طبق برنامه ششم توسعه؛
باید آمار دانشآموزان فنی و حرفهای به ۵۰ درصد برسد
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای آموزش و پرورش: آمار توزیعی دانشآموزان در رشته ریاضی ۹ درصد، تجربی ۲۴ درصد، علوم انسانی ۳۰ درصد و فنی و حرفهای و کاردانش حدود ۳۵ درصد است و طبق برنامه ششم توسعه باید آمار دانشآموزان فنی و حرفهای به ۵۰ درصد برسد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: نگاه وزارتخانه ارتقای مستمر کیفیت آموزش است و به همین دلیل روشهای مختلف مانند مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی و ... را برای تضمین کیفیت آموزش انتخاب و دنبال کرده است.
آقای سیدمصطفی آذرکیش ادامه داد: آمار توزیعی دانشآموزان در رشته ریاضی ۹ درصد، تجربی ۲۴ درصد، علوم انسانی ۳۰ درصد و فنی و حرفهای و کاردانش حدود ۳۵ درصد است، اما اینکه ۶۳ درصد فارغالتحصیلان ما متقاضی شرکت در کنکور تجربی میشوند دلایل متعدد دیگری دارد که باید آن را جستوجو کرد. طبق برنامه ششم توسعه باید آمار دانشآموزان فنی و حرفهای به ۵۰ درصد برسد.
وی درباره علت و ریشه اصرار به برگزاری آزمون حضوری در این شرایط بیان کرد: در راهکار ۲-۱۹ سندتحول، گذر از دورههای تحصیلی و ارزشیابی نتیجه محور و گذر از پایههای تحصیلی، فرایندمحور و نتیجه محور است. اهمیت نمرات در سرنوشت دانشآموزان برای ورود به دوره متوسطه دوم و آموزش عالی بالا است و در پی تصویب ستاد کرونا به دلیل تأثیر سوابق تحصیلی در هدایت تحصیلی و آزمونهای مدارس نمونه دولتی امتحانات پایه نهم همچنین تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها، امتحانات پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار میشود.
آذرکیش درباره اقدامات انجام شده برای تأمین بهداشت و سلامت مدارس گفت: به رغم همکاریهای بین بخشی صورت گرفته، اعتباری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته است. ما در هنرستانها به کمک دانشآموزان بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ماسک و ۶۳ هزار گان تولید کردیم.
وی با بیان اینکه ارزشیابی دروس عمومی و شایستگیهای غیرفنی هنرستانیها غیرحضوری است گفت: شایستگی فنی در شاخه فنی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش که ماهیت کارگاهی دارند در بازههای زمانی مشخص تا ۱۵ مرداد همزمان آموزش عملی داده شده و ارزشیابی آن نیز انجام میشود. آموزش و ارزشیابی باید تا ۱۵ مرداد به اتمام برسد. اگر برخی هنرآموزان توانستند بخشی از این مهارت را خودشان فرابگیرند میتوانند بخش حضوری را در بازه زمانی کمتری طی کنند. آموزش و ارزشیابی توأمان با یکدیگر به اتمام میرسند.
وی افزود: اولویت سلامت بچههاست. در کنار آموزش حضوری در این روزها، آموزش در پیام رسانهای رسمی و رسانه ملی نیز ادامه دارد.