گزارش مکتوب :
ایجاد رضایت مندی با افزایش عمر آسفالت معابر و جادهها
به جرات می توان گفت مشکلات آسفالت معابر و جاده ها همواره یکی از مهم ترین دغدغه های مردم بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز همدان، یکی از مشکلاتی که مردم در همه نقاط کشور و بویژه در معابر شهری و جاده های استان همدان با آن دست به گریبانند ، مشکلاتی است که بر اثر خرابی آسفالت رخ می دهد. از آنجایی که مردم برای تردد ، دائم از جاده ها استفاده می کنند وجود مشکل در آسفالت به سرعت خودنمایی می کند و به جرات می توان گفت یکی از مهم ترین مشکلاتی است که شهروندان همیشه از آن گلایه مندند. خراب شدن مکرر خودروها ، گرد و غبار حاصل از شکستگی و تخریب آسفالت ، وقوع برخی تصادفات جرحی و فوتی و مشکلات ترافیک تنها گوشه ای از این مشکلات است.در کنار نارضایتی مردم ، همه ساله بودجه های زیادی برای ترمیم ، درزگیری و آسفالت معابر هزینه می شود که یافتن چاره ای برای داشتن آسفالت با کیفیت و طول عمر بالا مطمئنا در ایجاد رضایت مندی مردم و صرفه جویی در هزینه ها بسیار تاثیرگذار است. اگرچه تاکنون قدم هایی در این زمینه برداشته شده اما واقعیت این است که راه درازی تا تولید و توزیع یک آسفالت با کیفیت و با ماندگاری بالا در پیش است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان با اذعان به اینکه آسفالت معابر شهر همدان نیازمند بالا بردن کیفیت در اجراست می گوید:" از آنجایی که به علت پایین بودن کیفیت بخشی از آسفالت انجام شده در سطح شهر و نیز مسائل جوی، شاهد تخریب آسفالت سطح شهرهستیم، شهروندان انتظار دارند آسفالت در اولویت کار قرار گیرد".خانم نورالله زاده می افزاید :"مردم در بسیاری از موارد شاهدند که آسفالت در زمان بارندگی یا سرد شدن آسفالت و قیر و عدم پاکیزه سازی قبل از اجرای طرح، انجام می شود که این موارد موجب پایین آمدن کیفیت و کاهش عمر آسفالت و از بین رفتن آن بر اثر یک فصل بارندگی می شود".
چرا آسفالت ها به سرعت خراب می شوند :
زیرسازی های نامناسب
یکی از مهم ترین مشکلاتی که موجب ترک خوردگی و تخریب زود به زود آسفالت ها می شود به زیرسازی آن باز می گردد. دیده می شود که در بسیاری از اوقات بدون اینکه زیرسازی به صورت اصولی رعایت شده باشد و خاک و ماسه و سیمان زیر آسفالت نشست خود را کرده باشد ، اقدام به آسفالت ریزی می کنند که در کوتاه ترین زمان آسفالت از جای خود حرکت می کند و با تردد چند روزه خودروها به صورت پستی و بلندیهایی خودنمایی می کند و به زودی دچار شکستگی ومستعد ایجاد درز می شود. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه نبود زیر ساخت های مناسب اساسی ترین مشکل آسفالت در سطح معابر شهر همدان است می گوید : " نبود زیر ساخت های مناسب و زیرسازی نامناسب در زمان اجرای طرح، معضل جدی است که موجب خرابی و از بین رفتن آسفالت خیابان های شهر همدان پس از مدت کوتاهی می شود".
آقای "ظفری" می افزاید :" زمانی که آسفالت در معبری که از نظر فنی شرایط مناسبی ندارد ،ریخته شود پس از مدت کوتاهی از بین می رود و باید چاره اساسی در ارتباط با حل این معضل در شهر همدان اندیشیده شود".سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان هم مهم ترین عامل تخریب آسفالت ها را مشکل زیرسازی می داند و می گوید:"به طور کلی زیرسازی معابر و خبابانهای ما از سالهای گذشته مشکل دارد و هزینه بالایی برای آن باید هزینه شود که امکان پذیر نیست و تا زمانی که زیرسازی خراب باشد روکش آسفالت دوام نمی آورد".مهندس صباغی با بیان اینکه اخیرا در بلوار احمدی روشن شهر همدان زیرسازی استانداردی با روش تثبیت بستر با استفاده از بتن انجام شد می افزاید:"اگرچه بعد از 2 سال ترک های جزئی به صورت عرضی در این بلوار مشاهده می شود اما طبیعی است و هنوز روکش نهایی انجام نشده است که باید در خیابانها از این روش برای زیرسازی استفاده کنیم". او می گوید:"ترک هایی که به صورت پوست سوسماری در روکش آسفالت ها ایجاد می شود نشان دهنده مشکلات اساسی در زیرسازی است".
سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان همچنین وجود شیب ها و چاله های نامناسب در معابر را از دیگر عوامل تخریب آسفالت می داند و می گوید:"این شیب ها موجب جمع شدن آب می شود وبه تدریج در لایه های آسفالت نفوذ و آنرا تخریب می کند".
کیفیت پایین آسفالت
کیفیت آسفالت هم در دوام و بقای ان موثر است . در بسیاری از مواقع آسفالت تهیه شده دارای استاندار لازم نیست و از مواد مرغوب و به اندازه استفاده نشده است. استفاده کم قیر در آسفالت و رعایت نکردن اندازه مناسب شن و ماسه می تواند موجب از هم گسستگی آسفالت و در نتیجه تخریب آن در زمان کوتاهی شود. آقای "رسولی" ، معاون فنی و عمرانی پیشین شهردار همدان با اذعان به اینکه آسفالت ها از کیفیت مناسب برخوردار نیستند می گوید:" استاندارد نبودن برخی از کارخانجات آسفالت سازی و استفاده قیر بی کیفیت مهمترین عامل در خرابی زود هنگام آسفالت شهر همدان است."
البته سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان پایین بودن کیفیت آسفالت های استفاده شده در معابر را رد می کند و می گوید:"آسفالت ها به طور مرتب هم توسط آزمایشگاههای ما و هم آزمایشگاههای اداره کل استاندارد مورد ارزیابی قرار می گیرد وهیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد".حمید پرورشی خرم معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان عمر مفید آسفالت ها را 5 تا 10 سال می داند و می گوید:"دربالغ بر 50 درصد جاده های ما عمر فید آسفالت ها تمام شده است که باید روکش شوند که متاسفانه به علت کمبود اعتبار این کار ممکن نیست".
برودت بالای هوا و فصل کاری محدود
استان همدان جزو استانهای سردسیر است . آسفالت معابر برای اجرا نیاز به شرایط خاصی از نظر دمایی و رطوبت دارد. اختلاف دمای زیاد معمولا به آسفالت آسیب جدی وارد می کند و از طرف دیگر فصل کاری هم محدود است. به طوری که بیش از 6 ماه دراین استان امکان فعالیت عمرانی وجود ندارد و هر گونه فعالیتی در بخش های عمرانی با مشکل مواجه می شود. در چنین شرایطی بعضاً کارها با عجله و سرعت بالا انجام می شود که نتیجه قابل قبول را نخواهد داشت. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان، زمستان های سرد و تابستان های گرم را در تخریب آسفالت موثر می داند و می گوید:" قیرهای مورد استفاده در آسفالت های استان با درجه عملکردی ۲۲-۶۴ استفاده می شوند که در بیشتر مواقع برودت حاصل از یخبندان با درجه دمای آسفالت بسیار پایین باعث ایجاد ترک خوردگی و گرمای سطح آسفالت در فصول گرم ایجاد موج و روانی قیر و در نتیجه تخریب آن می شود".
یخ زدایی و نمک و ماسه پاشی در زمستان
یکی دیگر از عواملی که موجب خراب شدن آسفالت معبر و جاده ها می شود یخ زدگی در فصول سرد سال و تمیز کردن خیابانها و معبر به شیوه های مذکور است. استفاده از نمک و ماسه که موجب خردگی آسفالت می شود و به بدنه های خودروهای عبوری نیز آسیب جدی وارد می کند.همچنین نمک رها شده در جاده ها موجب برخی آلودگی های محیط زیستی می شود .از طرف دیگر تیغه زنی های لازم برای برف روبی نیز بیشتر اوقات موجب کنده شدن و تخریب آسفالت می شود. برخی کارشناسان معتقدند روش سنتی، قدیمی و مخرب پاشیدن شن درشت و نمک روی آسفالت برای زدودن برف مدت مدیدی است که به کار گرفته می شود در حالی که حداقل ۵ دهه است این روش در دنیا منسوخ شده است. از طرفی نمک با نفوذ به زیر بستر آسفالت، موجب آسیب به تأسیسات شهری شده که این خود عامل غیرمستقیم تخریب آسفالت است و از سوی دیگر شن و لودر و گریدر روکش آسفالت را زخمی و نابود می کند.
