به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای علی لاریجانی در برنامه زنده ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که در این دوره همزمان شد، نظریه گام دوم بود که رهبری معظم فرمودند و مجلس شورای اسلامی در این زمینه تلاش خوبی داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به ارزیابی مجلس دهم پرداخت و گفت: یکی از نکات مهم این است که مجلس شورای اسلامی پایگاه اصلی مردم سالاری و دموکراسی است.
آقای لاریجانی گفت: هر چه پشتوانه مردمی مجلس قویتر باشد این مجلس نماینده واقعیتر مردم و از قدرت برخوردار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس دهم ۶۲ درصد از آرای مردم را داشت و از پشتوانه بسیار خوب مردمی برخوردار بود، افزود: شاید ما در طول ادوار مجلس پس از انقلاب، یک مجلس داریم که پشتوانه مردمی آن بیش از این بود که حدود ۷۲ درصد بود و بقیه پایینتر از این بودند.
آقای لاریجانی تصریح کرد: مجلس دهم از پشتوانه ۶۲ درصدی مردم برخوردار بود این نشانگر پشتوانه قوی مردم و هم نماینده واقعیتر مردم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به ارائه آمار و ارقام در خصوص ترکیب مجلس دهم پرداخت و گفت: در دوره دهم یک سوم اعضای مجلس یعنی ۱۰۳ نفر را از ۲۹۰ نفر نماینده ایثارگران تشکیل میدادند که یا سابقه جبهه دارند یا جانبازند.
آقای لاریجانی افزود: ۱۶ نفر از نمایندگان فرزند شهیدند یعنی پیوند این مجلس با انقلاب خیلی قوی است و از نظر سابقه اجرایی ۸۰ درصد مجلس فعلی دارای سابقه اجرایی است و این کمک میکند به فهم مشکلاتی که مردم دارند چرا که هر چه سابقه اجرایی بیشتر باشد مشکلات مردم را بهتر میشناسند.
رئیس مجلس گفت: ۴ نفر در مجلس سابقه وزارت داشتند، چهار نفر سابقه استانداری، پنج نفر سابقه معاون وزیر، ۱۱ نفر سابقه فرمانداری و تعداد زیادی سابقه شهرداری داشتند و ترکیب، ترکیبی بود که از افراد مختلفی که سابقه اجرایی داشتند تشکیل میشد.
آقای لاریجانی افزود: در این مجلس ۱۶۷ نفر دکتری و فوق دکتری دارند و این کارآمدی افراد را میرساند که میتوانستند خوب تصمیم بگیرند و ۸۰ نفر از آنان تدریس دانشگاهی داشتند یعنی بخش مهمی از نخبگان را تشکیل میدادند.
رئیس مجلس گفت: بنابراین ظرفیت خوبی در مجلس دهم بود علیرغم ارائه برخی مطالب که گفته میشود، اما باید دید که این مجلس در چه فضا و شرایطی کار کرد.
آقای لاریجانی افزود: از یک طرف رهبری معظم گام دوم را مطرح کردند و از طرف دیگر به مشکلات تحریمها برخورد کردیم که هر دوی آنها را باید در نظر گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص گام دوم انقلاب گفت: من فکر میکنم محوری که رهبری معظم در گام دوم دنبال میکردند یکی این بود که ما راه حضور جوانان مخصوصاً متخصصین را باز کنیم و در مجلس دهم به این موضوع بسیار توجه شد.
آقای لاریجانی افزود: قانونی را گذراندیم که بازنشستگان نمیتوانند به کار خود ادامه دهند و قانون قبلی را اصلاح کردیم و راههای نفوذ آن را بستیم تا اینکه آن فکر تحقق پیدا کند و بخشهای اجرایی مجبور شوند از جوانان استفاده کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به شرکتهای دانش بنیان توجه نکرد تصریح کرد: در این چهار سال مجلس از صندوق توسعه مبالغ قابل توجهی برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفت که غالباً جوانان در این شرکتها هستند.
آقای لاریجانی افزود: اینکه شما میبینید تعداد زیادی از شرکتهای دانش بنیان الآن دارند کار میکنند این است که مطلبی که رهبری فرمودند و مجلس آن را کارسازی کرد و بستر را برای شرکتهای دانش بنیان فراهم کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال، امروز اگر در بحث کرونا میبینید که تعداد زیادی از شرکتهای دانش بنیان فعالند و کار انجام میدهند از قبل برای آنها فکر شده بود و حمایت شدند، صندوقی برای اینها در نظر گرفته شد.
