گزارش مکتوب؛
وقتی که دریا جارو می شود
هرمزگان را با دریانوردان و صیادانش میشناسند، مردمی که شغل آبا و اجدادیشان ماهیگیری است و روزی و برکت سفره هایشان را از دریا میگیرند، اما چند سالی است که مردم این خطه نگرانند.
دریا اکنون جولان قاچاقچیان و صیادان غیرمجاز شده و سفره مرزنشینان را کوچکتر کرده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ قاچاق سوخت، کالا و صید غیر مجاز ترال(کفروب) ۳ عاملی است که پارسال معیشت صیادان و ساحل نشینان استانهای جنوبی کشور را هدف قرار داد.
امسال قاچاق سوخت کاهش پیدا کرده، اما قاچاق کالا و صید غیر مجاز همچنان ادامه دارد.
در این میان صیادان غیر مجاز در خلیج فارس و دریای عمان نیز درد و رنج ساحل نشینان را بیشتر کرده اند.
صید غیر مجاز ترال در نزدیکی سواحل نیز آبزیان را جارو میکند و ریشه صید و صیادی را با هم میزند.
بیشتر بخوانید: صید ترال عامل مرگ لاک پشتهای جاسکبه گفته صیادان محلی در شرایطی که بازار فروش آبزیان در هرمزگان و حتی استانهای همجوار از رونق افتاده است، عدهای با کشتیهای ترال در محدوده آبهای استان صید میکنند که علاوه بر تخریب محیطزیست، محل زیستگاههای آبزیان نادر را نیز از بین بردهاند.
علی دریانورد یکی از صیادان محلی میگوید:این کشتیها باید در فاصله دور از ساحل صید کنند، اما در شرایط کرونایی این کشتیها چراغ خاموش خود را به ساحل هرمزگان رسانده و از صیدگاههای محلی برای صید ترال استفاده میکنند.
در روش صید ترال، صیادان با استفاده از توری به شکل کیسه که انتهای آن کاملا بسته شده و کشیدن آن با شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا و یا لایههای میان آبی و با فاصله از کف دریا اقدام به صید آبزیان میکنند
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان میگوید: ۱۰۰ فروند کشتی فانوس ماهیان در دریای عمان در صیدگاه مشخص و آبهای فراسرزمینی با فاصله ۱۲ مایل دریایی از خط مبدا ساحلی و در عمق ۲۰۰ متری با روش ترال میان آبی مجوز صید دارند.
صید ترال و تخریب زیستگاه مرجانها در آبهای خلیج فارساز ابتدای سال تاکنون، ۹ پرونده تخریب زیستگاه جانوران دریایی و مرجانها توسط کشتیهای صید ترال در اداره کل محیط زیست هرمزگان تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به محاکم قضایی ارسال شده است.
کارشناس دریایی اداره کل محیط زیست هرمزگان میگوید: این شناورها در شهرستان بندرلنگه، جاسک و سیریک توقیف شده است.
روح الله احمدی میافزاید: خسارت این شناورها بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.
وی میگوید: تخریب زیستگاه آبزیان، صدمه به بستر دریا و صیدگونههای غیرمجاز بخشی از تخلفات این شناورهاست.
براساس تحقیقات و مقالات علمی منتشرشده بین ۴ تا ۱۵ سال زمان لازم است تا آثار تخریب صید ترال در بستردریا از بین رفته و محیط به حالت اولیه برگردد.
بیشتر بخوانید: درخواست همکاری شیلات هرمزگان برای مبارزه با صید غیر مجازصید به روش ترال میتواند در هر ساعت بیش از ۱۰ برابر میزان آلودگی جامدات معلق در آب نسبت به مواد معلقی که شامل مجموع فاضلابهای شهری، صنعتی و ماشینهای لایروبی رودخانههاست، آلودگی ایجاد کند.
کارشناس دریایی اداره کل محیط زیست هرمزگان میگوید: شکستن مرجانها، تخریب بستر دریا، تخریب لانه آبزیان کف زی، ایجاد کدورت بالا در لایه پایینی و در نتیجه کاهش اکسیژن محلول آب، از بین بردن لارو ماهیان و آبزیان، خسارت به زیستگاه، از بین بردن فیتوپلانگتونها و زئو پلانکتونها و حذف جلبکها و علفهای دریایی از جمله آسیبهای صید ترال به دریاست.
صید ترال در خلیج فارس به لحاظ کمک عمق بودن خسارتهای بیشتر وارد میکند.
عمق خلیج فارس بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر است.
مبارزه سپاه با مافیای صید غیر مجاز ترالفرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میگوید: یک سال و نیم است که به طور جدی با قاچاق و صید غیر مجاز ترال مبارزه میکنیم و در این مدت ۴۸ فروند کشتی و ۲۱ لنج غیر مجاز صید ترال توقیف کرده ایم.
سردار علیرضا تنگسیری میافزاید: ما همیشه حامی دریانوردان هستیم و با قاچاقچیان و مافیای صید ترال و سوخت مبارزه میکنیم.
وی میگوید: ما با کوله برها، قایقهای کوچک و خرده پاها کاری نداریم و دنبال کسانی هستیم که با حمایت از کشورهای همسایه عمده کالاهای قاچاق را جابحا میکنند.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان نیز میگوید: پارسال یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان ۱۹۹ فروند شناور صیادی (قایق، لنج صیادی و کشتی) متخلف صید ترال با بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع آبزیان در آبهای استان توقیف شد.
عالی زاده میافزاید: در فصل صید میگو حدود ۱۸۰ لنج صیادی در صید گاه مشخص از مهر تا آبان هر سال به مدت ۲ ماه مجاز به صید هستند.
توقیف کشتی صید ترال توسط مرزبانی
فرمانده مرزبانی هرمزگان میگوید: از ابتدای سال تاکنون ۱۳ فروند شناور صید ترال در آبهای هرمزگان توقیف کرده ایم.
سردار حسین دهکی میافزاید: این شناورها در فاصله کمتر از ۱۲ مایل ساحل و در عمق کمتر از ۲۰۰ متری در حال صید بودند.
صدور دستور توقیف شناورهای غیرمجاز در آبهای هرمزگان
دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس نیز میگوید: دستور قضایی توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال در آبهای هرمزگان صادر و مقابله با صید ترال، ماموریت مشترک شیلات، دریابانی و سپاه است.
مجتبی قهرمانی میافزاید: این دستور قضایی در راستای حمایت از اشتغال و تولید استان و تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید و صیانت از حقوق عامه، صادر شده است.
نتیجه گیری:صید ترال نه تنها نسل آبزیان را از بین میبرد، بلکه شاید نسلی از انسانها را هم از دیدن آبزیان محروم کند، پس همتی نیاز است که با در نظر گرفتن مصلحت عمومی، رعایت مسائل زیست محیطی، تبعات اجتماعی و اقتصادی این روش صید، نابسامانی صیادی در آبهای سواحل جنوبی و بویژه هرمزگان را ساماندهی کند.
نویسنده: رباب عامری