جلسه شورای اداری
پاساکش و منال، داستان دنباله دار مکان یابی زباله آمل
انتخاب مکان جدید برای انتقال محل دفن زباله از منطقه عمارت شهرستان آمل، در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان آمل بررسی شد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، در این جلسه که با حضور رضا حاجی پور منتخب مردم آمل در مجلس شورای اسلامی برگزار شد معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل گفت: موضوع مدیریت پسماند این شهرستان در چندین سال گذشته در دستور کار بوده و در این مدت زمینهای زیادی معرفی و بنا به دلایلی ازجمله ملاحظات زیست محیطی وگلایههای مردمی از انتخاب خارج میگردید.
سیدجعفر رسولی با بیان اینکه منطقه "پاساکش" به عنوان تنها گزینه در چند سال اخیر برای دفن بهداشتی و ساخت کارخانه زباله سوز جدی شده بود و حتی سرمایه گذار توسط شهرداری معرفی و برخی اقدامهای اولیه نیز انجام شده بود افزود: زمین چند ده هکتاری "منال" هم حد فاصله بخش بلده شهرستان نور و در موقعیت نزدیکی شهرستان آمل اخیرا شناسایی و معرفی شده که با وجود دارا بودن همه شرایطهای مورد نظر محیط زیست، منابع طبیعی، فعالان محیط زیستی و شهروندان آملی، مخالفتهای غیرشهرستانی اجازه ورود بیشتر به این زمین را نداده و در حال حاضر متوقف است.
رییس شورای اسلامی شهر آمل هم در این جلسه گفت: برای اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری آمل ساماندهی و مدیریت بهداشتی و صنعتی پسماند یک اولویت مهم محسوب و در این سالها انتخاب، واگذاری و کارشناسیهای زمین به شهرداری وقت و هزینههای زیادی از شهرداری گرفته است.
خسرو ابراهیم زاده افزود: رانشی شدن محل دفن سنتی زباله درمنطقه عمارت از مرز هشدار فراتر رفته و اگر در روزهای تعطیلی که حجم مسافر به مازندران زیاد است، و با توجه به گرمای هوا اگر موجب انفجار میشد، چی کسی پاسخ حوادث پیش بینی نشده آن را میداد.
رییس شورای اسلامی شهر آمل در باره انتخاب زمین "منال" برای ساخت کارخانه زباله سوز ۵۰۰ تا هزار تنی توسط شهرداری را یکی از منطقی و بهترین گزینه با موافقت همه شرایطهای مورد نظر عنوان کرد وگفت: مدیران همسایه و شهر مجاور ما ساز مخالف زده و بر جمله شهر من، شهر شما تاکید دارند.
ابراهیم زاده تصریح کرد:شهروندان آملی حدود ۴۰سال حمل زباله از شهرستانهای آمل، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر و روستاهای اطراف را تحمل کرده و امروز با توجه به وضعیت منطقه عمارت و نیز انباشت زباله به حد فاجعه رسیده، ومستاصل از انتخاب زمین، سنگ اندازی میشود. همچنین هر روز انتقال زباله به منطقه عمارت و تاخیر در واگذاری زمین جدید به شهرداری، عوارض جبران ناپذیری داشته و تبعات آن به مازندران و حتی ملی خواهد بود.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه شورای اداری این شهرستان با بیان اینکه مخالف جدی انتقال زباله به منطقه جدید " پاساکش" در جاده هراز است گفت: محل دفن و انباشت زباله در مسیر این جاده هراز به عنوان پیشانی شهر و ورودی مسافر به شهرستان آمل و مازندران، درشان شهرستان و زیبنده نبوده و باید به دنبال گزینههای دیگری بود.
رضا حاجی پور افزود: امروز زنگ خطر انباشت بیش از حد زباله در منطقه عمارت بسیار جدی است و سلامت شهروندان به شدت تهدید شده و همه مدیران و متولیان امر باید به طور جدی و در کوتاهترین زمان با دعوت از سرمایه گذاران به فکر چاره جویی و خارج شدن از این بحران زیست محیطی در منطقه شد.
نماینده مردم شهرستان آمل درمجلس شورای اسلامی، خطاب به مدیران جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست این شهرستان آمل تصریح کرد: در کوتاهترین زمان به دنبال زمین مناسب با رعایت همه ضوابطها مورد نظر برای مدیریت اصولی پسماند وساخت کارخانه زباله سوز برای واگذاری به شهرداری آمل باشند.
حاجی پور با اشاره به اینکه در جلسهای که با نوبخت رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور و نیز معاون عمرانی وزیر کشور برای درخواست کمک مالی و تسهیل درساماندهی وضعیت زباله نیز به طور جدی مطرح شد گفت: با توجه به وضعیت فعلی دولت نمیتوان انتظار اقدام و کمک داشته و باید زمینه حضور سرمایه گذاران به مدیریت پسماند زباله آمل فراهم شده تا در کنار مسئولان اجرایی شهرستان، هرچه زودتر این معضل زیست محیطی برطرف شود.