آقای لاریجانی تصریح کرد: امسال در بودجه ۹۹ مبالغ قابل توجهی از صندوق توسعه که معمولاًَ برای این بخشها بکار گرفته نمیشود، تخصیص داده شد چرا که میدانیم اینها جوانند و تازه مشغول کار شده اند، ما اجبار کردیم که ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه به آنان اختصاص یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد فضای کسب و کار و رفع موانع تولید را یکی از کارهای اساسی برای این بخشها ذکر کرد و گفت: کشور ما از نظر مقررات دیوانی مشکلات زیادی دارد برای کسی که میخواهد سرمایه گذاری کند با هفت بند نادر مواجه میشود و نیاز به کفش آهنی دارد تا از این وزارتخانه به آن وزارتخانه کار خود را پیگیری کند.
آقای لاریجانی ادامه داد: طرحی مجلس داد که پنجره واحدی به وجود بیاید در وزارتخانهها که اگر کسی میخواهد کاری در صنعت انجام دهد، وزارت صنایع مجوزهای انرا از جاهای دیگر بگیرد. این خب اجرا نشد، ولی اصل تئوری آن خوب بود.
وی گفت: ما یک کمیسیون ویژه درست کردیم که قوانینی را که مشکلات در این زمینه به وجود میآورد رفع کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالاهای ایرانی را که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد اشاره نمود و گفت: مجلس قبل این را تصویب کرده بود و ما آن را اصلاح و به صورت راحت تری درآوردیم و شرایط را برای ورود کالای خارجی سخت کردیم چرا که به واردات لطمه میزد.
آقای لاریجانی همچنین به قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی، نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاریهای مردمی اشاره کرد که در مجلس دهم به تصویب رسید.
وی گفت: معنای آن این بود که هر تعداد افرادی که منابع محدودی دارند بتوانند در بخش نفت سرمایه گذاری کنند و ما آن را از انحصار درآوردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به قانون اساسنامه سازمان انرژیهای تجدید ناپذیر برای برق و خریدشان توسط دولت اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی میتواند در بخشهای مختلف که از انرژی خورشیدی استفاده میکنند سرمایه گذاری کند.
آقای لاریجانی همچنین به قانون تأسیس و اداره مدارس آموزش و پرورش غیردولتی اشاره کرد و گفت: بسیاری از جوانان هستند که فارغ التحصیل شده اند و میتوانند با دوستان خود بر اساس این قانون، یک مدرسه را اداره کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از قانونهایی که به شدت به نظر من جذاب بود و از نکاتی بود که من خیلی خرسند شدم قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری بود.
آقای لاریجانی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد مسأله مهاجرت و حاشیه نشینی در اطراف شهرهاست که مجلس در این زمینه اقدام به تصویب قانونی کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای برداشت از صندوق توسعه اجازه دادیم پولی حدود یک میلیارد اختصاص دهند و وام چهار درصد و پنج درصد به افرادی بدهند که در حاشیه روستاها سرمایه گذاری صنعتی، معدن، گردشگری و کشاورزی میکنند.
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه اجرای این قانون به خوبی انجام میشود، گفت: جوانان امکانات جدید میخواهند تا در روستا بتوانند بمانند و این قانون پایهای بود که تصویب شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به قانون تقویت و توسعه استاندارد که در مجلس دهم تصویب شد نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات کشور این بود که محصولاتی به وجود میآمد که دارای استاندارد کافی نبود و ما قانون مستحکمی را تصویب کردیم و اجازه دادیم که جلوی کارهایی که ظرفیت کافی و بهره وری ندارند گرفته شود.
آقای لاریجانی همچنین به تصویب قانون نظام جامع تربیت فنی و حرفه ای، مهارتی در مجلس دهم اشاره کرد و گفت: هرم تخصصی در کشور ما هرم تخصصی خوبی نیست یعنی به ازای ۶۰ تکنسین ما باید یک مهندس داشته باشیم در حالی که ما تعداد زیادی مهندس داریم، اما تکنسین کم داریم و این قانون فضا را باز کرد که بخش خصوصی در زمینه آموزش تکنسین کار کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اصلاح قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را از دیگر مصوبات خوب مجلس دهم ذکر کرد و گفت: در این زمینه این قانون اشکالاتی داشت که کمیسیون ویژه مجلس آن را رفع و در جهت فعال کردن حضور جوانان آن را تصویب کرد.
