به گزارش
سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی مؤسسه رویش رسانه؛ پویانمایی متحرک (استاپ موشن) همسفره در مؤسسه رویش رسانه به کارگردانی آقای مسعود شریفی، تهیه کنندگی آقای محسن مشرقی، انیماتوری خانم ها فاطمه عالمی و مرضیه چوپان، طراح صحنه: خانم ها زهرا سادات و زینب سادات سیدبحری، صدابرداری خانم فاطمه حیدری، موسیقی و تدوین آقایان حسین عباسیفر و حمید جمالی، گویندگی آقای علی زکریایی، خانم فاطمه حیدری و آقای مهدی آبادانی، گرافیک و لوگوتایپ: آقایان سیدرضا سعیدزاده و سید محمدنعیم نصیری و تیتراژ آقای محمدحسن عالمی و خانم مرضیه چوپان تهیه و تولید شده است.
گفتگویی را ترتیب دادیم با آقای «مسعود شریفی» کارگردان پویانمایی متحرک (استاپ موشن) همسفره تا درباره محتوا و شیوه تولید آن بیشتر بدانیم:
*آقای شریفی رمضان امسال، برای شما چه تفاوتی با رمضان سالهای قبل داشت؟بحران بیماری کرونا و همهگیری بیماری کویید۱۹ آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان، همه چیز را در جهان و کشور ما تحتالشعاع خود قرار داده است. رویدادی که همه مردم و مسؤولان باید تلاش کنند تا کنترل شود و همه از خطرات آن، به خصوص خطرات اقتصادی آن که به طور معمول به قشر ضعیف و محروم جامعه فشار وارد میکند حفظ کند و دور نگه دارد.
به همین مناسب رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسب نیمه شعبان، به بروز این مشکلات و سخت شدن شرایط زندگی به تبع کرونا برای برخی افراد جامعه اشاره کردند و فرمودند: « افرادی که توانایی و تمکن مالی دارند، فعالیتهای وسیعی را بهمنظور کمک به نیازمندان آغاز کنند، بهخصوص که در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه انفاق و ایثار است، قرار داریم».
بر اساس این سخن رهبر انقلاب، در کنار فضیلت و برکتهای این ماه عزیز، باید بحث انفاق را در این شرایط بحرانی جدیتر بگیریم و مردم برای کمک به همنوعان خود بسیج شوند و تلاش کنند تا باری از مشکلات همنوعان خود بردارند.
*ایده اصلی کار از کجا شکل گرفت؟رهبر معظم انقلاب در همین مناسبت و در ادامه سخنان خود فرمودند: «چه خوب است که یک رزمایش گستردهای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطرهی خوشی را از امسال، در ذهنها خواهد گذاشت.»
طبق این صحبت داستانی در ذهن ما شکل گرفت که افرادی در جامعه هستند که توانایی و تمکن مالی دارند و این تمکن مالی در سفرههای آنها نمود زیادی دارد. به این شکل که افراد نیازمند چیزی برای خوردن در سفره ندارند یا غذاهای خیلی ساده ای میخورند و افرادی هم بیش از حد نیازشان سفرههایشان رنگی و زیباست و از تنوع بالایی برخوردارند.
این افراد می توانند با کمک کردن به افراد نیازمند و بخشیدن یک قسمتی از سفره رنگی خود به نیازمندان این شیرینی را با آنها تقسیم کنند. دقیقا مثل این که ما همگی کنار هم پای یک سفره واحد نشستهایم و به طور مساوی از این سفره میتوانیم استفاده کنیم. این امر نه تنها باعث ایجاد شادی و نشاط در جامعه می شود، بلکه به قول رهبر معظم انقلاب یک خاطره بسیار دلنشین و خوب از ماه مبارک امسال در ذهن همه ما میگذارد.
*در مورد فرم کار توضیح بدهید.پویانمایی متحرک (استاپ موشن) یکی از تکنیکهای پویانماییسازی است که در آن شیئی را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط میکنند. از توالی این تصاویر به نظر میرسد که شیء به خودی خود در حال حرکت است. در ابتدای شروع به کار ساخت پویانمایی از این روش استفاده میشده است، به این صورت که تک تک فریمهای یک پویانمایی را روی کاغد میکشیدند که از پشت سر هم قرار دادن این فریمها پویانمایی تشکیل میشده است. ولی امروزه با تغییر کاربرد این سبک و وارد کردن خلاق حرکت و تبدیل اشیا،، جذابیت این سبک برای مخاطب بسیار افزایش یافته است که کار را متفاوت میکند.
*چرا این فرم را برای همسفره انتخاب کردید؟پویانمایی متحرک (استاپ موشن) سبک جدیدی در گرافیک متحرک (موشن گرافیک) است که توانسته مخاطب بالایی داشته باشد زیرا برای مخاطب جذابیت بالایی دارد و همین جذابیت باعث می شود پیام کار آسانتر و سریعتر به مخاطب انتقال یابد. با حرکتها و پویایی که در پویانمایی متحرک (استاپ موشن) استفاده میشود، میتوان اتفاقاتی رقم زد که قابل پیش بینی نیست و مخاطب را با این شیوه جذب کرد و بهتر موضوع را به او منتقل کرد.
ماه رمضان امسال، یک بار دیگر تیم رویش رسانه دورهم جمع شدند تا بنا بر اهمیت موضوع، کاری متفاوت و خلاقانه ارائه دهند. با وجود اینکه تیم روزهدار بودند و در عین حال باید غذاهای فراوانی برای سفرهها تدارک دیده میشد، اما تیم صبورانه پای کار آمدند و نتیجه کار، این شد که تماشا کردید و خوشبختانه تا امروز بازخوردهای خوبی به ما رسیده است.
*دیگر تولیدات شما در رویش رسانه چه بوده است؟از مهمترین دغدغهها و اهداف مؤسسه رویش رسانه، ارائه تولیدات رسانهای در راستای فرهنگسازی جامعه است. در همین راستا همیشه همت رویش رسانه بر آن بوده است که در هر برهه از زمان، متناسب با نیاز جامعه تولیداتی را ارائه بدهد که به تعالی فرهنگ جامعه کمک کند. تولیداتی در موضوعات جوانان، اقتصاد، کارآفرینی، کمک مومنانه و دیگر موضوعات که آرشیو آنها در سایت رویش رسانه وجود دارد و علاقه مندان با مراجعه به سایت rooyeshresane.ir/portfolio/hamsofre-stopmotion
می توانند تولیدات را مشاهده کنند.
بهترین استاپ موشن ها
www.rstopmotion.ir
از اینجا ببینین.