آقای پرورشی خرم، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در این زمینه می گوید:" در بیشتر نقاط دنیا از نمک برای مواقع یخبندان استفاده می کنند اما تنها تفاوتی که وجود دارد این است ما مجبوریم برای جلوگیری از حوادث جاده ای و نبود فرهنگ ترافیک و استفاده از زنجیر چرخ از شن و نمک بیشتری استفاده کنیم که همین موجب آسیب رساندن به آسفالت جاده ها می شود".
ضرورت نظارت مستمربر فعالیت پیمانکاران
از آنجایی که بسیاری از کارهای شهرداری ها و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای به پیمانکاران بخش خصوصی داده شده است و گاهی دستمزد کافی و مناسبی هم به آنها داده نمی شود و شاید با ماهها تاخیر داده می شود، خود همین موجب کم کاری و یا کار با کیفیت پایین می شود . از طرف دیگر پیمانکاران هم بیشتر به دنیال سود بیشتر خود از قراردادها هستند که طبیعی است زمینه هزینه کمتر در این زمینه ها هم بیشتر مهیا می شود . نبود نظارت و تامین نکردن خواسته های پیمانکاران و پرداخت نکردن به موقع مطالبات آنان می تواند زمینه ساز تحویل یک کار با کیفیت پایین شود.
بی دقتی و تساهل در آسفالت ریزی
کم کاری و بی توجهی به کار هم یکی از مشکلاتی است که در مورد آسفالت نامناسب بوجود می آید. اگرچه در بسیاری از مواقع بویژه به علت بودجه های کم و بالا بودن هزینه ها چاره ای جز کنار آمدن با همین وضعیت و شرایط نیست اما چه بسیار مواردی که از همین وسایل هم به نحو مطلوب استفاده نمی شود و یا استاندارهای کاری و آسفالت ریزی رعایت نمی شود و خود همین هم موجب تخریب آسفالت می شود.
ضعف در مکانیسم تعمیر و نگهداری
در بسیاری از مواقع پروژه ها پس از انجام به حال خود رها می شوند و مورد ارزیابی های دوباره قرار نمی گیرند .بی توجهی به اشکالات جزئی آسفالت ریزی ها و ایجاد شکاف و درز در آنها موجب نفوذ آب و تخریب سریعتر آنها می شود.
وجود گروههای تعمیر و نگهداری که به صورت مستمر آسفالت معابر و خیابانها را رصد و در موقع لازم ترمیم کنند می تواند مانع از هزینه های بسیار بیشتر در روزها و ماههای بعد شود.
البته سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان معتقد است که گروههای تعمیر و نگهداری وجود دارند و مرتب بر آسفالت معابر و خیابانها نظارت می کنند.
کندن مداوم آسفالت ها توسط دستگاههای مختلف
یکی دیگر از علل تخریب آسفالت جاده ها و معابر شهری و روستایی کندن آسفالت ها توسط دستگاههای خدمات رسان برای لوله گذاری و کانال کشی است. این اقدام معمولا موجب ایجاد گسست و از بین بردن یکپارچگی سطوح آسفالت شده و به مرور زمان بقیه قسمت های آسفالت را هم تخریب می کند.
همچنین آسفالتی که بر روی مکانهای کنده شده ریخته می شود استاندارد انجام نمی شود و موجب ناهمگونی در سطوح مختلف بین این قسمت ها و دیگر قسمت های آسفالت می شود.
آقای صوفی ، شهردار همدن هم در این زمینه می گوید : " یکی از مهمترین موضوعاتی که شهروندان و مسئولان همواره بدان انتقاد دارند عمر کم و کیفیت پایین آسفالت معابر اصلی شهر است که متأسفانه به علت نبود مدیریت واحد شهری در ایران همواره به دلیل نبود هماهنگی و با توجه به خدماتی که دستگاه خدمات رسان انجام میدهند شاهد حفاری و کَندن آسفالت و به وجود آمدن مشکلات بعدی در این خصوص هستیم که با توجه به ضرورت مدیریت هزینه بایستی به سمتی حرکت کنیم که حوادث و حفاریهای احتمالی تا حد ممکن کاهش یابد". سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان هم حفاری های ارگانهای مختلف را در تخریب آسفالت موثر می داند و می گوید:" هنگامی که روکش آسفالت در معبری ریخته می شود یک پیوستگی بین آنها در سطح ایجاد می شود که با بریدن و کندن بخشی از آن ، پیوستگی بین سطوح از بین می رود و ابا نفوذ آب به زیر سطوح ، زمینه تخریب آسفالت فراهم می شود."