آقای لاریجانی گفت: یکی از مشکلات در کشور ما مسأله پسماندها بود که در مناطق جنوب و شمال کشور مشکل ایجاد کرده بود، همچنین در پایتخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در این زمینه قانونی گذراندیم که بخش غیردولتی مورد حمایت قرار گیرد و این کار را ساماندهی کند و خیلی از بخشها از جمله شهرداریها و بخشهای خصوصی وارد شدند.
آقای لاریجانی همچنین گفت: قانون ارزش افزوده یک قانون بسیار مهمی است و مشکلاتی برای بخشی از صنوف داشت که ما در آن را تجدید نظر کردیم و در مجلس دهم به تصویب رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به تصویب قانون صندوقهای مکانیزه و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس اشاره کرد و افزود: این قانون دارای مشکلاتی بود که در این مجلس بازنگری شد و به تصویب رسید.
آقای لاریجانی گفت: قانون بخشودگی جرایم وامها از دیگر قوانین کارساز مجلس بود چرا که چندین میلیون نفر افرادی هستند که وامهای خرد دارند و نتوانستند به موقع آنها را پرداخت کنند و جرایم سنگینی به آنها تعلق گرفت که مجلس برای تسهیل این امور این قانون را تصویب کرد و بعد از برگشت از شورای نگهبان و ارسال به مجمع به تصویب نهایی رسید و مهلت دادیم که این جرایم برداشته شود و مردم بتوانند وامها را بدهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و کسانی را که در زمینه صنایع دستی کار میکنند ازجمله قوانین مجلس دهم دانست و افزود: ما این قشرها را با تصویب این قانون مورد حمایت قرار دادیم چرا که اینها بخش مهمی از تولید معنادار فرهنگی کشور هستند.
10 هزار تذکر به رئیس جمهور، وزرا و سایر مسئولان در مجلس دهم داده شد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس دهم ۱۰ هزار تذکر به رئیس جمهور، وزرا و سایر مسئولان داده شد.
آقای علی لاریجانی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در این دوره از مجلس سه هزار سوال از وزرا مطرح شد، ۱۸۳ سوال به مجلس آمد، پنج سوال از رئیس جمهور مطرح شد و ۶ استیضاح هم به عمل آمد که به دو مورد آن رای اعتماد دادیم.
وی گفت: ۶۳ بار مسئولان را به جلسه علنی احضار کردیم و از آنها توضیح خواستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری ۵۳ جلسه غیر علنی در مجلس دهم افزود: در این جلسات غیر علنی با حضور مسئولان به موضوعات مختلف سیاسی، امنیتی، حملات داعش در اهواز رسیدگی شد و محور بسیاری از آنها موضوعات اقتصادی بود.
آقای لاریجانی گفت: در این جلسات غیر علنی موضوعات باز میشد و نمایندهها و کمیسیونهای مجلس نظر میدادند.
وی با اشاره به مواد ۴۰ و ۴۵ در آیین نامه داخلی مجلس افزود: بر اساس این مواد هر کمیسیونی باید ارزیابی کند و اشکالات دستگاههای کشور را بگوید بر همین اساس ۳۹ گزارش از کمیسیونها به مجلس آمد که در گذشته این تعداد گزارش سابقه نداشته است.
آقای لاریجانی افزود: ۱۰ گزارش فقط کمیسیون ویژه داد که وظیفه اش رفع موانع و رونق تولید است که شامل اصل ۴۴، بدهیهای دولت و مطالبات آن و در مورد سرمایه گذاری بود.
وی با اشاره به ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس این ماده اگر یک وزیری از قانون استنکاف یا نقض قانون کند مطابق این ماده بررسی میشود و بعد از رسیدگی در کمیسیون به مجلس میآید و پس از رای مجلس به قوه قضاییه ارجاع داده میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مطابق ماده ۲۳۴ ما ۱۷ گزارش داشتیم که به قوه قضاییه رفت.
آقای لاریجانی گفت: کمیسیونها در مجلس دهم هزار و ۸۱۸ جلسه نظارتی داشتند که کار سنگینی بود.
وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت نظارتها افزود: ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع و هیات ملی ناظر هستند و ۲۷۹ نماینده در هیاتها و شورای استانی هزار و ۶۰۰ گزارش نظارتی دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان کمیسیونهای فعال در مجلس دهم یاد کرد و گفت: این کمیسیون ۱۳ گزارش نظارتی داد که برخی از آنها به قوه قضاییه رفت.
آقای لاریجانی افزود: در هیات تطبیق مصوبات هم همه آیین نامههای دولت به این هیات میرود و در آن بررسی میشود که قانون در این مصوبات رعایت شده است یا نه.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این هیات دو هزار و ۴۲۵ آیین نامه را بررسی کردند خوشبختانه در این دولت هزار و ۹۶۶ آیین نامه اشکال قانونی نداشت، ۱۱۰ مورد خلاف قانون بود که پس از اعلام رسمی لغو شد.
وی افزود: این دولت نسبت به دولتهای قبلی خیلی از نظر رعایت قانون در مصوبات و آیین نامه بهتر عمل کرد یعنی اگر ما ۳۰ درصد تخلف قانون داشتیم الان به چهار درصد کاهش یافته است.
آقای لاریجانی از دیوان محاسبات به عنوان یکی از ابزارهای نظارتی مجلس یاد کرد و گفت: هشت هزار و ۵۱۶ گزارش را رسیدگی کردیم که یکی از آنها حقوقهای نجومی بود و صد هزار حقوق مدیران را بررسی کردیم، گزارش رسمی دادیم و بعد آنهایی را که اضافه گرفته بودند برگرداندیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این عملکرد دیوان محاسبات غیر از تفریغ بودجه است که سالانه میدهد.
وی ادامه داد: سه هزار و ۲۸۵ پرونده از دیوان محاسبات به دادسرا برای رسیدگی رفت که به دنبال آن ۵۰ هزار میلیارد تومان و چهار میلیارد دلار به خزانه صندوق توسعه ملی برگشت داده شد.
آقای لاریجانی از مرکز پژوهشهای مجلس به عنوان یکی از ابزارهای نظارتی دیگر یاد کرد و گفت: در این مرکز علاوه بر ارائه نظرات کارشناسی و گزارش نظارتی همراه با پیشنهاد هم میدهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی نتیجه این نظارتها را در حل مسائل دانست و افزود: به طور مثال وقتی موسسات بی اعتباری به وجود آمد و چند میلیون از مردم گرفتار بودند این نظارت مجلس بود که مشکل را حل کرد.
آقای لاریجانی گفت: ما در چند جلسه غیر علنی و چند جلسه علنی موضوع موسسات مالی غیر مجاز را که برای دولت مشکل ایجاد کرده بود بررسی و آن را حل کردیم.
وی از قانون اصلاح چک به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مجلس یاد کرد و گفت: چند میلیون نفر از مردم به خاطر مشکل چک داشتند و خیلی از آنها به زندان میرفتند و ما آن را اصلاح و ساده کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در موضوع مسکن هم بحث مسکن جوانان در مجلس دهم مطرح شد که یکی از مشکلات کشور بود به یک نتیجهای رسیدیم و در شهرهای کوچک مقرر شد تا اراضی را با اولویت در اختیار کسانی که معین هستند و ازدواج کرده اند بدهند و وام در اختیار آنها قرار دهند.
آقای لاریجانی گفت: در موضوع نظارت مجلس اگر کسی انتقادی هم داشته باشد ما گوش میدهیم و انتقاد دقیق را هم قبول داریم.
وی افزود: من به خاطر دارم در مجلس هشتم مقام معظم رهبری چند نکته راجع به نظارت فرمودند و بعد هم در مجالس بعد تکرار کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند دو عنصر نظارت و همکاری صمیمانه در تعامل با قوای دیگر دو بخش تفکیک ناپذیر هستند.
آقای لاریجانی افزود: بنابراین نظارت به معنای آن نیست که با قوای دیگر جدال شود باید هدف از این نظارت این باشد که گرهای مشکلات مردم حل شود.
وی گفت: برخی فکر میکنند نظارت مجلس بدان معناست که یقه دولت یا قوه قضاییه گرفته شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری همچنین فرمودند هرگز نباید نظارت مجلس به معنای رقابت با دولت و نشنیدن نیازها و ضرورتها و تنگناها باشد.
