نکات قابل توجه پیش از خرید خودروی کارکرده
خرید و فروش خودروی کارکرده یکی از مهمترین بخشهای بازار خودروی ایران است، اما هنگام خرید از این بازار باید به موارد زیادی توجه کنید.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ خودروهای کارکرده زیادی در بازار ایران وجود دارند و اکثر این خودروها تا سن ۲۰ سالگی خرید و فروش میشوند.
اما هنگام خرید خودروی کارکرده باید به موارد زیادی توجه کنید تا در قدم اول در خرید خود متضرر نشوید و در قدم دوم خودرویی نخرید که بلافاصله بعد از خرید برای شما خرج بتراشد. ممکن در برخی از موارد فروشنده خودروی کارکرده ایرادهای فنی خودروی خود را به شما نگوید و یا با نگاهی خوشبینانه از ایرادات فنی خودروی خود مطلع نباشد. در این رابطه بهترین راه استفاده از نظر متخصصان در حوزه تعمیر و صافکاری خودروهاست.
به صورت مقدماتی باید به ۱۰ اصل مهم پیش از خرید خودروی کارکرده توجه کنید که به شرح زیر است:
۱. مهمترین نکته هنگام خرید خودرو کارکرده این است که مطمئن شوید خودرو تصادف سخت نداشته است. یا بخشهایی از خودرو مانند گلگیرها، کاپوت خودرو، دربها و ستونها صافکاری و تعمیر نشده باشد که شما از آن بیاطلاع باشید. با خبر شدن از این موضوع نیاز به تخصص و بررسی دقیقی دارد که شما میتوانید خودروی کارکرده را به مغازههای صافکاری یا مغازههایی که به تازگی مخصوص بازدید بدنه فعالیت میکنند، نشان دهید و تایید آنها را بگیرید. همچنین به صورت غیر رسمی در نزدکی مراکز تعویض پلاک افراد یا مغازههایی هستند که این کار را برای شما انجام میدهند.
(برخی برای تشخیص این مورد از آهنربا استفاده میکنند، به این شکل که اگر آهنربا به بخشهایی از خودرو نچسبید، به آن معناست که آن بخش صافکاری و بتونه شده است، اما این راه قطعی نیست و بهتر این یک متخصص خودرو را بررسی کند)
۲. به چهار گوشه خودرو از بالا به پایین فشار زیادی وارد کنید، در این حالت خودرو تکان طبیعی باید داشته باشد و پس از آن به شکل اولیه خود برگردد. اما اگر خودرو شروع به لرزیدن کرد یا با سرعت خیلی کمی به حالت اولیه بازگشت نشانگر آن است که سیستم تعلیق اتومبیل و کمک فنرها نیاز به تعمیر دارند.
۳. درهای خودرو را باز و بسته کنید و مطمئن شوید به راحتی باز و بسته میشوند و فضای بین لبه درها و بدنه نباید غیر طبیعی و با فاصله زیاد باشد. همچنین پنجرهها و در کاپوت و صندوق عقب را چک کنید و ببینید که به راحتی باز و بسته میشوند و کلیدها راحت در قفلها میچرخند.
۴. اگر خودرو دارای روکش صندلی است حتما سعی کنید روکشهای صندلی را کنار بزنید و پارگی یا سالم بودن صندلیها را و روکش فابریک را چک کنید.
۵. میانگین استفاده از خودرو به طور سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار کیلومتر است. چک کردن کیلومتر شما خودرو یکی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه قرار دهید. خودروهایی که سالانه بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ هزار کیلومتر در حرکت بودهاند، زیاد مورد استفاده قرار گرفتهاند.
۶. امکاناتی که مربوط به برق خودرو میشود را بررسی کنید، راهنماها، تمامی چراغها و علایم هشدار دهنده، ضبط صوت خودرو و برفپاکنها باید به درستی کار کنند. همچنین کاپوت را بالا بزنید و هر گونه سیمکشی اضافه و غیراستاندارد، سوختگی و دفرمهشدن قطعات پلاستیکی، نشتی روغن یا آب و نقطههای جوشکاری و لحیم را به دقت بررسی کنید.
۷. بررسی سرمایش و گرمایش خودرو هم دارای اهمیت زیادی است. کولر خودرو را تست کنید، بگذارید آمپر خودرو بالا برود و کولر نیز در حال کار کردن باشد. اگر با کار کردن طولانی کولر خودرو آمپر حرارت بالا برود و خودرو داغ کند، نشان از وجود مشکلاتی در سیستم فنی خودرو است.
۸. اطلاعات دقیقی از تعویض قطعات خودرو از فروشنده دریافت کنید. مانند: آخرین زمان تعویض تسمه تایم، آخرین زمان تعویض لاستیکها، روغن موتور، روغن گیربکس، صافی بنزین و دیسک و صفحه کلاچ و... همچنین هنگام خرید خودرو حتما برای دقایقی با آن رانندگی کنید. هنگام رانندگی، هر گونه تاخیر در تعویض دنده، گاز هرز خوردن بین هر دنده، تاخیر در معکوسکشی و... میتواند نشان از ضعیفشدن صفحه کلاچها، کثیف بودن روغن، ضعف اویل پمپ و مسائلی از این قبیل باشد.
۹. در پوش کارتر را باز کنید به گونهای که از رو غن پر شود. وجود بخار یا دود نشانگر خرابی بزرگ است که باید موتور را تعویض کنید بعد از اینکه موتور را ۵ دقیقه روشن گذاشتید اگر دود ساه از اگزوز خارج شد جای نگرانی نیست، اما اگر دود آبی بود نشانگر این است که کاربراتور باید با هزینه سنگینی تعمیر شود. همچنین دود آبی یا مایل به آبی میتواند نشانهای از روغنسوزی باشد. این مورد را میتوانید به افرادی که به صورت تخصصی خود را بررسی میکنند بسپارید. فراموش نکنید که بد استارت خوردن خودرو نیز میتواند نشانگر وجود مشکلاتی باشد.
۱۰. ترمزهای خودرو را چک کنید و زمان آخرین تعویض لنتهای ترمز را از فروشنده بپرسید. اگر هنگام ترمز گرفتن مجبور شدید پدال را بیش از حد فشار دهید و یا هنگام ترمز خودرو تکانهایی به چپ و راست داشت، نشان میدهد که خودرو در سیستم ترمز خود دچار ایراداتی است.