چه باید کرد.
به نظر می رسد برای جلوگیری از دوباره کاریهای مختلف توسط دستگاههای مختلف اداری و خدمات رسان و شهرداری و غیره...باید یک کارگروه مشترکی از همه دستگاههای خدمات رسان ایجاد شود و برنامه های آنها در سطح شهرها در مدت زمان های 10 ، 20 و حتی پنجاه ساله در کارگروه مطرح و برای یکبار حفاری ها صورت بگیرد . در این شیوه با یکبار حفاری همه کابل گذاری ها ، لوله گذاری ها و کانال کشی ها انجام می شود که با انجام این کار صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه و روان شهروندان انجام خواهد شد . البته بهترین حالت ایجاد کانالهای بزرگ و دائمی و سرپوشیده است که در زیر زمین جاگذاری شده باشد که در این صورت بدون نیاز به کندن و تخریب زمین می توان به راحتی و با کمترین وقت و هزینه نسبت به کابل کشی و لوله گذاری اقدام کرد.
افزایش عمر آسفالت معابر شهر با دستگاه جدید تثبیت بستر آسفالت
یکی از روش های بالا بردن طول عمر آسفالت ، زیرسازی مناسب با استفاده از دستگاه تثبیت بستر آسفالت است. از این روش مدتی است که در بلوار شهید احمدی روشت همدان استفاده شده است.شهردار همدان در این زمینه می گوید:" دستگاه تثبیت بستر آسفالت از جمله روشهای نوین در حوزه آسفالت است که برای اولین بار در شهر همدان مورد استفاده قرار گرفته است که در این دستگاه پودر سیمان با آب مخلوط میشود و زیرسازی معابر تا عمق نیم متر با مخلوط سیمان میکس میشود که علاوه بر این موضوع اصلاح شیبهای طولی و عرضی همزمان نیز به منظور تسطیح معابر انجام میشود.
آقای صوفی می افزاید:" پس از 48 ساعت از عملیات زیرسازی توسط این دستگاه آسفالتریزی معبر به عمق 5 سانتی متر انجام میشود که میتوان با بهره گیری از این روش عمر آسفالت معابر اصلی شهر را بدون در نظر گرفتن حفاریهای احتمالی به 15 سال افزایش داد ".اخیرا در این بلوار ترک هایی ایجاد شده است که موجب برخی انتقادات بین شهروندان شده است.آقای صباغی ، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری همدان در پاسخ به انتقادات می گوید:"این ترک ها که به صورت عرضی ایجاد شده است طبیعی است و به اصطلاح به علت خزش بستر بتنی سیمان ایجاد شده است و این طرح هنوز یک لایه گذاری دیگر لازم دارد که بر روی آن ایجاد و ترک ها از بین می رود".
ایجاد سایت سنگ شکن و بازیافت آسفالت در همدان
یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای استفاده بهینه از آسفالت، بازیافت آسفالت است. سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان می گوید:" به علت مسائل زیست محیطی ناشی از ورود خرده آسفالت ها و تراشه های آسفالتی به طبیعت که آلودگی های بسیاری را به دنبال دارد و همچنین با توجه به محدودیت منابع مالی و مصالح سنگی مرغوب و قیر، بر آن شدیم سایت سنگ شکن را ایجاد کنیم".
مهندس "صباغی" می افزاید :" با احداث این سایت که هزینه ای افزون بر شش میلیارد ریال داشت توانستیم کلیه نخاله ها یا آسفالتهای ناشی از حفاری، تعویض، مرمت و ترمیم معابر در سطح شهر را بعد از جمع آوری و انتقال به کارخانه دوباره مورد بازیافت قرار داده و ضمن جذب درآمد پایدار در سازمان، این طرح صرفه جویی اقتصادی را نیز در پی داشته است".