آقای لاریجانی گفت: باید دید در چه شرایطی دولت کار میکند و موارد مختلف مثل تحریمها را مدنظر داد و در مواردی مثل کرونا هم همه جای دنیا به هم ریخته است.
وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین فرمودند محور کار و عمل در کشور و نماد داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی عمدتا قوه مجریه است و همه باید به هم کمک کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین هر قوه باید کار خود را انجام دهد، نظارت کار مجلس است، اما باید به تنگناها توجه شود.
آقای لاریجانی با این توصیف که نظارت قدری تلخ است افزود: با رفتار صمیمانه باید نظارت را شیرین کنیم و این نظارت به تعامل و همکاری بینجامد.
وی با بیان اینکه معنای شفافیت آراء باید در صدا و سیما هم باز شود گفت: در همه کمیسیونهای مجلس باز است و خبرنگاران از نزدیک شاهد فعالیت آنها هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس تمام مذاکراتش علنی به طور زنده از رادیو پخش میشود و مردم سخنان نمایندگان موافق و مخالف را میشنوند، اما بر اساس آیین نامه مجلس رایی که نمایندگان مجلس میدهند مکشوف نیست.
آقای لاریجانی با نگاهی به فعالیت دیگر دستگاهها گفت: آیا مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای نگهبان پخش میشود.
وی افزود: جلسات هفتگی قوه قضاییه که در آن سخنان رئیس قوه قضاییه پخش میشود حالا به رای آنها کاری نداریم آیا صحبتهای بقیه هم در جلسه به طور زنده پخش میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حتی در خود رادیو و تلویزیون آیا جلسات شورای معاونان و شورای سیاست گذاری و شورای خبر برای مردم پخش میشود.
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه در حکومت نمیتوانیم یک بام و دو هوا باشیم افزود: بهتر است هم سنگ جلو برویم و در رادیو و تلویزیون تلاش کنیم تا بقیه بیایند و به حد مجلس برسند که حداقل مذاکراتشان پخش شود.
وی گفت: بقیه دستهها میخواهند در نهایت اختفا باشند و فقط خبری از آنها پخش شود، اما به مجلس که میرسد خواستار شفافیت بیشتر هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره علت مخالفت با شفافیت رای نمایندگان افزود: یک نمایندهای که از شهری کوچک آمده است وقتی میخواهد رای دهد یک بخشهای قدرتمندی در شهرها هستند که توقعاتی دارند، اما این نماینده که میخواهد رای دهد باید بین خود و خدای خود به آنچه که مصلحت کشور است رای دهد بنابراین اگر فشاری روی آن باشد مانع میشود.
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه از طرف دیگر ممکن است برخی لابیها وجود داشته باشد گفت: راه حل آن این است که انتخابات از سطح خرد به سطح کلانتر بیاید، احزاب قویتر شوند که احزاب در این زمینه سینه سپر کنند در آن صورت همه کارها انجام پذیر است.
وی با بیان اینکه احزاب میتوانند نظرات خود را درباره هر یک از لوایح آشکارا اعلام کنند افزود: بدین ترتیب نمایندگان گرچه از شهر کوچک باشند پشتوانه حزبی پیدا میکنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح از ابزارهای مجلس برای نظارت و نظارت کمیسیونها متنوع است.
در نظارت باید روابط صمیمانه احساس شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در نظارت باید روابط صمیمانه احساس شود وسپس مراقب تنگناها بود. طبعاً مجلس میتواند از قانون استفادههای گوناگون بسیاری بخصوص در امر نظارتها داشته باشد.
آقای علی لاریجانی افزود: اقای لاریجانی با بیان اینکه بنشین و بتمرگ و بفرما هر سه یک معنی دارند و در سه بیان مطرح میشوند ادامه داد: فکر میکنم مجلس هم بیان محترمانهای در موضوع نظارتها بکار برده، اما از نظارت چیزی کم نگذاشت برای مثال در مجلس هشتم از رئیس جمهور ۲ سوال پرسیده شد، اما در مجلس دهم ۵ سوال مطرح شد این یعنی آنجا که مجلس لازم بود از حق نظارت استفاده کند این کار را کرده و محترمانه و فاخر عمل کرده است.
