغت عدل در متون و اشعار قبل از اسلام تعبیر شده به ضد جور، که با ظهور اسلام دو افزونه پیدا کرد، افزونه اول این است برای اینکه عادل باشید باید از کفر بپرهیزید و اهل توحید باشید یعنی کفر و شرک در قرآن ظلم تلقی شد و افزونه دیگری که در روایات به آن اشاره شده این است که شخص مراوده برای شعائر دینی داشته باشد بنابراین کسی عادل است که کافر و مشرک نباشد و در مناسک دینی حاضر شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مردم یمن مشغول زندگی شان بودند، اما یک کشوری این همه ظلم و جور و کودک کشی در این کشور مرتکب میشود و این همه مشکلات برای مردم این کشور ایجاد میکند پس ما مأمور هستیم که در برابر آن بپاخیزیم و به مردم یمن کمک کنیم این دستور قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه صلح اصل اولیه است، اما در اصل ثانویه اگر به کسی ظلم شد ما باید بر علیه آن ظلم قیام کنیم، افزود: با این توضیحات وظیفه ما دفاع از مردم مظلوم یمن و بحرین است وقتی میگوییم حاکمان برخی کشورهای عربی نباید به مردم یمن ظلم کند، بر اساس احکام قرآن است.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: لایه دوم نوسازی، همکاری و با هم بودن است و این همکاری و با هم بودن معیارش معیت با رسول الله است یعنی باهم بودن و همکاری زمانی ارزشمند است که ما با حضرت باشم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه همکاری در جهان اسلام باید بر اساس معیت با رسول الله (ص) شکل بگیرد گفت: امروزه متأسفانه عدهای در جهان اسلام مخفیانه با صهیونیستها جلسه میگذارند و از آنها جایزه دریافت میکنند این همکاری بر اساس چه معیاری است؟ و چه معیتی با رسول الله (ص) دارد؟
وی تأکید کرد: این اقدام نه تنها با روح اسلام سنخیت ندارد بلکه با ظاهر اسلام هم سازگاری ندارد،ای کاش حداقل این افراد مثل گذشته ظاهر اسلام را حفظ میکردند.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری افزود: شما زمانی میگفتید که کالاهای صهیونیستی باید تحریم شود و مسابقه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی ممنوع است، چون این رژیم را جعلی و دشمن مسلمانان میدانستید، اما امروز نه تنها هیچ کدام از اینها را رعایت نمیکنید بلکه حرف از صلح با رژیم صهیونیستی میزنید. این چه صلحی است که در درون جهان اسلام شکل نمیگیرد، اما با دشمنان جهان اسلام و کفار شکل میگیرد. ما با اینها مخالف هستیم و اینها را معیار وحدت نمیدانیم بلکه آنرا ناقض وحدت میدانیم و با کسی که از معیت حضرت رسول اکرم (ص) سرباز بزند هیچ وقت نمیشود وحدت کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: همه باید به سمت آرمان اصیل و آرمان عینی وحدانی که در اسلام تعریف شده و آن اسوه بودن حضرت ختمی مرتبت است، حرکت کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم روزی برسد که همه کشورهای اسلامی حق مردم خودشان را محترم بشمارند و به آنها حق رأی بدهند تا خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.