کارشناس حوزه استراتژیک:
طاقت فرسایی بالا در کسب و کارها
کسب و کارها در شرایطی قرار دارند که به جای تحلیلهای ساده و بررسیهای ابتدایی، درگیر موج خاص برهم خوردن قواعد کلان اقتصادی هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کارشناس حوزه استراتژیک گفت: کسب و کارها در شرایط قرار دارند که به جای تحلیلهای ساده و بررسیهای ابتدایی، درگیر یک موج خاص از نظر برهم خوردن قواعد کلان اقتصادی هستند.
آقای محمد خطیبی دکترای مدیریت، مشاور و مدرس حوزه استراتژیک و پژوهشگر در حوزه نوآوریهای کسب و کار در ارتباط با رسانه ملی با بیان اینکه در وضعیت کنونی و در پی شیوع کرونا، در شرایطی قرار داریم که شاخص «طاقت فرسایی» محیط بالا است، افزود: کسب و کارها در شرایط قرار دارند که به جای تحلیلهای ساده و بررسیهای ابتدایی، درگیر یک موج خاص از نظر برهم خوردن قواعد کلان اقتصادی هستند.
وی تصریح کرد: در پی شیوع کرونا شاهد دگرگونیهایی در حوزه استراتژیک همچون تغییر مولفههای ارتباطی و کلان شاخصهای محیطی هستیم. در فضایی که با طاقت فرسایی بالا در کسب و کارها مواجه میشویم، توصیه عمومی استفاده از رویکرد نوسازی استراتژیک است.
این دکترای مدیریت با اشاره به اینکه طی مطالعهای که در آمریکا و در پی رکود سال ۲۰۰۸ آمریکا داشتند، پیشنهاد شد در سطح سازمانی دو گام در این شرایط خاص برای نوسازی استراتژیک انجام شود، گفت: گام نخست فشرده کردن هزینهها تحت عنوان ریاضت اقتصادی است که در سال ۲۰۰۸ حتی فراتر از آمریکا، اروپا و سایر کشورها را نیز فرا گرفت. گام دوم، انتخاب مسیر توسعه و بازسازی دیدگاهها بر اساس آموختهها و تجربیات حاصله است.
مشاور و مدرس حوزه استراتژیک ادامه داد: در موج نخست نیاز داریم استراتژیستها یا مدیران ارشد کسب و کار تقسیم بندی مناسبی داشته باشند که مولفههایی فضای استراتژیک سازمانها تحت عنوان شایسته محوری یا مزیتهای بنیادین برای بقا در آینده را در بر میگیرد. در مولفههای ارزش زا، دستور به حفظ، تقویت و پیش بردن بقا است، اما در مولفههای کم ارزشتر معمولاً دستور به کاهش یا کم کردن داده میشود.