علی لاریجانی در خصوص عملکرد دیوان محاسبات گفت: دیوان، کار حرفهای خود را انجام داده و در تفریغ بودجه بررسیهای لازم را صورت داد و هم دولت باید عملکرد حرفهای دیوان را تحمل میکرد. دیوان قبل ازارائه گزارشات خود، نسخهای از گزارش را به بنده و روسای قوا هم ارسال نموده بود. اتفاقا آقای روحانی دستور مناسبی روی آن صادر نمود.
او تصریح کرد: نظارت تلخ است، اما باید آن را با ادبیاتی کار کرد که تلخی احساس نشود وحق مطلب محقق گردد اینکه در رسانهها از واژه گم شده استفاده شده واقعاً این بیان رئیس دیوان نبود مقصود رئیس دیوان محاسبات این بود که از منابع تخصیص داده شده ۲۸ میلیارد دلار مصرف شده، چهار میلیارد دلار آن هنوز تکلیف روشنی ندارد آقای همتی رئیس بانک مرکزی هم در رادیو تلویزیون با اشاره به همین موضوع گفت بخشی از بررسیهای دیوان به سال قبل بر میگردد و در این فاصله حدود ۱ میلیارد دلار بازگشت خورده است. دیوان هم از این اطلاعات استقبال میکند، اما تفریغ بوده بدرستی در زمان خودش انجام شد. بخشی از این تلفات هم برعهده دولت نیست دولت بخشی از وظایف را به بخش خصوصی واگذار کرد و این بخش خصوصی است که تخلف کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر عدم همکاری دولت در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: ابتدا کار اختلاف نظرهایی در خصوص برداشت قانون برنامه بود آقای روحانی براین نظر بود که مردم به برنامههای رئیس جمهور رای میدهند و نیازی نیست که ما قانون برنامه داشته باشیم، اما تشخیص ما این نبود به این علت که مردم به ریز برنامه رای نمیدهند و فقط کلام رئیس جمهور را میشنوند و رای میدهند.
او ادامه داد: آنچه دولت به عنوان برنامه ارائه کرد واقعاً برنامه نبود و بیشتر شبیه مختصری از بخشهای گوناگون بود، اما نهایت امر بنده به مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که آنچه دولت تحت عنوان لایحه ارائه کرده شبیه برنامه نیست و کشور بدون برنامه نمیتواند اداره شود ایشان هم امر فرمودند دولت باید لایحهای مطابق قانون برنامه ارائه نماید.
البته دولت پس از صحبتهای مکرر با ما، اصلاحات ماهوی لایحه اش را صورت نداد. مشکل ما هم اینجا بود که باید این به اصطلاح لایحه را به یک برنامه وزین تبدیل میکردیم، شورای نگهبان هم اصلی دارد که اگر به یک لایحه، مواد زیادی اضافه گردد این لایحه از وجاهت قانونی خارج است. در نهایت گزارش همه این مراحل به استحضار مقام معظم رهبری رسید و قرار شد شورای نگهبان بپذیردکه این لایحه را به برنامه تبدیل کنیم.
بعد از این مراحل، بخشهای دولت همکاریهای خود را آغاز کردند.
لاریجانی تصریح کرد: وقتی این لایحه از کمیسیون درآمد مشکلات بسیار داشت حتی از حیث ادبیات حقوقی با مشکلاتی همراه بود و وقت زیادی از مجلس را مصروف خود کرد، اما روی هم رفته این قانون از نکات خوب بسیاری برخوردار است و دولت هم باید از اجرای چنین قانونی استقبال نماید.
وی گفت: جایی شنیدم که در رادیو تلویزیون گفته شد دولت فقط ۱۰ درصد از آیین نامه هایش را تصویب کرد این گفته حقیقت ندارد، زیرا طبق گزارش واحد نظارت و بازرسی مجلس، ۵۰ درصد از آیین نامههای دولت تصویب شده است هر چند میباید همه آیین نامهها را تصویب مینمود در همین قانون فصلی در خصوص معادن داریم که بخاطر تمرکزی که برای اخذ مجوز نیاز دارند، این کار را به استانها داده ایم، زیرا در استانها راحتتر تصمیم گرفته میشود و واگذاری به مردم سهلتر انجام میشود.
او در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان را یکی از نکات مهم در قانون مصوب خواند و ادامه داد: چابک سازی دولت هم از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در قانون است که در این خصوص دولت ایجاد ضابطه نمود که ضوابط طی سالیان با تغییراتی همراه خواهد بود. درحال حاضر دولت ما وسیع است و هر چه دست و پا بزنیم و منابع تامین کنیم باید به کارکنان دولت تزریق کنیم به این علت همیشه با کسری بودجه مواجه هستیم در قانون ذکر شده که تا پایان دولت باید ۱۵ درصد کوچک سازی صورت پذیرد.
