الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَبِّ؛
دعاى جوشن كبير با صدای فرهمند + متن
جبرئیل عرضه داشت: یا محمّد پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید: این جوشن (زره) را از تن خود بیرون کن و این دعا را بخوان که براى تو و امّتت موجب ایمنى است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دعای جوشن کبیر در کتابهاى بلد الامین و مصباح کفعمى آمده، از حضرت سیّد الساجدین علیه السّلام، از پدر ایشان از جدّ بزرگوارش حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله روایت شده: این دعا را جبرئیل براى آن حضرت در یکى از جنگها فرود آورد، درحالى که زره سنگینى بر تن آن جناب بود به گونهاى که سنگینی آن، بدن مبارک آن حضرت را به درد آورده بود.
جبرئیل عرضه داشت: یا محمّد پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید: این جوشن (زره) را از تن خود بیرون کن و این دعا را بخوان که براى تو و امّتت موجب ایمنى است.
سپس شرحى در فضیلت این دعا ذکر فرموده که اینجا جاى بیان تمام آن نیست ولى به برخى از آن اشاره می کنیم از جمله آنکه هرکه آن را بر کفنش بنویسد، خدا به احترام آن، او را به آتش نمى افکند و و هرکه آن را در اول ماه رمضان با نیّت خالص و دلى پاک بخواند، حق تعالى بهره مندى را روزى او می کند، و براى وی هفتاد هزار فرشته می آفریند که خدا را تسبیح و تقدیس کنند و ثوابش را براى او قرار دهند.
در ادامه نیز فضیلت زیادی نقل کرده تا آنکه فرمود: هرکه آن را در ماه رمضان سه بار بخواند، خدا بدن او را بر آتش جهنم حرام مى کند، و بهشت را براى او واجب می گرداند، و دو فرشته را بر او مىگمارد تا او را از گناهان حفظ کنند، و در طول زندگى خود در امان خدا باشد و در پایان روایت آمده: امام حسین علیه السّلام فرمود: پدرم على بن ابیطالب علیه السّلام به حفظ این دعا وصیّت کرد، و نیز اینکه آن را بر کفن ایشان بنیوسم و به اهل خود تعلیم دهم و آنان را به خواندنش ترغیب نمایم.
این دعا مشتمل بر هزار نام از نام هاى خدا است و اسم اعظم نیز در آن است.
فقیر گوید: از این روایت دو نکته استفاده مىشود؛
اوّل: استحباب نوشتن این دعا بر کفن چنان که علاّمه بحر العلوم (عطر الله مرقده) در کتاب «الدرّة» به آن اشاره فرموده است:
وَسُنَّ اَنْ يُكْتَبَ بالْأكْفانِ شَهادَةُ الْاِسْلامِ وَالْاِيمانِ
{مستحب است که بر کفن ها شهادت به اسلام و ایمان نوشته شود}
وَهكَذا كِتابَةُ الْقُرْانِ وَالْجَوْشَنُ المَنْعُوتُِ بِالْأمانِ
{و هم چنین نوشتن قرآن و جوشن کبیر که دعای امان دادن است}
دومّ: استحباب خواندن این دعا در اوّل ماه رمضان، و امّا درباره قرائت آن در خصوص شب هاى قدر باید گفت، ذکرى از آن در این روایت نیامده است ولى علاّمه مجلسى (قدس الله روحه) در کتاب «زاد المعاد» آن را در ضمن اعمال شبهاى قدر ذکر نموده است و در پاره اى از روایات نیز وارد شده که دعاى «جوشن کبیر» را در هر یک از شب هاى قدر بخوانند.
و براى ما در این مقام فرمایش علاّمه مجلسى (احلّه اللّه دار المقام) کافى است.