استفاده از آسفالت سرد
استفاده از آسفالت سرد یک راه حل ساده برای حل بخشی از مشکلات تخریب آسفالت های خیابانها ومعابر است. از این روش مدتی است که شهرداری همدان استفاده می کند. به گفته مهندس "صباغی" ، سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان " آسفالتهای سرد به مخلوطی از مصالح سنگی با قیر (قیر محلول، امولسیون) گفته میشود که عمل اختلاط قیر و مصالح در درجه حرارت محیط انجام و در همین دما پخش و متراکم میشود و آن را میتوان برای ترافیک سبک یا متوسط مصرف کرد و چنانچه در آینده ترافیک سنگین شد آن را با آسفالت گرم روکش کرد".
از آنجاییکه در بسیاری مناطق، امکان تولید و اجرای آسفالت گرم در سرتاسر سال وجود ندارد، عملیات لکهگیری را میتوان با استفاده آسفالت سرد انجام داد.
استفاده از آسفالت پلیمری
یکی از روش های بالا بردن طول عمر آسفالت استفاده از آسفالت پلیمری است . این شیوه که به گفته مسئولان شهرداری همدان برای نخستین بار در مرداد 98 در مسیر بلور ارم تا میدان قائم شهر همدان اجرا شد دارای برخی ویژگیهای مورد تایید مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و چندین دانشگاه معتبر کشور است.شهردار منطقه یک همدان در این زمینه می گوید:"با توجه به لزوم افزایش مقاومت آسفالت در برابر انعطاف پذیری، مقاومت در برابر شیار افتادگی و تغییر نیافتن شکل آسفالت، افزایش خواص مکانیکی قیر با مواد پلیمری مورد انتظار و کیفیت آسفالت معابر پرتردد این موضوع در دستور کار مدیریت شهری همدان قرار گرفت ".
"مسعود دهبانی صابر" به برخی از ویژگیهای استفاده از فناوری پلیمری در تولید آسفالت اشاره کرده و می افزاید : "بهتر شدن واکنش کشسانی، مقاومت زیاد در برابر شکست در دمای کم، مقاومت زیاد در برابر خط افتادن جای چرخ وسایل نقلیه سنگین در دمای زیاد در قیر اصلاحشده، اثبات مقاومت دو برابری آسفالت پلیمری در برابر آسفالت معمولی در آزمایش خستگی به روش کشش غیرمستقیم، اثبات بهبود سه برابری آسفالت پلیمری در آزمایش خزش دینامیکی از جمله مزیتهای این نوع آسفالت است ".
سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه یکی از مؤثرترین شیوههای بهبود خواص عملکردی رویههای آسفالتی، استفاده از پلیمری از نوع "تیس آ ۱۴۱۰" است می افزاید:" از خواص این نوع پلیمر در آسفالت میتوان به بهبود چسبندگی بین قیر و مصالح سنگدانه ای، افزایش انعطاف پذیری سطح آسفالت در دماهای پائین، افزایش مقاومت سطح آسفالت در مقابل حرکت و تغییر شکل در دماهای بالا، بهبود در استحکام کششی و افزایش مُدل سختی در دماهای بالا اشاره کرد".
مهندس " صباغی" استفاده از روش نوین اجرای لایه آسفالت پلیمر که با استفاده از منابع و مواد اولیه داخلی تهیه شده است را راهکاری سریع، کم هزینه و قابل بازیافت بودن نسبت به سایر روشهای موجود بر شمرده و یادآور می شود: "در حالی که به نتیجه رسیدن شیوههای معمول بهسازی در بزرگراهها به صرف زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، عملیات بهسازی با آسفالت پلیمری ضمن افزایش عمر آسفالت با حداقل هزینه معمول به اتمام میرسد".
افزایش عمر آسفالت جادههای کشور با تولید "قیر خود ترمیم"
یکی دیگر از راههای بالا بردن کیفیت آسفالت تولید "قیر خود ترمیم" است. مقاومت در برابر ترک خوردگی، بهبود خواص فیزیکی ، مقاومت در برابر آسیبهای رطوبتی و ترمیم آسیب دیدگیها با عمر چند برابر از جمله مزیتهای تولید قیرخود ترمیم است.قیر خود ترمیم در مناطقی که بارندگی زیاد دارد کمترین آسیب را میبیند این ماده خاصیت کشسانی دارد و وقتی با قیر خالص ترکیب میشود کاملا همگن میشود و با خود قیر خالص هیچ فرقی ندارد.با توجه به مقاومت بالا، این محصول در فرودگاهها بسیار کاربردی است و عمر طولانی در برابر آسیب دیدگی دارد. "علی قنبری" مخترع جوان ملایری در یک واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان درباره تولید قیر خودترمیم میگوید: "با توجه به آسیب پذیری آسفالتهای خیابانها و بزرگراهها با به کارگیری دانش بومی در کشور برای نخستین بار قیر خود ترمیم تولید شد".