لاریجانی گفت: بهره برداری از دولت الکترونیک از دیگر موارد مهم و ارزنده در این قانون میباشد که البته گامهای خوبی در این زمینه برداشته شد. اما هنوز جای کار دارد.
او به عدم بهره برداری از جنگلها بمدت ۵ سال اشاره کرد و افزود: در این قانون به فرسودگی جنگلها اشاره شده و به موجب اهمیت بالای موضوع منع بهربرداری ۵ ساله از جنگلها دراین قانون شرط شده است.
این قانون برنامه نکات مثبت بسیاری دارد، اما باید اصلاح گردد، زیرا این قانون برنامه زمانی تصویب شد که توافقات هستهای انجام شده بود و شرکتهای گوناگون برای سرمایه گذاری آمده بودند. به این دلیل ما رشد ۸ درصدی برای توسعه کشور در نظر گرفتیم برای بخش نفت ۳۹/۵ درصد متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در نظر گرفته شد. برای بخش صنعت و معدن ۲۶/۱ درصد، آب و برق و گاز ۳۰/۲ درصد، واردات ۱۵۲ هزار میلیارد. نرخ تورم ۷/۹ درصد و نرخ بیکاری ۸/۶ درصد در نظر گرفته شده بود و برای تحقق همه این موارد نیازمند سرمایه گذاری خارجی بودیم.
او ادامه داد: در ماده ۴ این قانون ذکر شده، جهت گیری برای تجهیز منابع مالی متوسط سالانه از طریق منابع خارجی نیازمند جذب ۳۰ میلیارد دلار از خطوط بانکهای خارجی در قالب فاینانس ۱۵ میلیارد دلار به شکل سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ۲۰ میلیارد دلار قرارداد مشارکت خارجی میباشد این یعنی ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بطور سالانه باید صورت بپذیرد، اما آیا این در شرایط فعلی ممکن است؟
او با بیان اینکه یک نفر در آمریکا پیدا شد که قرارداد هستهای را ملغی کرد و شرایط نفتی هم به این شکل در آمد، افزود: قانون برنامه فعلی ضمن دارا بودن نکات خوب، نیازمند تجدید نظرهای بسیاری به فراخور شرایط کشور است. این قانون در شرایط فعلی قابلیت اجرا شدن ندارد. توصیه میکنیم مجلس بعدی. این قانون را بروز رسانی نماید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح قانون انتخابات وکم کاریهای احتمالی از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: برای آیت الله جنتی احترام زیادی قائل هستم و ایشان هم از سابقون انقلاب هستند و شآنشان بسیار بالاتر از آنست که در جزئیات وارد شوند، ولی موضوع این بود که در هر مجلس راجع به قانون انتخابات وصله پینهای میشد و ما آمدیم و گفتیم، یکبار براساس سیاستهای کلی، قانون انتخاباتی نوشته شود به این منظور بررسیهای بسیاری صورت گرفت و در نهایت به یک مدل انتخابات تناسبی رسیدیم یعنی هم نقش افراد در یک شهر کوچک لحاظ شود و هم نفرات شهرهای بزرگتر دیده شود از سوی دیگر باید تدبیری شود تا همه در انتخابات احساس مشارکت داشته باشند. همه در جلسه با این روند و طرح و مدل راضی بودند بر این اساس قانون انتخابات تغییرات بسیاری کرد و سپس در مجلس مورد تصویب قرار گرفت بعد شورای نگهبان اصل تناسبی را برهم زد و زیر سوال برد و خواهان شفافیت مالی بیشتر شد. در این قسمت مجلس حق داشت که ناراحت شود.
او اظهار داشت: در شرایط فعلی باید به همه وجوه قوانین توجه خاصی داشت جایگاه شورای نگهبان باید حفظ شود از سوی دیگر مجلس هم پایگاه دموکراسی در کشور است پس به مجلس هم نباید توهین شود.
لاریجانی گفت: کسی که معتقد است ولایتمدار است نباید بگوید من فقط به آقا اعتقاد دارم، زیرا در حکومت ولایی ریل گذاری حکومت مجلس کشور است. مجلس شورای اسلامی در مقابل بررسی حقوقدانهای شورای نگهبان بسیار با متناسب رفتار کرد.
