غلامرضا انصاری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کسانی که به زندان میافتند و مشخص میشود گنهکار نیستند یا تبرئه میشوند چگونه میتوانند حقشان را پیگیری کنند؟ افزود: براساس قانون مصوب سال ۹۲ که از سال ۹۴ اجرا شد، کمیسیونهایی در استانها تشکیل شده است که کمیسیونهای جبران خسارت استانی نام دارد و هر فردی که بی گناه بازداشت شده یا تبرئه شده باشد در چارچوب مقررات به این کمیسیونها مراجعه میکند و اگر ذیحق باشند برای پرداخت خسارت به میزان مدت بازداشتی از طریق وزارت دادگستری اقدام میشود و اگر چنانچه کمیسیون استانی درخواست فرد متقاضی را رد کند کمیسیونی در دیوان عالی کشور به عنوان کمیسیون جبران خسارت ملی متشکل از سه قاضی و با ابلاغ رئیس قوه قضائیه تشکیل شده است.
وی گفت: سال گذشته این کمیسیون در دیوان عالی کشور ۷۰ پرونده را رسیدگی کرد.
معاون نظارت دیوان عالی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تعداد از شاکیان در این پروندهها ذیحق شناخته شدند؟ افزود: کمیسیونهای جبران خسارت استانی دقت زیادی میکنند که آماری در این باره ندارند، اما آنچه که به دیوان عالی کشور میآید از مواردی است که به علت مرور زمان، طبق قانون، شمول نمیشود یا این که طبق قانون آن شخصی که بازداشت شده خودش را در معرض بازداشت قرار داده و به همین علت قاضی به اشتباه، فرد را بازداشت کرده است که بیشتر این درخواستها در دیوان عالی کشور همان تصمیمات استانی را تأیید کرده است.
((ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری: در صورتیکه رییس قوه قضاییه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضایی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوانعالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رییس قوه قضاییه برای این امر تخصیص مییابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید. شعب خاص مذکور مبنیّاً بر خلاف شرع بیّن اعلام شده، رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی بهعمل میآورند و رأی مقتضی صادر مینمایند.
تبصره ۱- آراء قطعی مراجع قضایی (اعم از حقوقی و کیفری) شامل احکام و قرارهای دیوانعالی کشور، سازمان قضایی نیروهای مسلح، دادگاههای تجدیدنظر و بدوی، دادسراها و شوراهای حل اختلاف میباشند.
تبصره ۲- آراء شعب دیوانعالی کشور در باب تجویز اعاده دادرسی و نیز دستورهای موقت دادگاهها، اگر توسط رییس قوه قضاییه خلاف شرع بیّن تشخیص داده شود، مشمول احکام این ماده خواهد بود.
تبصره ۳- در صورتی که رییس دیوانعالی کشور، دادستان کل کشور، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح یا رییس کل دادگستری استان در انجام وظایف قانونی خود، رأی قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بیّن تشخیص دهند، میتوانند با ذکر مستندات از رئیس قوه قضاییه درخواست تجویز اعاده دادرسی نمایند. مفاد این تبصره فقط برای یکبار قابل اعمال است؛ مگر اینکه خلاف شرع بیّن آن به جهت دیگری باشد.))
آقای انصاری درباره درخواستهای ماده ۴۷۷ که به دیوان عالی کشور ارجاع میشود، گفت: اگر مشخص شود که آراء صادره خلاف شرع بیّن است قانون اجاره داده است که با تجویز رئیس قوه قضائیه، این پروندهها در شعب خاص دیوان عالی کشور مبنیاً رسیدگی شود.
وی افزود: در این ارتباط در سال گذشته حدود ۷ هزار پرونده از پروندههای ورودی در قالب ماده ۴۷۷ به دیوان عالی کشور ارجاع شد که رئیس دیوان عالی کشور با ساماندهی که شخصاً انجام داد خصوصاً در شعبه اول خودشان رأی دادند و همه این پروندهها رسیدگی شد و اکنون پروندههای ماده ۴۷۷ در دیوان عالی کشور به روز است.
معاون نظارت دیوان عالی کشور در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت دیوان بر عملکرد دادگاهها گفت: خیلی از پروندهها که در دادگاههای بدوی یا تجدیدنظر استانها قطعی میشود از دید دیوان عالی کشور پنهان است و معاونت نظارت دیوان عالی کشور از دو طریق سیستمی و میدانی بر آراء صادره نظارت میکند.
