آقای محسن حاجی میرزایی در حاشیه نشست خبری امروز در مصاحبه با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت: پیشنهاد مدیران و مربیان مدارس ویژه کودکان استثنایی در زمینه اختیاری شدن حضور دانش آموزان در این مدارس همانند دیگر دانش آموزان بررسی می شود.
وی افزود: کانال ویژه ای در نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) شاد برای کودکان استثنایی در نظر گرفته شده است.
وی درباره دوره پیش دبستانی نیز گفت: در زمینه دوره های پیش دبستانی با توجه به شرایط ویژه شیوع کرونا هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.
آقای حاجی میرزایی درباره کلاس های زبان و آمادگی آزمون سراسری نیز گفت: در زمینه برگزاری این دوره ها به صورت حضوری نیز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.
وی با بیان اینکه «شاد» امکان اتصال به دیگر اپ ها را دارد گفت: به زودی اپ های آموزشی و فوق برنامه به این سامانه اضافه خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه ریزی درباره اوقات فراغت دانش آموزان نیز گفت: برنامه هایی به منظور ارتقای کیفیت گذران اوقات فراغت دانش آموزان تدوین شده است که پس از پایان امتحانات از سامانه شاد ارائه خواهد شد.
آغاز امتحانات پایه دوازدهم از 17 خرداد
وزیر آموزش و پرورش از آغاز امتحانات سراسری پایه دوازدهم متوسطه از 17 خرداد خبر داد.
آقای محسن حاجی میرزایی در نشست خبری امروز افزود: همانطور که پیشتر اعلام شده است با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، امتحانات پایه دوازدهم متوسطه از 17 خرداد به مدت سه هفته برگزار می شود.
وی گفت: با در نظر گرفتن حوزه های امتحانی بیشتر و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی ، این امتحانات بر اساس آیین نامه های بهداشتی برگزار خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امتحانات پایه نهم متوسطه نیز حضوری برگزار می شود.
آقای حاجی میرزایی گفت: از آنجا که تنها یک پایه تحصیلی نهم در مدارس امتحان می دهند، امکان فاصله گذاری اجتماعی و رعایت آیین نامه های بهداشتی وجود دارد.
وی تاکید کرد: از آنجا که امتحانات این دو پایه و نتایج آن در آینده تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است ، برگزاری حضوری این امتحانات اجتناب ناپذیر است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: سوالات 80 درصد از کتاب های پایه دوازدهم متوسطه در قالب 16 نمره اجباری و محتوای 20 درصد دیگرکتابهای درسی به صورت چهار نمره سوال اختیاری همراه با چهار نمره سوال اختیاری دیگر از همان 80 درصد خوانده شده در نظر گرفته شده است، تا حقی از هیچ یک از دانش آموزان ضایع نشود.
آقای حاجی میرزایی گفت: همه راهبردهای آموزشی در شرایط ویژه شیوع کرونا آزموده شده است و نقاط قوت و ضعف آن در نظر گرفته می شود.
وی افزود: با استفاده از تجربه های به دست آمده از اجرای راهبردهای مختلف ، ظرفیت کشور در صورت ادامه مشکلات حاصل از شیوع کرونا برای آموزش دانش آموزان در سال تحصیلی آینده به کار گرفته خواهد شد.
بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای دروس از شاد دانلود شده
وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای دروس دانلود شده است.
آقای محسن حاجی میرزایی در نشست خبری امروز گفت: شرایط کرونا مجموعه بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله نظام آموزش و پرورش را متأثر کرد و با تعطیلی طولانی واحدهای آموزشی روبه رو شدیم که باید تدبیر میکردیم این وقفه باعث کاستی در آموزش نشود.
