به گزارش
خبرگزاری صدا و سيما و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و سپس مسائلی از قبیل خانه نشینی پیش آمد، افراد دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمیکنند و ترجیح میدهند از تاکسیهای اینترنتی استفاده کنند. در این روزها کرايه تاکسیهای اینترنتی به دلیل قرنطینه، نه تنها گرانتر نشد، بلکه در برخی مواقع ارزانتر هم بود.
حال با گذشت زمان و بازگشایی بسیاری از مشاغل و شروع فعالیت، رفت و آمد شهری بیشتر شده است و در مقابل شاهد افزایش قیمت تاکسیهای اینترنتی نیز هستیم که برخی ادعا دارند تاکسیهای اینترنتی بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.
این صحبتها در حالیست که مدیر تجاری اسنپ تاکید میکند که افزایش قیمت تاکسیهای اینترنتی تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده و آن را متاثر از تورم در جامعه میداند. در حالی که اتحادیه این دسته از مشاغل، معتقد است افزایش قیمتی برای تاکسیهای اینترنتی رخ نداده است.
جالب است بدانید، زمانی که قصد یک سفر توسط تاکسیهای اینترنتی را داشته باشیم، بسیار عادی شده که نرخی بیشتر از سی هزار تومان را ببینیم و این مورد به موضوعی رایج تبدیل شده است.
افزایش کرایه تاکسیهای اینترنتی به دنبال افزایش تقاضااز زمانی که کسب و کارها فعالیت خود را آغاز کرده اند، شاهد افزایش تقاضا برای تاکسیهای اینترنتی هستیم و به دنبال این رشد تقاضا، قیمتها نیز روند افزایشی داشته است. جدا از بحث قیمت، پیدا کردن تاکسی اسنپ یا تپسی نیز بسیار زمانبر شده و بسیاری از کاربران میگویند که گاهی تا نیم ساعت برای درخواست خودرو، وقتشان تلف میشود که در نهایت ترجیح میدهند با تاکسی یا وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد داشته باشند.
اصولا در کشور با مقوله افزایش قیمت پس از تعطیلات عید آشنایی داریم و آن تقریبا به یک رسم همیشگی در اقتصاد و بازار تبدیل شده است. تقریبا کالایی نیست که بعد از این ایام نوروز دچار گرانی نشود، در مساله حمل و نقل نیز این اتفاق رخ داده است.
موضوع دیگری که این روزها داغ شده است، تاکسیهای خطی نیز با افزایش سی درصدی کرایههای خود و سرشکن کردن هزینه مسافر چهارم بین سه مسافر یک نوع گرانی را به وجود آورده اند و همین امر میتواند باعث افزایش نرخ تاکسیهای اینترنتی شود.
آیا افزایشی قیمتی در خصوص تاکسیهای اینترنتی قانونی است؟دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کار اینترنتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش قیمت تاکسیهای اینترنتی، گفت: افزایشی قیمتی در خصوص تاکسیهای اینترنتی مانند اسنپ و تپسی رخ نداده است. نرخ این دسته از کسب و کارها بر اساس برخی شرایط مشخص میشود.
رضا الفت نسب با بیان اینکه نرخ مصوبی برای تاکسیهای اینترنتی وجود ندارد، افزود: این دسته از مشاغل بر اساس وضعیت فیزیکی و جوی قیمت گذاری میشوند به طور مثال اگر ترافیک در محدوده تعیین شده زیاد باشد، نرخی متفاوت با زمانی که ترافیک وجود ندارد، خواهد داشت.
وی گفت: در ایامی که تعطیل و ترافیک کم است کرایهها به شدت کاهش خواهد یافت و برعکس این موضوع در زمان اوج شلوغی و ترافیک است. علاوه بر این موارد دیگری از جمله حضور رانندگان در محدوده تعیین شده اگر زیاد باشد بر کاهش قیمت تاثیر گذار خواهد بود همچنین موارد جوی مانند بارندگی و برف تاثیر گذار است.
الفت نسب افزود: رانندگان تاکسیهای اینترنتی نیز مانند هر شهروند دیگری، با مشکلات اقتصادی و گرانی دست و پنجه نرم میکنند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کار اینترنتی در خصوص تاثیر افزایش نرخ بنزین در نرخ کرایهها و سهیمهای شدن آن، گفت: حتی اگر در نظر بگیریم که صد درصد بنزین رانندگان ناوگان تاکسیهای اینترنتی به شکل سهمیهای تامین بشود که نمیشود، باز هم باید یادمان باشد که بنزین هزار تومانی به هزار و پانصد تومان افزایش قیمت داشته و یک رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. با این حساب چطور میتوان گفت که نرخ تاکسیهای اینترنتی نباید چند درصد افزایش پیدا کند؟