آقای انصاری افزود: در نظارت سیستمی به راحتی بر عملکرد شعب دادگاههای کشور میشود نظارت کرد و اگر کسی درباره روند دادرسی اعتراضی داشته باشد از طریق سیستم میتوانیم ورود کنیم مثلاً چرا رسیدگی به فلان پرونده طولانی شده و یا مقررات آیین دادرسی رعایت نشده است که در صورت مشخص شدن تخلف، تذکرات لازم داده میشود.
وی گفت: در نظارت سیستمی آراء صادر شده تجزیه و تحلیل میشود که مثلاً چه شعبه و دادگاهی آراء متقن صادر کرده است و ما از طریق سیستمی بر آراء محاکم کشور میتوانیم نظارت کنیم.
معاون نظارت دیوان عالی کشور درباره نظارت میدانی دیوان هم افزود: هیئت نظارت دیوان متشکل از قضات فعال در امور کیفری، خانواده و حقوقی و روسای شعب دیوان با ابلاغ رئیس دیوان عالی کشور میتوانند به استانها سرکشی کنند و از یک هفته تا ۱۰ روز در دادگاهها حضور داشته باشند که این حضور میتواند در دادگاههای بدوی، تجدیدنظر، خانواده، کیفری، نظامی و انقلاب باشد.
آقای انصاری درباره نحوه نظارتهای میدانی گفت: اعضای این هیئت در جلسات محاکمه میتوانند شرکت و روند محاکمه را ملاحظه کنند و از هر شعبهای حداقل ۵ پرونده انتخاب و بررسی میشود که آیا آیین دادرسی مدنی و کیفری در رسیدگی به آن رعایت شده است یا نه که اگر تصمیمات مخالف قانون باشد به شعبه مورد نظر تذکر داده میشود.
وی افزود: در همین خصوص سال گذشته هیئت نظارت دیوان عالی کشور در چهار استان بوشهر، ایلام، خراسان جنوبی و کرمانشاه حضور یافت که البته قرار بود در دو استان دیگر هم حضور پیدا کند که به سبب شیوع بیماری کرونا لغو شد.
معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: در بازرسی از این چهار استان از ۶۲ حوزه قضایی متشکل از ۴۳۰ دادگاه بازرسی شد و ۲ هزار و ۲۰۰ پرونده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
آقای انصاری افزود: این پروندهها را همکاران ما بررسی کردند و با حضور در شعبه مورد نظر، ایرادهای احتمالی را تذکر دادند و در پایان مأموریت، رئیس دیوان عالی کشور حضور پیدا کرد و جلسهای با کل قضات استان تشکیل داد و همه این ایرادهایی که همکاران هیئت نظارت گرفته بودند در این جلسه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
وی گفت: پایان نظارت استانی منجر به تهیه جزوهای شد که در این جزوه عملکرد قضات و موجودی شعبه و تعداد پروندههای زندانی دار و مسن و همچنین میانگین زمان رسیدگی در شعبه درج شده است که در قالب گزارشی به رئیس قوه قضائیه هم تقدیم شد.
معاون نظارت دیوان عالی کشور افزود: این جزوه در اختیار رئیس کل دادگستری استانها هم قرار میگیرد و هر استانی با ملاحظه این جزوه میتواند بر علم و رفتار قضات خود اشراف پیدا کند و قطعاً در این بازدیدها تعدادی از قضاتی که پرتلاش و نوآوری کرده باشند تشویق میشوند.
آقای انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کدام یک از استانها در رسیدگی به پروندهها دقت بیشتری داشته اند؟ گفت: ما در سال گذشته که از این چهار استان بازدید داشتیم عملکرد خوبی دیدیم و اطاله دادرسی صورت نگرفته بود، اما خراسان جنوبی موفقتر بود.
وی افزود: رسیدگیها در مجامع قضایی خراسان جنوبی به روز بود و قضات آن بومی بودند و، چون این استان مرز طولانی با افغانستان دارد بیشتر پروندهها مرتبط با مواد مخدر بود و به جهت فرهنگ بالای مردم این استان پروندههای غیر از این کمتر تشکیل شده بود.
معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: قضات این استان نیز برخورد بهتری با ارباب رجوع داشتند و پاسخگوی سوالات آنها بودند.
معاون نظارت دیوان عالی کشور درباره پروندههای مانده در دیوان عالی کشور افزود: در هر حال، چون افزایش ورودی پروندهها را داشتیم، اما تلاش شد رسیدگیها به روز باشد و به طور میانگین مدت زمان رسیدگی هر پرونده در شعب دیوان عالی کشور یک تا دو ماه است.
آقای انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه نوع پروندههایی وارد دیوان عالی کشور میشود؟ گفت: طبق قانون پروندههای ورودی به دیوان، پروندههای فرجام پذیر هستند و اصل نظارت دیوان هم از همین پرونده هاست و سال گذشته ۳۰ درصد پروندههای ورودی مربوط به پروندههای فرجامی بوده است.
وی افزود: بنابر این از مجموع ۷۶ هزار پرونده ورودی به شعب دیوان در سال گذشته حدود ۱۹ هزار پرونده مربوط به پروندههای اعاده دادرسی مرتبط با ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری، حدود ۲۰ هزار پرونده مربوط به پروندههای حل اختلاف، حدود ۳ هزار پرونده مربوط به پروندههای احاله، ۲ هزار و ۹۰۰ پرونده مربوط به پروندههای تجمیع احکام، ۲۴ هزار پرونده مربوط به پروندههای فرجامی و ۷ هزار پرونده مربوط به پروندههای مرتبط با ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری بوده است.
معاون نظارت دیوان عالی کشور به مصادیق برخی از پروندههایی که به دیوان عالی کشور میآیند، اشاره کرد و گفت: پروندههای مرتبط با مجازات حبس بالای ۱۰ سال، مجازاتهایی که موجب سلب حیات میشود و پروندههای خانواده، طلاق، حجر و وقف به دیوان عالی کشور میآیند.
آقای انصاری افزود: حدود ۳۰ درصد از پروندههای ورودی به دیوان مربوط به پروندههای فرجامی و حدود ۲۶ درصد مربوط به دادخواستهای اعاده دادرسی در قالب ماده ۴۷۴ است.
((ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری: درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاهها اعم از آنکه حکم مذکور به اجراءگذاشته شده یا نشده باشد در موارد زیر پذیرفته میشود:
الف- کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد.
ب- چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم بهگونهای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.
پ – شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضایی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد، به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بیگناهی یکی از آنان احراز گردد.
ت- درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود.
ث- در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای حکم بوده است.
ج – پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بیگناهی محکومٌعلیه یا عدم تقصیر وی باشد.
چ- عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.))
معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: براساس این ماده اگر محکوم علیه درباره آراء کیفری قطعی شده مدرک جدیدی داشته باشد آن را به دیوان عالی کشور ارائه و اعاده دادرسی را درخواست میکند که اگر دیوان تشخیص دهد این درخواست منطبق با بندهای ماده ۴۷۴ است اعاده دادرسی پذیرفته و رأی صادر شده به شعب هم ارز برای رسیدگی مجدد فرستاده میشود.
آقای انصاری افزود: ۲۶ درصد از پروندههای ورودی به دیوان همان پروندههای اعاده دادرسی در قالب ماده ۴۷۴ است که ۱۹ هزار پرونده را شامل میشود و ۱۶ و نیم درصد از این درخواستها پذیرفته شده و بقیه رد شده است یعنی برخی درخواستها منطبق با قانون نبوده یا مدرک طرف، کامل نبوده است.
وی گفت: یکی دیگر از مواردی که در صلاحیت دیوان عالی کشور رسیدگی میشود پروندههای حل اختلاف یا تعیین صلاحیت است به این معنا که وقتی دو شعبه دادگاه در دو استان از خودشان سلب صلاحیت کنند و بگویند اتهامی که واقع شده در صلاحیت شان نیست و در صلاحیت فلان شعبه است، براساس قانون دیوان عالی کشور باید مشخص کند که در صلاحیت چه کسی است.
معاون نظارت دیوان عالی کشور افزود: حدود ۳ هزار پرونده ورودی به دیوان هم مربوط به پروندههای احاله است به این معنا که پروندهای در یک استان یا محل به مصلحت رسیدگی نیست یا این که مثلاً طرفین پرونده ساکن شهر یا استان دیگر هستند که رئیس دادگستری یا دادستان مربوطه از دیوان عالی کشور میخواهد که اجازه دهند پرونده در محلی که مصلحت است رسیدگی شود و دیوان عالی کشور سال گذشته حدود ۳ هزار پرونده از این نوع درخواستها داشته است.