وی ادامه داد: با بررسی تجربیات کشورهای مختلف مجموعه تدابیر اتخاد شد از تلویزیون کمک گرفتیم و در این مدت آموزشهای تلویزیون آغاز شد و براساس اعلام معاونان آموزشی تا پایان اردیبهشت مجموعه محتوای آموزشی ارائه میشود. این موضوع خوشبختانه با اقبال دانشآموزان مواجه شد به گونهای که علاوه برافرادی که به طور مستقیم با این آموزشها ارتباط داشتند، بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای این دروس دانلود شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به دلیل اینکه آموزشهای تلویزیونی ارتباط یک سویه دارد و باید ارتباط تعاملی ایجاد شود تا امکان پاسخگویی به سؤالات دانشآموزان و انجام و کنترل تکالیف آنان را داشته باشیم سامانه «شاد» را راهاندازی کردیم تاکنون بیش از ۱۲ و نیم میلیون نفر از دانشآموزان به این سامانه پیوستند و ۹۸ درصد از مدیران و بیش از ۸۲ درصد از معلمان در این شبکه فعال هستند.
آاقی حاجی میرزایی گفت: به دلیل نزدیک شدن به انتهای سال تحصیلی ممکن بود برخی به دلایل مختلف به شبکه «شاد» دسترسی نداشته باشند بنابراین روشهای متنوع دیگری را پیش بینی کردیم و در تمام استانها بستههای خودآموز را در اختیار دانشآموزان گذاشتیم. در برخی مناطق کم جمعیت روستایی نیز کلاسها حضوری برگزار شد برخی معلمان با حضور در روستاها و تشکیل کلاسهایی با حضور چند نفر از دانشآموزان مأموریت خود را انجام دادند.
وی ادامه داد: برای پایان سال تحصیلی نیاز به این اطمینان داشتیم که همه دسترسی به آموزش داشته باشند. از دیروز مدارس بازگشایی شد و تمام کادر اداری آماده ارائه خدمات به دانش آموزانی که نیاز به کمک دارند، هستند. خبری که از دیروز دریافت کردیم بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد معلمان در مدارس حاضر بودند و دانشآموزان به تفاوت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به مدارس مراجعه داشتند و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی آموزشهای لازم را دیدند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان در مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند، مؤسسان این مدارس موظفند حقوقشان را به طور کامل پرداخت کنند، تأخیر در پرداخت نیز رسیدگی میشود. در ازای خدمات مؤسسان غیردولتی به معلمان نیز تسهیلاتی را مطابق با شغلهایی که بر اثر کرونا آسیب دیدند در نظر گرفتیم که میتوانند از وام کم بهره به ازای ۱۶ میلیون تومان استفاده کنند. همچنین سامانهای پیش بینی شده و شورای سیاست گذاری نیز تصمیم گرفته که درباره این مسائل تذکر داده شود.
آقای حاجی میرزایی اضافه کرد: روشهایی که باید برای آموزش استفاده میکردیم بدون آسیب نبود به طور قطع خانوادهها باید در این زمینه مشارکت کنند ما وظیفه داشتیم محیطی را آماده کنیم که ایزوله باشد. شبکه «شاد» ارتباط با معلم را با دانشآموز در چارچوب محتوای آموزشی برقرار میکند اما کانالی نیز برای آگاهی خانوادهها آماده کردیم.
