به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، دکتر اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه ایران کالا، در برنامه انعکاس رادیو گفت و گو، افزود: رسانه ها باید با بالا بردن اطلاعات از ظرفیت های موجود اقتصادی در کشور، شیوه معرفی به مخاطب را پیش گیرند.رسانه بر اقتصاد تأثیر بالایی دارد.
وی ادامه داد: رسالت رسانه ارائه اطلاعات است و هرچه این اطلاع رسانی در حوزه اقتصاد شفاف تر باشد، تأثیر رسانه افزایش می یابد. در این میان رسانه خاصه صداوسیما با زمینه سازی برای تضارب آرا، نقش جدی در تصمیم سازی دارد.
این مدیر حوزه رسانه تصریح کرد: نقش رسانه در شرایط کنونی که اقتصاد مهم ترین موضوع است، بسیار پررنگ و مهم است. رسانه در صورت عمل درست به وظیفه، به اقتصاد و مصرف کننده و تولید کننده کمک خواهد کرد؛ بنابراین حرکت به سمت تحقق "جهش تولید" از مسیر رسانه، بسیار مهم است.
وی ادامه داد: امروز رسانه هایی که با نام "فیک نیوز" شناخته می شوند و مردم را درگیر اطلاعات و تصمیم گیری های غلط می کنند، از سوی مسئولان صداوسیما شناسایی شدند و شمار این ها کم هم نیست.
مدیر شبکه ایران کالا تصریح کرد: رسانههای رسمی باید اطلاعات درستی در زمینه اقتصادی عرضه کنند. آنها باید مسأله روز را به خوبی بشناسند و موضوعات را به خوبی بشکافند. اگر رسانه در فهم مشکل اصلی موفق عمل نکند، بر میزان مشکلات می افزاید.
وی یادآور شد: رسانه ای که قرار است در تحقق اهداف عالیه اقتصادی کمک حال کشور باشد، توان اداره کردن اقتصاد خود را داراست. رسانه ملی موثر و بانفوذ است، اما الزامی به خصوصی سازی این رسانه نیست.
مدیر شبکه ایران کالا تصریح کرد: رسانه تنها باید به وظیفه خود عمل کند و هیچ مانعی هم سر راهش نیست. صداوسیما همزمان با طرح موضوع "اقتصاد مقاومتی" به صورت جدی وارد میدان شد و حتی شبکه هایی با این موضوع تأسیس کرد.
وی راه اندازی شبکه «ایران کالا» را با هدف حمایت از «تولید داخل» یادآور شد و گفت: هرچند دولت نگاه بودجه ای لازم را به رسانه ملی نداشت، اما صداوسیما باز هم وظیفه خود را برای آگاهی بخشی نسبت به "کالای ایرانی" به خوبی انجام داد.
آقای زابلی زاده تصریح کرد: شبکه "ایران کالا" باید حلقه ارتباطی میان مردم و مسئولان باشد، مشکلات را منتقل کرده و باور پذیری را نسبت به کالای داخلی ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه بودجه رسانه ها در دنیا عموما بالاست، افزود: رسانه زمانی که انتقادی را در پیش می گیرد، خوشایند مسئولان نیست؛ در حالیکه وقتی رسانه ملی مدافع مردم بوده و دغدغه کشور را دارد، طبیعتا باید چنین رسانه ای را تقویت کرد. اما چند درصد بودجه کشور به رسانه تعلق می گیرد؟
آقای زابلی زاده اظهار داشت: رسانه امروز در موضوع کرونا پیش قدم است ولی بیینید چند درصد از بودجه از آنِ رسانه ملی می شود؟ رسانه در اولویت دادن به تولید تغییر نگرش در مردم ایجاد می کند. شبکه "ایران کالا" به مردم می گوید به جای سرمایه گذاری پول در بازار خودرو، سکه، ارز و طلا در تولید سرمایه گذاری کنید؛ در حالیکه رسانه های دیگر مردم را به دلالی تشویق می کنند.
مدیر شبکه ایران کالا ضمن انتقاد به رفتارهای احساسی و شتابزدگی مردم در ورود به بورس گفت: مردم خانه و زندگی خود را فروخته و قدم به دنیای بورس می گذارند؛ ما در شبکه "ایران کالا" روی این مسأله کار می کنیم و به مردم هشدار و آگاهی می دهیم.
آقای زابلی زاده در پایان خاطرنشان کرد: رسانه در برهه حساس کنونی نسبت به اقتصاد کرونا بارها در حمایت از دولت وارد عمل شده ولی در کنار این، حتی اگر یک انتقاد به دولتی ها صورت گیرد، بلافاصله با وضع قانون به بودجه رسانه فشار می آورند و بودجه رسانه دچار نوسان میشود.