معلم، باغبان صبور بوستان دانش
معلم، مَحرَم اَسرار، طبیب بیماری نادانى، شریک اندوه و شادی شاگردان است. روز معلم بر فرهیختگان جامعه مبارک باد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، روز ۱۲ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است. پس از پیروزی انقلاباسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.
استاد مطهری در روشنگری اقشار باسواد به ویژه قشر فرهنگی جامعه قدمهای اساسی برداشته بود و آثار عمیق شهید در احیای فکر دینی اصیل و بی پیرایه و منطبق با نیاز روز جامعه در حال گذار ما بسیار مؤثر بوده است.
نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه میکند. چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدیاند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا است برای مردم.
از سوی یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد، ۵ اکتبر روز جهانی معلم نامگذاری شده است. بیش از ۱۰۰ کشور جهان، از جمله ایران، در جریان تصمیمگیری برای نامگذاری روز جهانی معلم حضور داشته و هدف از آن توجه بیشتر نسبت به وضعیت معاش معلمان و کیفیت تدریس است.
همه ساله و در چنین روزی در کشورهای مختلف جهان از مقام و نقش معلمان در جامعه تجلیل میشود. جوامع پیشرفته جهان اهمیت آموزش عمومی را به عنوان یکی از مهمترین و شاید تنهاترین عامل توسعه اجتماعی دریافتهاند و سرمایه گذاریهای عظیم و درازمدتی را روی آن انجام دادهاند.
* ارزش و مقام معلم
شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد؛ لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یکی از آن معلمان راستین است که اولاً با نگاه ترکیبی به همه معارف بشری نظر میکند و ثانیا تمامی تلاشهای علمی و عملی را مقدمهای برای عبادت میداند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه مییابد و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را کامل میسازد. خداوند را میخوانیم که او را با سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) محشور سازد.
* هنر معلمی:
معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است. معلمی در قرآن به عنوان جلوهای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:
اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)
بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمیدانست.
در این آیات خداوند، خود را «معلم» میخواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیدهترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمیدانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:
چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد
از این رو، میتوان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است. ـ شیخ زینالدین بن علی بن احمد عاملی جبعی، معروف به شهید ثانی رحمت الله علیه، درباره هنر معلمی خداوند میفرماید:
خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش، توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است. اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار میرفت، شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر «الاکرام» بیان شده است. چنین تعبیری میفهماند که عالیترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است.
* فعالیت بیش از ۳۶ هزار فرهنگی در مازندران
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار و ۷۹۱ فرهنگی در استان مشغول فعالیت هستند.
سعدی پور افزود: بیشترین تعداد فرهنگی استان مربوط به شهرستان بابل با تعداد ۴ هزار و ۴۴۲ نفر و کمترین تعداد فرهنگی مربوط به منطقه بلده با ۸۳ فرهنگی است.
وی با اشاره به تحصیل ۵۵۰ هزار دانش آموز در استان مازندران گفت : از این تعداد ۴۵ هزار و ۴۹ نفر در دوره پیش دبستانی، ۲۶۶ هزار و ۷۰۴ نفر در دوره ابتدایی، ۱۲۴ هزار و ۷۸۶ نفر در دوره متوسطه اول، ۱۰۹ هزار و ۸۹۹ نفر در دوره متوسطه دوم و ۲ هزار و ۸۲۹ نفر در مدارس استثنایی استان تحصیل میکنند.
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: دانش آموزان استان در ۴ هزار و ۹۴۴ مدرسه و فضای آموزشی واقع در ۳۳ شهرستان و منطقه آموزش و پرورش استان مازندران درس میخوانند.
سعدی پور با اشاره به تلاش نیروهای آموزشی مازندران در دوره کرونا گفت: معلمان چشم و چراغ جامعه هستند و نقش به سزایی در بالا بردن فرهنگ تعلیم و تربیت دارند و در این دوره هم از هیج کوششی برای آموزش، کوتاهی نکرده اند.