این طرح تا کنون 6 استاندار، 8 فرماندار، 6 مدیرکل و 4 دوره مجلس را به خود دیده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز لرستان ، مسیر پیچ در پیچ آن مسافرانش را به دلهره میاندازد، گویا زور هیچ اعتباری به رام کردن این اژدهای ۸۵کیلومتری نمیرسد تا همچنان مسافران خود را ببلعد، این حکایت جاده خرمآباد - کوهدشت است.
این راه همان راه «مالروی» کهنهای بود که میان کوهدشت و خرمآباد، چون ماری پیچپیچ، دراز کشیده بود تا مسافران خود را یکی پس از دیگری ببلعد، چراکه این نزدیکترین راهی بود که از «رد گاری و سم اسبان» تاریخ بر جایمانده بود و تنها لباس گرم آسفالت به خود پوشید و ظرفیت اینهمه وسیله نقلیه امروزی را نداشت..
هر هفته باید منتظر میماندی تا چه کسی یا کسانی قربانی این جاده دهان گشوده باشد؟ سال ۸3 بود که عملیات چهار خطه کردن این محور در اندیشه مسئولان لرستان چرخید و آستینهای همت بالا رفت شاید دلهره مسافران این محور ۸۵ کیلومتری را نقطه پایانی بگذارند بالاخره کار عملیات این پروژه با تخمین اعتبار ۷۰ میلیارد تومان آغاز شد و قرار شد نوروز سال ۸۹ تمام شود، سال ۸۹ هم به پایان رسید اما جاده همچنان روی دست خود مانده بود تا همچنان قربانیان خود را تحویل دهد.
بالاخره قرار شد نوروز سال ۹۰ جشن پایان کار این پروژه گرفته شود اما گویا زور هیچ اعتباری به رام کردن این اژدهای ۸۵ کیلومتری نرسید و همچنان با تنی زخمی پیچ میخورد و مسافران خود را میبلعد. اگرچه قسمتهای زیادی از این جاده چهار خطه شده اما در طول گذر از این مسیر نگاه تأسف به پلهایی میافتد که هنوز بلند نشدهاند تا جادهای جدید را روی دوش خود سوار کنند و هنوز با باریکههایی روبهرو میشوی که راه سیاه تازهای کنارشان دیده نمیشود، هنوز هم سنگهای چیده شده علامت شانههای افتادهای است که هرلحظه منتظر غفلت رانندهای است تا منحرفش کنند
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، مهرماه ۹۲ اعلام کرد که این پروژه در زمره طرحهای مهر ماندگار قرارگرفته و با فعالیت چهار پیمانکار و تقسیم آن به چهار قطعه، قرار است پایان سال ۹۳ به اتمام برسد. شهرام ملکی مدیرکل اسبق راه و شهرسازی لرستان نیز در مهر ۹۴ بابیان اینکه روزانه نزدیک به ۱۰ هزار خودرو از این محور عبور میکنند و لازم است کار عملیاتی آن سرعت بیشتری به خود بگیرد، اعلام کرده بود بیش از ۳۸ کیلومتر مسیر تاکنون تحویل داده شده و مابقی طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در دست اجرا است. ملکی همچنین یادآور شده بود به دلیل اینکه اعتبار این طرح تا سال ۹۰ تنها از محل اعتبارات استانی تأمین میشد اجرای طرح سرعت قابل قبولی نداشت اما با تخصیص ردیف ملی برای طرح عملیات ساخت آن سرعت بیشتری می گیرد.
حالا ۱6 سال از عمر عملیات چهار خطه کردن جاده خرمآباد -کوهدشت میگذرد و هنوز نتوانسته پایان خود را ببیند.
امیری معاون عمرانی استاندار لرستان بابیان اینکه تکمیل این پروژه یکی از اولویتهای سال جاری است ادامه میدهد: این پروژه به دلایل مختلف بهخصوص وضعیت توپوگرافی محور، طرح هندسی آن و همچنین ترافیک محور، تسریع در تکمیل آن جز اولویت کاری ما قرار دارد خالقی مدیرکل راه و شهر سازی استان گفت: هماکنون پروژه راهسازی خرمآباد -کوهدشت 8۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 57 کیلومتر از آن تکمیل شده است.
این بار مسئولان وعده پایان پروژه را در سالجاری می دهند .
چهار خطه کوهدشت خرم آباد تا کنون 6 استاندار ، 8 فرماندار،6 مدیر کل راه و شهرسازی و 4 دوره نمایندگی مجلس را به خود دیده و پس از 16 سال بلا تکلیف مانده ... بههرروی، جاده کوهدشت - خرمآباد تنها راه ارتباطی است که کوهدشت را به مرکز استان میرساند اما این راه، هنوز همانند سالهای گذشته به رهگذران خود امان نمیدهد و از قربانی کردن آنها در کمرهای باریک خود کوتاه نیامده است.
مردم این دو شهر چشم به راه تلاش بیشتر مسئولان مربوطهاند شایدبا تسریع عملیات چهار خطه کردنش، این پیچ وحشتناک را برای همیشه رام چرخ ماشینهایشان کنند. نویسنده: مهناز رحمانی مهر ویراستار: علی مرادی کاکاوندی