او با بیان اینکه خانه اصلی من دانشگاه است افزود: پس از سالها ریاست در صدا وسیما و مجلس شورای اسلامی، راضی هستم که توانسته ام به این نظام خدمت کنم.
علی لاریجانی در خصوص اقدام یکپارچه نمایندگان مجلس به تن کردن لباس نظامی سپاه پاسداران پس از تحریم سپاه از سوی آمریکا گفت: در آن زمان بنده ایران نبودم و از شنیدن تحریم سپاه تعجب کردم، در آن لحظه با اتخاذ این تصمیم (پوشش یکدست نمایندگان) این پیام را به آمریکاییها دادیم که اگر سپاه را تحریم میکنید ما همگی سپاهی هستیم. او رحلت آیت الله رفسنجانی و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را تلخترین خاطره خود از مجلس دهم یاد کرد و شیرینترین لحظه در دوره مجلس دهم را، میزبانی شهید عماد مغنیه، سردار سلیمانی و سید حسن نصرالله در تهران عنوان کرد.
مشکلات تعاونیهای اعتباری و عدم پرداخت سپردهها سبب بروز اعتراضهای گستردهای در سال ۹۶ شد و دولت مجبور به تامین منابع مالی برای بازپرداخت سپردهها شد.
پرسش: احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، از شراکت ۱۱ نماینده پیشین مجلس با محمدعلی تفکر، مدیر «فاسد» موسسه اعتباری فرشتگان، خبر داده است.
او در نامهای که به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نوشته، توضیح داده است که آقای تفکر که به نوشته احمد توکلی «فاسد و مفسد» است، پس از تاسیس یک شرکت اقتصادی ۱۱ نماینده ادوار مجلس را شریک کرده و به هر یک دو درصد سهم داده است.
به نوشته توکلی، عطاءالله حکیمی رودبار (نماینده رودبار در مجالس هفتم و نهم)، منصور آرامی (نماینده بندرعباس در مجلس نهم)، مهناز بهمنی ( نماینده سراب در مجلس نهم)، هادی قوامی (نماینده اسفراین در مجالس هشتم، نهم و دهم)، غلاممحمد زارعی ( نماینده کهکیلویه و بویر احمد در مجالس نهم و دهم)، سعید زمانیان دهکردی (نماینده شهرکرد در مجلس نهم)، رحمتالله نوروزی (نماینده علیآباد در مجلس نهم)، نبیالله احمدی (نماینده داراب در نهم)، عمران علیمحمدی (نماینده ایلام در مجلس نهم)، شهلا میرگلوی بیات (نماینده ساوه در مجلس نهم) و موسی احمدی (نماینده عسلویه در مجلس نهم) در این شرکتها سهامدار بودهاند.
۵۵ درصد سهام این شرکت هم متعلق به تفکر بوده است.
احمد توکلی در بخش دیگری از این نامه نوشته که تفکر در حدفاصل ماههای فروردین تا مرداد سال ۹۵، ۴۴ میلیارد و ششصد میلیون تومان از شعب مختلف موسسه فرشتگان برداشت کرده است که «نشاندهنده سوء جریان مالی در این جابهجاییها است».
به نوشته توکلی، خانواده آقای تفکر نیز حدود ۳۰ میلیارد تومان از حسابهای موسسه فرشتگان برداشت و خارج کردهاند.
محمدعلی تفکر که مالک «شرکتهای سوله و سقف و گروه باهر و باهر کیش» معرفی شده است، آذرماه سال ۹۵ بازداشت شد.
تعاونی اعتباری فرشتگان سال ۹۶ پس از وقوع تخلفات عدیده و داشتن بدهی ۸۶۰۰ میلیارد تومانی منحل اعلام شد.
مشکلات تعاونیهای اعتباری و عدم پرداخت سپردهها سبب بروز اعتراضهای گستردهای در سال ۹۶ شد و دولت مجبور به تامین منابع مالی برای بازپرداخت سپردهها شد.
میزان کمک بانک مرکزی ایران برای بازپرداخت بدهیها موسسه کاسپین ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد. با این حال گزارشی درباره نحوه بازپرداخت کل بدهیها، وضعیت اموال این موسسه و پرونده منتشر نشده است.