او می افزاید : " با انجام یک سری فرآیندهای فناورانه، قیر خالص را تغییر داده و قیری با خاصیت خودتعمیری و خودترمیمی تولید شد که این محصول عمری چند برابر نمونه خالص دارد".
آقای قنبری با بیان اینکه برای تولید انبوه این محصول فناور نیاز به حمایت دارد می گوید :" برای این محصول فناورتقاضا از کشورهای خارجی وجود دارد، ولی ما میخواهیم این محصول را در کشور به تولید انبوه برسانیم".
مخترع قیر خود ترمیم خاطر نشان می کند :"در صورت فراهم شدن بسترهای لازم برای تولید انبوه این محصول میتوانیم نیروی انسانی جذب کنیم و اشتغالزایی داشته باشیم".
حمایت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از طرح مخترع
پس از اعلام نیاز این مخترع برای حمایت از طرحش ، با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تماس گرفتیم و طرح این مخترع را به اطلاع وی رساندیم."آقای پناهنده" پس از آگاهی کامل از طرح این مخترع و اظهار شگفتی از آن قول مساعد داد که با وی ارتباط بگیرد و در تکه ای از راههای استان از طرح وی به عنوان نمونه استفاده کند و پس از گرفتن نتیجه مطلوب از طریق وزارت راه و شهرسازی از طرح وی حمایت لازم به عمل بیاید.
اجرای طرح سراسری روکش آسفالت های سراسر کشور در سال 99
ترمیم 220 کیلومتر از آسفالت جاده های برون شهری استان
همزمان با اجرای طرح ملی روکش آسفالت محورهای پرتردد در کشور این طرح دراستان همدان هم چند روزی است که آغاز شده است. مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان در این زمینه می گوید :" در این طرح ملی ۲۲۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی لکه گیری ، قیر ریزی و یا روکش آسفالت میشوند".
مصطفی پناهنده می افزاید :" مسیرهای تهران همدان ، نهاوند کنگاور ، نورآباد نهاوند ، اسداباد کنگاور و ملایر سامن ازمحورهایی هستند که در این طرح مورد توجه قرار می گیرند".
۱۸ گروه راهداری مسئولیت اجرای این طرح را برعهده دارند و در کنار آنها ۲۰ گروه دیگر هم به نصب تابلوهای هشدار دهنده ،خط کشی ،شانه سازی و دیگر اقدامات ایمنی خواهند پرداخت. این طرح تا اواخر تابستان اجرا خواهد شد.
توزیع 20 هزار تن آسفالت از ابتدای امسال در شهر همدان
برودت هوا و نمک پاشی و یخ زدگی معابر در همدان هر ساله موجب خسارت زیادی به آسفالت خیابانه و معبر می شود.شهردار همدان از توزیع 20 هزار تن آسفالت در معابر شهر همدان از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داده و گفته تا پایان سال روکش آسفالت معابر شهر ترمیم و اصلاح می شود.
آقای "صوفی" علت از بین رفتن و تخریب آسفالت ها را بارشهای شدید، برودت هوا و همچنین نمک پاشی و یخ زدگی معابر در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال می داند.
کلام آخر
به نظر می رسد باید یک مدیریت واحد و یکپارچه در هر شهری حاکم باشد به طوری که برای میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و با یکبار ایجاد کانال و حفاری همه کابل کشی و و لوله گذاری ها انجام و مانع تخریب های پی در پی شود. البته بهتر از این اقدام ایجاد کانال های ویژه در زیر زمین معابر و خیابانهاست که در مواقع لزوم و بدون حفاری بتوان تجهیزات را با کمترین هزینه مادی و معنوی بارگذاری کرد.
به گفته یکی از کارشناسان مدیریت شهری ، بزرگترین مشکل آسفالت خیابان ها این است که معابر شناسنامه ندارد و مشخص نیست خیابانی که ۱۰ بار آسفالت شده علتش چه بوده و اشکال آن چه بوده است، در حالی که خیابان باید از نظر گرمسیری و سردسیری، نوع روسازی، زهکشی زیر وضعیت بستر آن و هر نوع اقدامی که روی آن انجام شده شناسنامه داشته باشد.
تهیه و تنظیم :حسن شعبانلو