وی اضافه کرد: روشهای ما به طور معمول در کشورهای دیگر استفاده شده است، آموزش و پرورش از حدود ۸ سال پیش این مأموریت را داشته است که به سمت آموزش الکترونیک برود از این رو همه باید کمک کنند که مخاطرات آن را کاهش دهیم برای این اقدام همه باید ایفای نقش کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طبیعی است که این آموزشها جایگزین آموزشهای حضوری نخواهد بود در شرایطی که امکان تشکیل کلاس حضوری نیست از این ظرفیت استفاده میکنیم و این موضوع مکمل آموزشها میشود. ظرفیت شبکه شاد گستردهتر از شبکه سینا است که تأمین زیرساخت و اینترنت رایگان آن برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
آاقی حاجی میرزایی گفت: در بحث هدایت تحصیلی مشاوران خدمات لازم را به خانوادهها ارائه کردند و از طریق سامانهای این موضوع پیگیری میشود اما درباره ثبتنام دانشآموزان بخشنامه چگونگی آن انجام و ستاد آن نیز تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: هر مدرسهای که هزینهای از دانشآموز دریافت کرده و خدمات آموزشی ارائه داده است این هزینه درست است اما پولهایی که برای ارائه خدمات فوق برنامه غیرآموزشی دریافت شده یا کلاسهایی که برگزار نشده باید به خانوادهها برگردانده شود که در صورت تخلف با این موارد برخورد می شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به طور قطع پاسخگویی، سیاست ماست گفت: وقتی ابهامی در جامعه شکل بگیرد یک مجموعه باید از ابهامات استقبال کند از این رو سیاستی را که مورد تخطی از این سیاست باشد پیگیری کنیم زیرا آموزش و پرورش یک وزارت خانه پاسخگوست.
آقای حاجی میرزایی در ادامه درباره موضوع شکایت از رسانهها گفت: سیاست ما حمایت از رسانهها و پرهیز از شکایت است، در مواردی که اقدامی صورت گرفت برای این بود که کار خارج از چارچوب رسانهای انجام گرفته است و مورد برخورد خارج از آموزش و پرورش قرار میگیرد ما نیز به طور قطع در زمان لازم مداخله میکنیم. توافقی با کانون وکلا نیز برای حمایت حقوقی معلمان امضا شده است که خدماتی را در اختیار فرهنگیان قرار میدهد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این روشها نمیتواند اطمینان صد درصدی پوشش آموزش را داشته باشد. شبکه «شاد» ۹۷ درصد پوشش دارد تمام محتوای آموزشی شبکه آموزش جز صدر ۳ شبکه پرمخاطب تلویزیون قرار گرفته که در ماههای اخیر به این موضوع تبدیل شده است اکنون بیش از ۶۵ درصد محتوا را «شاد» پاسخ میدهد.
وی با بیان اینکه در این زمان کوتاه کاستی هایی در این شبکه وجود دارد گفت: ستادی هر روز جلسه برگزار میکند و مرکز تلفنی با ۱۰۰ اپراتور اشکالات این شبکه را جمعآوری میکند، به طور قطع شرایط در شبکه «شاد» خیلی متفاوتتر شده است و سرعت اپلود و دانلود بسیار بالاست. ما برای شبکه «شاد» ترافیکی از همراه اول و وزارت ارتباطات دریافت کردیم و میزان فایل مبادله شده را در این شبکه ارزیابی کردیم.
آقای حاجی میرزایی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیام و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فایل در این یک ماه در «شاد» مبادله شده است گفت: دیروز هم مدارس اختیاری بازگشایی شد و ارزیابی دیروز ما با مدیران این بود که خانوادهها از ظرفیت «شاد» ارزیابی مثبتی دارند اما باید برای رفع کاستیها تلاش شود.
وزیر آموزش و پرورش از امکان زنده شبکه شاد خبر داد که ۴۵۰ هزار نفر روی شبکه شاد به صورت زنده باهم در ارتباط هستند و با ورود ۱۰ هزار معلم ابتدایی و متوسطه ارتباط زنده داشتیم.
وی در ادامه درخواست کرد ما باید ضرورت پیوستن به این ریسمان جدید را به عنوان یک پاسخگوی مهم به رسمیت بشناسیم و تلاش برای کاستن اشکالات آن کنیم.
وی ادامه داد: من از این موضوع به عنوان رزمایش تعبیر کردم تا ارزیابی دقیقی از این سناریوها داشته باشم.
