به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، آقای محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در آستانه روز جهانی دریانورد، با اشاره به تحرکات برخی کشورهای فرامنطقهای در نادیده گرفتن ایمنی دریانوردی و تهدید غیر قانونی فعالیتهای مشروع و قانونی کشتیرانی ایران، تاکید کرد: در جلسهای اختصاصی که به صورت ویدئو کنفرانس با دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی و تیم مدیریتی ایشان انجام شد، صراحتا، از تهدیدات و تحریمهای غیر قانونی کشور آمریکا انتقاد کردیم و آن را مغایر با کنوانسیونهای بین المللی و حفاظت از محیط زیست دریایی اعلام کردیم.
وی در نخستین نشست شورای مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور، تاکید کرد: در گفتگو با دبیرکل آیمو، بر این نکته تاکید کردیم که دریانوردان ایرانی در حالی که به صورت قانونی و در چارچوب کنوانسیونها و مقررات بین المللی دریانوردی، وظایف قانونی خود را پیگیری میکند، مورد تهدید قرار میگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بروز چنین رفتار خارج از عرفی از سوی آمریکا تهدید مستقیمی بر ایمنی دریانوردی محسوب میشود که لازم است توسط آیمو و سایر سازمانهای نظارتی بین المللی اصلاح و پیشگیری شود.
راستاد افزود: علی رغم اعتقاد دبیرکل آیمو به جایگاه غیر سیاسی این سازمان، ضرورت رعایت همه جانبه ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست را جزو وظایف ذاتی سازمان بین المللی دریانوردی برشمردیم و در نهایت برای نخستین بار توانسته ایم این سازمان را متقاعد کنیم تا موضوع تهدیدات غیر قانونی فعالیتهای کشتیرانی ایران را از نظر حقوقی بررسی کنند.
کرونا و رکود در همه زنجیره فعالیتهای حمل و نقل دریایی دنیامدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تاثیرات فراگیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد حمل و نقل دریایی جهان، افزود: شرایط پرچالشی را داریم طی میکنیم، بازار حمل و نقل دریایی متاثر از شرایط تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی است. کرونا بر اقتصاد جهان سایه سنگینی انداخته است و به تبع آن، مبادلات تجاری بین کشورها کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.
راستاد با اعلام اینکه «در همه زنجیره فعالیتهای حمل و نقل دریایی شاهد رکود هستیم» گفت: در همان سه چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با سال قبل، سفارش ساخت کشتی حداقل تا ۶۰ درصد کاهش مواجه شد. در زمینه اجاره روزانه کشتیهای کیپ سایز (بزرگترین کشتیهای باری) از ۳۵ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۵ هزار دلار درآوریل ۲۰۲۰ رسید که نشان میدهد صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی به شدت دچار بحران ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تحریمهای جدید اعمال شده به صنعت کشتیرانی کشور، تاکید کرد: در این خصوص به تعامل جدیتر و تنگاتنگ ارگانها و شرکتهای دریایی نیاز داریم و لازم است از تمام امکانات و توان داخلی برای بهبود روند فعالیتها در این حوزه و به حداقل رساندن آثار ناشی از تحریمها بهره ببریم.
راستاد با تاکید بر اینکه ظرفیت بزرگ دریایی کشور قابل تحریم نیست، افزود: برای مقابله با تحریمها هرگز کوتاه نمیآییم و با پیگیریهای حقوقی گسترده در مجامع بین المللی، تلاش میکنیم صدمات ناشی از تحریمها و تهدیدات یک جانبه و غیر قانونی را کاهش دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر همچنین تاکید کرد: کرونا بر گردشگری و مسافرتهای دریایی در ایران و جهان نیز تاثیر منفی گذشته است، به طوری که نوروز امسال در مقایسه با سال قبل، شاهد کاهش ۹۸ درصدی فعالیتها در این زمینه بوده ایم.
راستاد با بیان اینکه صنعت گردشگری و سفرهای دریایی به مکانیزمهای حمایتی نیاز دارد، گفت: صنایع دریایی کشور نیز برای ساخت انواع شناور در دوران کرونا به حمایت جدی نیاز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ناوگان سنتی کشور به شدت آسیب پذیر شده اند، از اقدام سازمان برای بهبود کیفیت و ارتقای ناوگان ایرانی در منطقه خبر داد و افزود: در خصوص کیفیت و ایمنی شناورها نباید دچار اغماض شویم. در این راستا و در زمینه ایمنی ناوگان سنتی و صیادی؛ به یک تحول جدی نیاز داریم و باید به سمت به روز رسانی این شناور ها، متناسب با شرایط حمل و نقل و تجارت دریایی، حرکت کنیم.
سند جامع عملیاتی سازمان بنادر برای اشاعه فرهنگ دریاییراستاد همچنین با تاکید بر ضرورت اشاعه فرهنگ دریایی در میان افراد جامعه، گفت: یک بسته از اقدماتی که میتواند به اشاعه فرهنگ دریایی منجر شود، توسط مدیریت ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی تهیه شده و در نظر است با اجرای این طرحها در سطح کشور، مردم را با دریا، تجارت دریایی، دریانوردی و هرآنچه متعلق به دریا است، آشنا کنیم.
وی همچنین در خصوص پیشنهاد یکی از نمایندگان سازمانهای دریایی مبنی بر تجلیل از مفاخر علوم دریایی کشور، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی همواره از چنین ایدههایی حمایت میکند و پیشنهاد میکنیم هر ساله در کنار مراسمهای مختلف سازمانهای دریایی، از یکی از مفاخر علوم دریایی تقدیر به عمل آید.
نسبت به سوانح دریایی حساسیت بیشتری داشته باشیممدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سوانح ناوگان تحت پرچم و تحت مالکیت، گفت: باید به درسهای آموختنی به دست آمده از بررسی و ارزیابی این سوانح، توجه ویژهای داشته باشیم؛ چراکه برخی از این سوانح به قوانین و مقررات در سطح بین المللی و برخی توسط سازمان بنادر به قوانین داخلی تبدیل میشود. مواردی نیز باید توسط شرکتهای کشتیرانی در اصلاح رویهها مد نظر قرار گیرد.
راستاد با اشاره به حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از تولید و ساخت داخل، افزود: این سازمان کماکان از ساخت کانتینر در داخل کشور حمایت میکند و همچنین در سال جهش تولید، ضمن تاکید بر این روند، در قالب طرح تحول صنایع دریایی، با سفارش ساخت ۹۰ فروند انواع شناورها و تجهیزات دریایی و بندری در داخل کشور، به دنبال مساعدت در تجهیز کارگاه و زیرساختهای تولیدی در کشور است.
راستاد با تاکید بر حمایت از صندوق حمایتی دریانوردان توسط سازمانهای دریایی کشور، در خصوص تعامل بیشتر برای انجام کارورزی دانشجویان علوم دریایی گفت: همه شرکتهای کشتیرانی فرصت انجام دوره کارورزی را برای دانشجویان دریایی فراهم کنند تا در مسیر تحصیلی این افراد اختلالی پیش نیاید. چراکه عدم انجام کارورزی سبب میشود، نتوانند گواهی نامههای شایستگی خود را به موقع دریافت کنند.