به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، آقای دکتر حسین سلیمی افزود: ما در شرایطی قرار گرفتهایم که از یک طرف دشواریها و از طرف دیگر دریچههای جدیدی برای رشد دانشگاه به روی ما گشوده شده است. در این روزها شاهد پدیدهای هستیم که در رخسار یک بیماری خود را بر ما نمایان کرده و تاثیر بسیار شگرفی در روابط اجتماعی ما گذاشته است. در واقع امروزه پدیده شهروند دیجیتال، خود را به صورت عملی در کشورهای مختلف نشان داده است.
وی بیان کرد: بر اساس آمار یونسکو، کنشهای اجتماعی دیجیتال ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و شاهد تغییر سبک و معنای زندگی برای بسیاری از مردمان هستیم. در حالی که شاهد انزواگرایی فیزیکی هستیم، ساحت جدیدی از کنشهای اجتماعی نیز در حال شکلگیری است. در حالی که اتفاقات ناخوشایندی چون فقر، بیکاری و پرخاشگری در عرصه اجتماعی رشد یافته است، به طرز شگفتانگیزی نیز شاهد گرایش به مذهب در کشورها و فرهنگهای مختلف هستیم.
آقای سلیمی با بیان اینکه اتحادیههای منطقهای و بسیاری از فرآیندهای جهانی شدن تضعیف شده است، افزود: در هیچ دورهای از تاریخ بشر نهادهای بینالمللی به این اندازه بر زندگی روزمره مردم تاثیر عمیق نداشتهاند. در این بحران یک نوع دولتگرایی و درونگرایی در کشورها دیده شد که پیشبینی میشود بعد از فرونشستن بحران، نیاز شدیدی به همکاری جهانی به وجود میآید. ما هم در عرصه دانشگاهی باید خود را برای این همکاری آماده کنیم.
وی به تأثیر بیماری کرونا در حیطه آموزش اشاره کرد و گفت: طبق آمار یونسکو حدود ۴ میلیارد و 100 میلیون نفر در عرصه آموزش تحت تأثیر تحول ناشی از شیوع بیماری قرار گرفتهاند و نزدیک به تمام دانشگاههای بزرگ دنیا به سمت آموزش مجازی تغییر جهت دادهاند.
رئیس دانشگاه علامهطباطبایی عنوان کرد: ۵۳۰ استاد تمام وقت در دانشگاه داریم که ۵۰ درصد آنها جوان هستند و مهارت بالایی در استفاده از فضای مجازی دارند. استادان جوان در کنار استادان پیشکسوت میتوانند از مهارتهای خود در عرصه آموزشی و پژوهشی برای پاسخگویی به نیازهای جدید استفاده کنند. همچنین بر اساس آخرین آمار نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه یک به ۲۴ رسیده است که باعث میشود بتوانیم از لحاظ اندیشه، اخلاق و هدایتگری استادان برای هدایت دانشجویان استفاده کنیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای جدید شرکتهای دانشبنیان در ایجاد کسب و کار، افزود: شرکتهای دانشبنیان تاکنون مشکلات بسیاری را حل کردهاند و امیدواریم شرکتها و شتابدهندههایی که در مراکز رشد ما حضور دارند، به فعالیتهای خود ادامه داده و آنها را گسترش دهند.
آقای سلیمی ادامه داد: دانشگاه در عرصه کتابخانه و اطلاعرسانی با تأمین ۳۵۰ هزار منبع برای پژوهش در کتابخانه دیجیتال و نرمافزار به پژوه، شرایطی را فراهم کرده که دانشجویان، استادان و محققان میتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی، از امکانات کتابخانه استفاده کنند.
وی با اشاره به ظرفیتهای موجود دانشگاه برای شروع سال تحصیلی جدید در ماه مهر گفت: برای سال تحصیلی جدید سه انتخاب در پیشرو داریم؛ ولی با توجه به اینکه تمام تصمیمگیریها برای آینده در اختیار ما نیست، امیدوارم بتوانیم انتخاب معقولی داشته باشیم.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: انتخاب اول این است که اگر دستگاه بهداشت و درمان بتواند راه حلی برای این بحران پیدا کند، به شرایط قبل از بیماری برگردیم و ضمن بازیابی شور و شوق آغاز کلاسهای حضوری، تمام آموزشهای مجازی را حذف کنیم که در این حالت ممکن است دچار رکود پژوهشی شویم.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: انتخاب دوم ممکن است در شرایطی صورت گیرد که ما شاهد عبور کامل از بیماری نباشیم و آموزش مجازی و پژوهش از راه دور، جلسات دفاع و جلسات دانشگاهی را از راه دور در فضای مجازی برقرار کنیم که برای ما چالشهایی را به دنبال خواهد داشت و ما فضای آموزش حضوری، پرورشی و نوآورانه را تا حد زیادی از دست خواهیم داد.
وی ادامه داد: این روند در کنار مزایایی که وجود دارد، مجبور به تغییرات جدی در فضای تأمین مالی و ساختار اداری دانشگاه خواهیم بود که مخاطرات جدی برای ما به دنبال دارد.
وی بیان کرد: انتخاب سوم ترکیبی از دو انتخاب قبلی است و چالشهای آن کمتر از فرصتهایش است. در این انتخاب ترکیبی از وضعیت پیش از بحران و آموزش و پژوهش مجازی را خواهیم داشت. پایه اصلی آموزش ما حضوری است، ولی در کنار آن آموزش مجازی را نیز ادامه میدهیم. بنابراین ما در عرصه همایشها و پژوهشها ترکیبی از کارهای حضوری و مجازی را داریم که میتواند ضمن درآمدزایی، هزینههای دانشگاه را به طور جدی کاهش دهد.
آقای دکتر سلیمی گفت: با توجه به روند کنونی بحران و تحول اجتماعی رخ داده، ما به سمت انتخاب سوم هدایت میشویم. هرچند با مقاومتهای ساختاری در مقابل این تغییر مواجه خواهیم شد، ولی انتخاب ترکیبی، آموزش، پژوهش و همایشهای حضوری و مجازی را قابل اجرا میکند و ما را وارد یک دوران جدید از زندگی دانشگاهی میکند. بنابراین از همه مدیران و استادان میخواهم خود را برای ورود به این انتخاب و آغاز یک دوره جدید و تأثیرگذار در حیات اجتماعی دانشگاه آماده کنند.