آقای حاجی میرزایی گفت: ما باید برای تعطیلی مدارس و بازگشایی به اعلام ستاد کرونا توجه کنیم، مدارس از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد آماده ارائه خدمات به دانشآموزان هستند تا رفع اشکال کنند. خانوادهها اطمینان داشته باشند که سلامت دانشآموزان برای ما مهم است هیچ تصمیمی اتخاد نمیشود مگراینکه از نظر سلامت مورد کنترل مسؤولان بهداشتی قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال پانا مبنی براینکه بخشی از آموزشهای مجازی به دانش آموزان ابتدایی اختصاص دارد که نیاز دارند این آموزشها را جدیتر دریافت کنند گفت: نکته مهمی را مطرح کردید من تأکید ویژه دارم که معلمان حداکثر مراقبت را از دانشآموزان ابتدایی داشته باشند اطمینان حاصل کنند که توانمندی های برنامه درسی تدریس شده باشد.
وی گفت: ارزیابیها نشان میدهد نسبت مراجعات دانشآموزان ابتدایی بیش از دانشآموزان پایههای متوسطه بوده است. یکی از سیاستهای آموزش و پرورش این است که محتوای آموزشی باید به طور کامل آموزش داده شود ما از این محتوا نمیکاهیم چون به اعتبار سال تحصیلی آسیب وارد نشود. انجام امتحانات پس از اطمینان از پایان محتوای آموزشی صورت میگیرد.
آقای حاجی میرزایی در پاسخ به سؤال دیگر پانا مبنی براینکه چشم امید دانشاموزان که یک سال تحصیل میکنند به اوقات فراغت تابستان است برای این موضوع با توجه به شیوع کرونا چه اقداماتی دارید گفت: برای اوقات فراغت گروهی از معاونت پرورشی و تیم فنی تشکیل دادیم تا ظرفیتهای لازم را روی شبکه شاد برای بهره مندی و غنی کردن اوقات فراغت انجام دهند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبتهای خود درباره موضوع رتبه بندی معلمان و ترمیم آن گفت: برای اجرای یک فوق العاده شغل برای معلمان رایزنیهایی صورت گرفته است که ان شاءلله ظرف یکی دو هفته آینده نتایج را اعلام میکنیم زیرا این امر نیازمند مصوبه هیأت وزیران است، اما درباره زمان صدور احکام فرهنگیان باید بگویم که این امر نیازمند مصوبه دولت است و به محض دریافت مصوبه، این کار انجام میشود.
در صورت مشکل ساز شدن بازگشایی مدارس، تصمیم جدید اتخاذ می شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: در صورتی که بازگشایی مدارس و حضور اختیاری دانش آموزان، شیوع بیماری کووید 19 را افزایش دهد تصمیم گیری دوباره خواهد شد.
آقای محسن حاجی میرزایی در حاشیه نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران افزود: برای هر تصمیم ، هزینه ها و فواید آن در نظر گرفته می شود و در صورتی که فواید بیشتر از هزینه ها باشد تصمیم اتخاذ می شود.
وی با اشاره به این که در مناطق روستایی و محروم از بازگشایی اختیاری مدارس بیشتر از شهرهای بزرگ استقبال شده است، گفت: هر چند بازگشایی مدارس به صورت طبیعی موجب افزایش تردد در شهر می شود همان گونه که کسب و کارها موجب تردد شده اند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در صورتی که این ترددها برای سلامت عموم مخاطره آمیز باشد، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم های مقتضی اتخاذ خواهد کرد.
آقای حاجی میرزایی گفت: مدارس به صورت اختیاری از 27 اردیبهشت تا 27 خرداد بازگشایی شده اند تا در صورتی که دانش آموزان ابهامی دارند و یا نتوانسته اند از ظرفیت های آموزش غیرحضوری استفاده کنند از آموزش حضوری و رفع اشکال بهره مند شوند.
وزیر آموزش و پرورش درباره ادامه تحصیل دانش آموزان استثنایی نیز افزود: شرکت آنان در مدارس همانند دیگر دانش آموزان نبوده است و تصمیم داشتیم حضوری به آنان آموزش داده شود اما پیشنهاد برای بازگشایی مدارس و حضور اختیاری این دانش آموزان در مدارس نیز داده شده است که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری خواهد شد.