حذف فرآیند تامین اعتبار دفترچه درمانی تأمین اجتماعی
حذف فرآیند تامین اعتبار دفترچه درمانی و جایگزین آن با سامانه استحقاق درمان در استان قزوین ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز قزوین، نصیری، مدیر کل تامین اجتماعی استان با اعلام این خبر گفت: در راستای حذف تدریجی دفترچه درمانی و به منظور تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان در تمامی مراکز درمانی اعم از ملکی و غیرملکی طرف قرارداد و همچنین کاهش مراجعه مخاطبین ذیربط به شعب و کارگزاریهای رسمی سازمان و ایجاد رضایتمندی، درگام نخست درج اعتبار دفترچههای درمانی حذف و اخذ استحقاق درمان از طریق سامانه استحقاق درمان جایگزین آن میگردد. مدیرکل تأمین اجتماعی استان خاطرنشان کرد: از تاریخ ۱/۳/۱۳۹۹ فرآیند تامین اعتبار دفترچه درمانی حذف و نیازی به مراجعه بیمهشدگان، مستمریبگیران و افراد تحت تکفل آنان به شعب و کارگزاریهای رسمی سازمان جهت تمدید اعتبار دفترچه درمانی نیست. وی افزود: بررسی و کنترل استحقاق درمان بیمهشدگان، مستمریبگیران و افراد تحت تکفل آنان ضمن رعایت اصول و قواعد بیمهای در بخش سرپایی در کلیه مراکز درمانی اعم از: ملکی، غیرملکی طرف قرارداد و پزشکان، با استفاده از یکی از روشهای جایگزین شامل؛ USSD، Mobile App، SMS و نرم افزارهای تحت وب (medical.tamin.ir و darman.tamin.ir) انجام خواهد شد. به گفته نصیری، فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانیهای درمانی سازمانهای بیمه گر پایه کماکان به قوت خود باقی است. مدیرکل تأمین اجتماعی استان با بیان اینکه حذف تأمین اعتبار دفترچه درمانی، سرویس استعلام استحقاق سنجی به دو روش انجام خواهد شد، تصریح کرد: در روش سرویس استعلام استحقاق درمان به صورت عام از طریق یکی از روشهای فوق الذکر، ضمن ثبت کد ملی یا شماره اتباع خارجی با نمایش یکی از دو وضعیت "حمایت درمانی دارد" یا "حمایت درمانی ندارد" به همراه کد رهگیری در اختیار پزشکان و مراکز درمانی غیرملکی طرف قرارداد و ملکی قرار خواهد گرفت. وی افزود: در روش سرویس استعلام استحقاق درمان به صورت خاص، جهت استفاده بیمه شدگان، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان از طریق روشهای مندرج در بند"۱" فراهم شده به گونهای که با ورود کد ملی و شماره موبایل متقاضی در این سامانه ابتدا فرد احراز هویت شده و در صورت تایید، استحقاق درمان وی با یکی از دو وضعیت "حمایت درمانی دارد یا حمایت درمانی ندارد " به همراه تاریخ پایان اعتبار استحقاق درمان و کد رهگیری، جهت وی نمایش داده خواهد شد. نصیری گفت: در صورت مشاهده پیغام عدم تطابق کد ملی با شماره موبایل، مخاطب میبایست با مراجعه به یکی از شعب سازمان نسبت به ثبت نام و احراز هویت با شماره موبایل اقدام نمایند. به گفته مدیرکل تأمین اجتماعی استان، تاریخ پایان اعتبار استحقاق درمان بیمه شده، مستمریبگیر و افراد تحت تکفل آنها، براساس شرایط بیمهپردازی و رابطه بیمهای فعلی فرد با سازمان در تاریخ روز استعلام است و امکان تغییر تاریخ مذکور با تغییر شرایط بیمهپردازی مشمولین فوق الذکر وجود خواهد داشت. وی افزود: فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانیهای درمانی سازمانهای بیمهگر پایه، کماکان به قوت خود باقی است. مدیرکل تأمین اجتماعی استان گفت: در صورتیکه بیمه شده و مستمریبگیر به هر دلیل به وضعیت استحقاق درمان خود معترض باشد میتواند از طریق تماس با سامانه "۱۴۲۰" سازمان تامیناجتماعی نسبت به پیگیری موضوع اقدام نماید. وی افزود: در صورتیکه فرزندان ذکور بیمهشدگان و مستمریبگیران (۱۹ سال تمام) به دلیل عدم ارائه گواهی تحصیلی معتبر دانشگاهی و همچنین فرزندان اناث آنان به جهت عدم ارائه اصل شناسنامه، در سرویس استحقاق درمان "فاقد حمایت درمانی" باشند، تا زمان برقراری تعامل الکترونیکی با پایگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارائه خدمات درمانی جهت این دسته از فرزندان مطابق ضوابط و روال جاری انجام خواهد گردید.