به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، «فرزند صبح» یکی از رکوردداران سینمای ایران به لحاظ مدت زمان تولید است. فیلمی که سال ۸۳ کلید خورد برای اولین بار در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و نظرات مختلفی درباره آن وجود داشت.
بهروز افخمی، کارگردان این کار دلیل اصلی انتقادات مخاطبان را تدوین فیلم میدانست و میگفت این فیلم با تدوین مجدد تغییر میکند.
افخمی پای حرفش ایستاد و «فرزند صبح» را به سرانجام رساند. این نسخه در نمایشهای خصوصی با نظر مثبت مخاطبان همراه شده است. حالا نسخه باز تدوین شده این فیلم آماده نمایش شده است و به همین بهانه گفتگویی با این کارگردان انجام دادیم.
معمولا ساختن فیلم پرتره سختیهای خاص خود را دارد. از لزوم وفاداری به جزئیات تا نگارش قصهای که برای مخاطب سینما هم جذاب باشد؛ همه از سختیهای کار هستند به ویژه اگر موضوع فرازی از زندگی امام خمینی (ره) باشد. چطور از پس این کار برآمدید؟افخمی: بله، حقیقتا ساخت آثاری که به روایت بخشهایی از سرگذشت افراد بپردازد سخت است. روایت بخشهایی از زندگی امام خمینی (ره) هم برای من بسیار ترسناک بود. امام خمینی (ره) یک شخصیت جهانی و اسطورهای هستند که شخصیتی چند بعدی دارند. ایشان در تاریخ معاصر ما نقش مهم و موثری داشتند و به نوعی بخشی از تاریخ کشور ما را ایشان شکل دادند. به نظرم هر فیلم سازی که سعادت داشته باشد میتواند قصه زندگی ایشان را به تصویر بکشد.
نگارش فیلمنامه «فرزند صبح »چه زمانی به شما پیشنهاد داده شد؟افخمی: سال ۷۴ یعنی ۲۴ سال پیش برای اولین بار این پیشنهاد به من داده شد. از آنجایی که روایت زندگی امام خمینی (ره) در یک فیلم و ده فیلم و حتی دهها فیلم هم نمیگنجد تصمیم گرفتیم بخشهایی از آن را به تصویر بکشیم. من دو فیلمنامه نوشتم یکی همین فیلمنامهای که الان قصه «فرزند صبح» را شکل داده و دوم فیلمنامهای که نوجوانی امام خمینی (ره) را روایت میکند. امیدوارم به زودی کارگردانی بتواند این فیلم را هم بسازد.
چرا خود شما آن را نمیسازید؟افخمی: من بعید میدانم دیگر عمرم اجازه دهد آن را بسازم. ساخت «فرزند صبح» چندین سال طول کشید و برای آن وقت زیادی گذاشتیم. امیدوارم کارگردانان جوان بیایند و آن یکی فیلمنامه را به سرانجام برسانند.
ویژگی بارز فیلمنامه «فرزند صبح» از نگاه خودتان چیست؟افخمی: «فرزند صبح» دقایق پایانی زندگی امام خمینی(ره) را روایت میکند و امام مدام به روزهای قبل و کودکی خود بر میگردند. فیلم فضایی بین خواب و بیداری دارد و من همین فضا را دوست دارم. افرادی که «گاو خونی» را دیده اند و دوست داشته اند با این فیلم هم ارتباط برقرار خواهند کرد. به نظرم «فرزند صبح» بهترین فیلم من تا به امروز است.
امام خمینی (ره) یک شخصیت جهانی هستند. چقدر سعی کردید فیلمتان برای مخاطب خارجی هم جذاب باشد؟اتفاقا به این مسئله توجه زیادی داشتم و فکر میکنم فیلم در اکرانهای بین المللی بسیار موفق باشد و بفروشد. البته کرونا سینماهای کل جهان را تعطیل کرده و نمیدانم نقشههایی که برای نمایش بین المللی آن کشیده بودیم عملی میشود یا نه. اما میدانم این فیلم روزی روی پرده میرود و باید اینطور شود، چون فضای فیلم روی پرده بهتر درک میشود.
نسل جوان ما نیاز دارد که بیشتر از امام خمینی (ره) مکتب و اندیشه هایشان بشنود. مخاطب هدف شما کدام گروه سنی است؟ تا به حال با مخاطبان نوجوان به تماشای آن نشسته اید؟من هم همینطور فکر میکنم. اگر چه فیلم برای مخاطب بزرگسال ساخته شده، اما به نظرم نوجوانان با آن ارتباط بیشتری برقرار کنند. تا به امروز نمایشی برای این گروه سنی نداشتیم، اما پیشنهاد خوبی است و باید این اتفاق بیافتد.
درباره نمایش «فرزند صبح» هم کمی صحبت کنیدافخمی: «فرزند صبح» در ابعاد فنی و بازیها حرفهای زیادی برای گفتن دارد و این نسخه اش به دلم نشسته است. در بازههای مختلف زمانی نهادهای مختلفی به کمک ما آمدند تا این فیلم به سرانجام برسد که از آنها تشکر میکنم. قرار است تابستان به نمایش عمومی در بیاید و امیدوارم مخاطب هم بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
فیلم «فرزند صبح» با بازی عبدالرضا اکبری در نقش امام خمینی (ره) در میانسالی، محمدرضا شریفینیا در نقش سیداحمد خمینی و هدیه تهرانی در نقش دایه امام خمینی (ره) ساخته شده و محمدعلی کشاورز، آتیلا پسیانی، الیکا عبدالرزاقی و فرهاد قائمیان هم از دیگر بازیگران هستند.