آقای انصاری گفت: حدود ۲ هزار و ۹۰۰ پرونده از پروندههای ورودی هم مربوط به پروندههای تجمیع احکام است به این معنا که اگر درباره یک محکوم چند محکومیت صادر شود در دیوان عالی کشور تصمیم واحد گرفته خواهد شد.
وی درباره هیئت عمومی دیوان عالی کشور و تعداد جلسات برگزار شده در این هیئت در سال گذشته افزود: بر اساس اصل ۱۶۱ قانون اساسی یکی از وظایف دیوان، ایجاد رأی وحدت رویه است و ما در سراسر کشور با برخی شعب دادگاهها برخورد میکنیم که نسبت به یک موضوع برداشت متفاوتی دارند مثلاً یک شعبه دادگاه حکم به خیانت در امانت میدهد و شعبهای دیگر درباره همان پرونده حکم سرقت را میدهد و، چون در رابطه با یک موضوع دو حکم داده شده است این موضوع برای ایجاد وحدت رویه به دیوان عالی کشور ارسال میشود.
معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: این موضوعات در هیئت عمومی دیوان متشکل از رئیس دیوان عالی کشور یا معاون وی، دادستان کل کشور یا نماینده یا معاون وی و با حضور سه چهارم قضات شعب دیوان عالی کشور مطرح میشود.
آقای انصاری افزود: در هیئت عمومی دیوان غیر از آراء وحدت رویه، آراء اصراری هم داریم یعنی رأیای در شعبه بدوی صادر میشود و دیوان عالی کشور نمیپذیرد که این رأی را نقض میکند و به شعبه هم عرض ارجاع میدهد و باز شعبه هم عرض روی نظر سابق خود اصرار میکند که این پرونده با رأی جدید به دیوان میآید و اگر شعبه دیوان، رأی را بپذیرد بر مبنای آن تصمیم گرفته میشود و اگر نپذیرد در هیئت عمومی اصراری آن موضوع مطرح و تصمیم گیری میشود که آیا نظر دیوان درست است یا نظر شعبه بدوی.
وی گفت: در سال گذشته ۶۱ جلسه هیئت عمومی در دیوان عالی کشور برگزار شد که ۱۴ مورد مرتبط با رأی وحدت رویه، ۱۶ مورد مرتبط با آراء اصراری حقوقی و ۳۱ مورد مربوط به آراء اصراری کیفری بوده است.
معاون نظارت دیوان عالی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دیوان هم همانند دیگر مراجع قضایی با کمبود قاضی مواجه است؟ افزود: وقتی ما در سال گذشته ۲۶ درصد افزایش پروندههای ورودی را داشتیم قطعاً کمبود قاضی هم داریم.
آقای انصاری گفت: با توجه به میانگین بالای سنی و سنوات بالای خدمت قضات دیوان عالی کشور، معمولاً تقاضای بازنشستگی زیاد است و نمیشود به اصرار آنها را نگه داشت و به همین جهت است که معمولاً شعب دیوان با کمبود قاضی روبروست و حتی اکنون برخی شعب ما یک قاضی دارد و ما مجبوریم از قضات شعب دیگر در آن شعبه استفاده کنیم.
وی درباره مکانیسم انتخاب قضات دیوان عالی کشور هم افزود: قطعاً کمیسیونی به این امر میپردازد و قضات دیوان از میان قضات خوشنام و باسابقه بالای حداقل ۳۰ سال کار قضایی انتخاب میشوند.
معاون نظارت دیوان عالی کشور با اشاره به این که عملکرد همه قضات در دادسرای انتظامی قضات ثبت میشود، گفت: نهادهای نظارتی رفتار و اقدامات قضات را در زمان خدمت شان کنترل میکنند و اگر قرار شود یک قاضی به دیوان عالی کشور منتقل شود پیشنهاد کمیسیون نقل و انتقال قضات به رئیس قوه قضائیه اعلام میشود و اگر ایشان ابلاغ صادر کند به عنوان قاضی دیوان عالی کشور مشغول به کار میشود.