پیشتر مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران درگفت وگو با رسانهها اعلام کرده بود: دولت دیگر هیچ هزینهای برای منطقه دفن زباله عمارت شهرستان آمل تخصیص نمیدهد، زیرا از نظر ما این منطقه به دلیل ظرفیت و گنجایش بیش از حد زباله، باید هرچه زودتر تعطیل شود.
محمد محمدی تاکامی با بیان اینکه برای ما هیچگونه سرمایه گذاری و یا تخصیص اعتبار به ناحیه دفن زباله عمارت آمل توجیه پذیر نبوده و هرچه زودتر مدیریت شهری آمل باید برای این مشکل راه حلی پیدا کند، به ایجاد نیروگاه بیوگاز زباله سوز در این شهرستان اشاره کرد و افزود: دولت و مجموعه استانداری مازندران حمایت کامل خود را از این طرح اعلام کرده است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه مجموعه شهرداری آمل اکنون به دنبال زمین ساخت نیروگاه است گفت: در حال حاضر چند منطقه پیشنهاد شده که در حال دریافت مجوز، بررسیهای کارشناسان و ارزیابی هیات زیست محیطی هستند.
بر اساس اعلام شهرداری آمل، روزانه بیش از ۳۰۰تا۳۵۰ تن زباله از شهر آمل و چند شهر مازندران به محل دفن سنتی زباله در منطقه عمارت حمل میشود.
شیرابههای ناشی از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ و به زمینهای کشاورزی اطراف خسارات جبران ناپذیری وارد کرده است. به طوری که خطر آلوده شدن آب شرب شهروندان به دلیل نفوذ پساب ناشی از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب در سالهای اخیر تا عمق ۱۵۰ متری زمین وجود داشته و شیرابههای آن اکنون به سمت رودخانه هراز و بستر سد در حال ساخت این منطقه در حرکت است.
پس با آلودگی آب شرب منطقه یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد و سلامت بیش از ۴۰۰هزار نفر از شهروندان تهدید خواهد شد. اگرچه در حال حاضر نیز نمیتوان نسبت به اثرات سوء بر تولیدات کشاورزی به دلیل نفوذ شیرابهها به مزارع کشاورزی و بروز بیماریهای خاص مانند سرطان بیتفاوت بود.
انتخاب مکان جدید برای انتقال محل دفن زباله از منطقه عمارت شهرستان آمل به مکان جدید پس از گذشته حدود یک دهه همچنان محور بسیاری از جلسات شهرستانی و استانی تبدیل شده است.
عمارت منطقهای در ۳۰کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیرجاده هراز واقع شده که از سه دهه پیش تاکنون زباله این شهرستان و چند شهر مرکزی و غرب مازندران در آنجا دپو میشود.
انباشت زباله زیاد در این منطقه و سرازیر شدن شیرابه آن موجب شده تا دو طرح ملی مهم سد هراز و طرح چهار خطه کردن جاده هراز با چالش همراه شود.
رانش هفته گذشته زمین در قسمتی از محل دفن زباله عمارت آمل و هدایت شدن شیرابه به سمت پایین دست و مسیراصلی جاده هراز در شبکههای اجتماعی بازتاب زیاد داشته که موجب اعتراض فعالان محیط زیستی شد.
وزارت نیرو سال۱۳۹۰ وعده داده بود که برای حل مشکل ساخت سد هراز در دو سال عمارت زباله را تعطیل و مشکل را حل کند، ولی هنوز زباله شهرستان آمل به خاطر نبود نیروگاه زباله سوز و مکان جایگزین در این منطقه انباشت میشود.
تعیین زمین مناسب برای ایجاد نیروگاه زباله سوز در آمل هم سابقه حدود یک دههای داشته و هر بار به خاطر تایید نشدن توسط محیط زیست، مشکل وقفی بودن و یا قبول نکردن سرمایه گذار با مشکل روبرو شده است.
دو سال پیش و برای شهرداری آمل اعلام کرده بود که ۵/۳۴هکتار از زمینهای ۳۷۵هکتاری منطقه "پاساکش" این شهرستان را از اوقاف به قیمت ۱۵۰میلیاردریال برای محل جدید دپو زباله خریداری و با تایید قرارداد خرید توسط بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده سازی خواهد شد.
به دنبال مخالفتهای محیط زیست با انتقال زباله آمل به منطقه جدید "پاساکش" در حدود ۴۰کیلومتری آمل، مسیر بالادست جاده هراز، مسئولان اجرایی شهرستان پس از بررسی چند گزینه، منطقه "منال" حد فاصل شهرستانهای آمل و نور را که به نظر بسیاری از فعالان محیط زیست و مسئولان شهرستان ایده آلترین مکان برای انتقال زباله و ساخت کارخانه زباله سوز شهرستان آمل و شهرهای نور و محمودآباد است، با مخالفت جدی برخی افراد صاحب نفوذ به قدرت و سرمایه درشهرستان نور هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.