پخش زنده
امروز: -
مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: روش آموزش در دانشگاه ها، مبتنی بر آموزش حضوری است که باید بازنگری شود.
آقای محمدرضا آهنچیان در حاشیه نشست «تکالیف ما در مراکز آموزش عالی پس از کرونا» که در پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان سمت برگزار شد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: یکی از نهادهایی که به شدت تحت تأثیر کرونا قرار گرفت آموزش عالی بود از این رو وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان نهاد متولی آموزش عالی کشور در این زمینه واکنش کوتاه مدت نشان داد و اکنون باید به دنبال تنظیم رفتار در برابر اثراتی که کرونا بر زندگی بشر گذاشته است باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اثرات کرونا جایگزینی روشهای آموزشی کلاسیک یا سنتی با آموزش الکترونیکی در دانشگاهها بود گفت: اکنون دانشگاهها باید در مسیری حرکت کنند که فرآیند آموزشی متوقف نشود و طبیعی است که تکالیفی در بلند مدت بر دوش ما قرار میگیرد.
آقای آهنچیان گفت: کرونا موجب شد که در نظام آموزش عالی کشور تجربهای جدید شکل بگیرد هرچند واکنشها کوتاه مدت و مقطعی بود، اما در حال آماده کردن خود برای آینده در شرایط دشوار هستیم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: استادان و دانشجویان نیاز به آموزش دارند و باید روشهای جدید مبتنی بر آموزشهای الکترونیکی را فرا بگیرند و خود را با شرایطی که در مکان و فضای مشخصی حضور ندارند با جنبههای نظری و عملی مطابق برنامه پیش بروند از این رو تغییرات باید در دل برنامهها ایجاد شود.
وی با بیان این که برنامههای ما همه مبتنی بر آموزشهای حضوری تنظیم شده است گفت: تمامی برنامههای ما با پیش فرض این که استاد و دانشجو حاضر هستند و فضای یادگیری مسقف نیز وجود دارد تنظیم شده است و باید این امور بازنگری شود حتی ممکن است چیدمان ساختاری دانشگاهها از لحاظ فیزیکی هم تغییر یابد، چون آموزش الکترونیکی نیازمند فضای فیزیکی نیست.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که وزارت علوم تحقیقات و فناوری باید بر آن متمرکز شود امکان استفاده از استادان در کلاسهای درس به صورت مجازی است البته همه آموزشها مجازی نیست، اما تمرکز ما بر آموزش از راه دور است.
همچنین وی به منابع یادگیری اشاره کرد و گفت: موضوع منابع یادگیری هم بسیار حائز اهمیت است، زیرا دانشجویان اغلب متکی بر منابع چاپی هستند و به کتابخانهها مراجعه میکنند در حالی که باید به سمت تولید منابع الکترونیکی حرکت کنیم و دانشجویان در جریان یادگیری الکترونیکی قرار گیرند و مؤسسات معتبری، چون سازمان سمت که قابل اعتماد است میتواند منابع یادگیری را تولید کند.