پخش زنده
امروز: -
دبیر شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: دانشگاههایی که با استانداردهای آموزش عالی همخوانی ندارند تجمیع میشوند .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای منصور کبگانیان پس از جلسه صد و سی و یکم شورای ستاد نقشه در جمع خبرنگاران
افزود: وزارت علوم موظف شده است با مأموریت گرایی و رتبه بندی دانشگاهها از ۱۱۹ موسسه اینچنینی ۹۰ موسسه را با هم تجمیع کند.
وی با اشاره به دستور نخست جلسه امروز که به موضوع عملکرد ستاد فناوری نانو اختصاص داشت گفت: از جمله پیشرفتهای نانوی ایران این است که در سال ۲۰۲۰ سهم مقالات نانو ایران شش و چهار دهم درصد بود که نانوی ایران را در رتبه چهارم تولید مقالات جهان قرار داد که این برای کشور ما یک امتیاز است.
وی تصریح کرد: همچنین ۳۸ درصد تولیدات جهان اسلام را مقالات جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است و ۳۰ درصد از گواهی ثبت اختراعهای (پتنت) بین المللی را ما کسب کرده ایم.
آقای کبگانیان با اشاره به تقدیر ستاد نقشه از اقدامات و دستاوردهای ستاد فناوری نانو گفت: چند محور، موضوع سوال اعضای جلسه از عزیزان ستاد فناوری نانو بود که مهمترین آن این است که ما اگر بخواهیم دو درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص دهیم، فاصله مان زیاد است.
دبیر شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: البته نسبت به فناوریهای دیگر در نانو رشد قابل تقدیری داشته ایم، اما درخواست شد که عزیزان ستاد نانو راهبردهایی بدهند که چگونه سرعت کسب این بازار جهانی را بیشتر کنیم؟ چرا که نمیشود ما صرفاً خودمان را با مقیاسهای داخلی بسنجیم در حالی که بازار نانو در دنیا به شدت در حال گسترش است و گردش مالی آن بسیار بالاست و ما باید تلاش کنیم از این بازار سهم خودمان را داشته باشیم.
وی با تأکید بر اهمیت بازار داخلی نانو گفت: اعضای جلسه بر اهمیت نانو در حوزههای داخلی تأکید و تصریح کردند که مبادا حوزه نانو به دست کشورهای غربی بیفتد.
دبیر شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به انتقاد اعضای ستاد نانو مبنی بر کمبود بودجه ستاد افزود: تأکید شد که در دستگاهها و وزارتخانههای مهمی مثل وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت، بودجه نانو مفصل است و هر کدام ردیف بودجههای مشخصی را برای فناوریهای نانو دارند که اگر ستاد فناوری نانو تعامل خود را با این وزارتخانهها بیشتر کند تمام این بودجهها میتواند جزو بودجه نانو کشور محسوب شود، البته ما از دولت نیز برای افزایش بودجه این ستاد درخواست کمک میکنیم.
آقای کبگانیان با اشاره به فقدان زیرساختهای لازم برای دریافت بودجه و مشخصا نبود مصوبهای به نام سند توسعه فناوری نانو گفت: تا کنون صرفاً راهبردهای ستاد فناوری نانو در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، اما برای اختصاص ردیف بودجه احتیاج به تصویب سند نانو هست.
دبیر شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: اکنون پیش نویس این سند آماده شده است که با تکمیل این سند از سران سه قوه درخواست میکنیم ظرف مدت کوتاهی سند رسمی توسعه فناوریهای نانو را تصویب کنند که با تصویب آن، به عنوان یک سند ملی و فرادولتی شناخته میشود که هر دولتی رأس کار باشد دستش باز است که به ستاد فناوری نانو بودجه اختصاص دهد.
وی با اشاره به بحث ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور به عنوان دومین دستور جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه گفت: وزارت بهداشت این بحث را زودتر آغاز کرد و موسساتی که بیش از حد گسترش پیدا کرده بود را تجمیع کرد و وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز طبق ماده سه سند آمایش آموزش عالی موظف و مخیر است موسساتی را در هم تجمیع کند.
دبیر شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به برخی از دانشگاههایی که با تعداد زیادی دانشجو، صرفاً یک هیأت عضو هیات علمی دارد گفت: این با استانداردهای آموزش عالی همخوانی ندارد و وزارت علوم موظف است از ۱۱۹ موسسه اینچنینی ۹۰ موسسه را با هم تجمیع کند.
وی با اشاره به دلیل ایجاد این قییل دانشگاهها افزود: به علت درخواستهایی که برخی نمایندگان مجلس داشتند تعداد قابل توجهی دانشگاه با مصوبه شورای گسترش در هر شهر کم جمعیتی ایجاد شد که البته این انتقاد وارد است که چرا این قدر بی رویه این مجوزها داده شد، اما با طرح تجمیعی ارائه شده از سوی وزیر علوم قرار شد این موسسات به نحوی که تعطیل و دانشجویان آنها بلاتکلیف نشوند تجمیع شوند تا صندلیهای خالی در کشور وجود نداشته باشد.
دبیر شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: همچنین قرار است وزارت علوم گزارش پیشرفت آمایش آموزش عالی را به شکل کلان آماده و به خصوص در بحث مأموریت گرایی دانشگاهها نتیجه گزارش را به شورای ستاد نقشه ارائه دهند.
وی افزود: ما نمیتوانیم بدون آن که بدانیم هر کدام از زیرنظامهای دانشگاهی چه مأموریتی دارند، آنها را تجمیع کنیم، به طور مثال: دانشگاه جامع علمی کاربردی مأموریتی دارد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فنی و حرفهای هر کدام مأموریتهایی دارند، مأموریت دانشگاه فرهنگیان مشخص است و هر کدام از ده دانشگاه برتر کشور نیز مأموریتهای خودشان را دارند.
آقای کبگانیان افزود: همچنین از وزارت علوم این قول گرفته شد که پیشنهاداتش را در سه موضوع مأموریت گرایی، رتبه بندی و ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) جمع بندی و به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.