پخش زنده
امروز: -
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ناوگان حمل و نقل تهران نیازمند روزانه یک میلیون ماسک است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما سیدمناف هاشمی در نشست ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونای کلانشهر تهران افزود : تعداد مسافران مترو که دو میلیون سفر در روز بود به حدود 500 هزار نفر رسیده است اما در عین حال برای تامین ماسک همین تعداد مسافر هم نیازمند کمک سازمان های دیگر هستیم.
وی گفت : ما در نهایت در حمل و نقل عمومی تهران نیازمند روزانه یک میلیون ماسک هستیم و باید حداقل 700 هزار ماسک را به صورت آماده داشته باشیم که در این خصوص حتما باید به ما کمک شود.
مناف هاشمی درباره موضوع طرح ترافیک هم گفت : از زمانی که طرح ترافیک برداشته شده است ما با اشکالاتی در حوزه تردد اتوبوس ها به ویژه در حوزه مرکزی تهران مواجهیم و حدود 75 تا 92 درصد در برخی نقاط مرکزی تهران که محدوده ترافیک است بار ترافیکی اضافه شده که آثار روحی و عصبی بر مردم منطقه داشته است.
آقای هاشمی گفت : در خصوص اتوبوس ها هم ما اکنون به مشکلاتی برخوردیم چرا که برخی از این اتوبوس ها خصوصی هستند و به دلیل نبود مسافر خیلی مواقع خالی حرکت می کنند و این مشکلات را در بحث تاکسی ها و موتور سوارها و پیک ها هم داریم که باید برای تامین معاش آنها تصمیم گرفته شود.
وی گفت : البته کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مستضعفان در خصوص ضدعفونی و گندزدایی همکاری های خوبی با شهرداری داشتند اما ما در شهرداری تهران ماهانه فقط هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می کنیم و درآمدهای ما در حوزه طرح ترافیک، مترو و اتوبوس رانی به سبب شیوع بیماری کرونا آسیب دیده است و منابعی اگر اختصاص پیدا نکند به این اقشار فشار بیشتری وارد می شود.
در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه هم گفت : متروی تهران با 250 کیلومتر خط و 126 ایستگاه 69 روز است که در دوران شیوع کرونا با شرایطی متفاوت روبرو شده است و ما در بهمن سال گذشته 47 میلیون مسافر داشتیم که از اول اسفند آمار مسافران کاهش یافت و در ماه اسفند تعداد کل مسافران 19 و نیم میلیون مسافر بود و ما در این مدت حرکت های مسافری را کم نکردیم.
فرنوش نوبخت افزود : هفته اول فروردین میانگین روزانه 100 هزار نفر ، هفته دوم 150 هزار نفر ، هفته سوم 250 هزار نفر و هفته چهارم 300 تا 450 هزار نفر جابجا شدند و اکنون طی دو هفته اخیر تعداد مسافران به 550 هزار نفر رسیده است و به همان نسبت میزان تردد قطارها را با ظرفیت بهمن ماه ادامه می دهیم.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث ضدعفونی کردن قطارها و محیط مترو و همچنین تهویه ایستگاهها گفت : ما در این مدت سیستم های آبسردکن را جمع آوری و فروش بلیت و استفاده از اتاق مادر را ممنوع و حدود 35 هزار برچسب در خصوص بحث فاصله گذاری در داخل مترو آماده کردیم.
وی افزود : 8 هزار و 300 نفر نیروی داریم و 4 هزار نفر هم از طریق 60 پیمانکار با ما همکاری می کنند و در میان همه این کارکنان حدود 63 نفر از آنها به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه پریروز یک نفر فوت کرد.
نوبخت در ادامه به افزایش هزینه ها و همچنین کاهش درآمد شرکت بهره برداری مترو در ایام شیوع بیماری کرونا اشاره کرد.
نوبخت گفت : در بحث تامین قطعات یدکی مترو مشکلاتی داشتیم که بنیاد مستضعفان به ما کمک کرد و ما دو ماه نتوانستیم قطعات یدکی را تامین کنیم و در بحث حقوق پرسنل هم با وجود اینکه تعدادی از آنها دورکار شدند اما حجم حقوق و دستمزد ما در مقایسه با روزهای عادی بیشتر شد که نیازمند کمک های بیشتری هستیم.
در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هم گفت : ما بیش از پروتکل های ابلاغی کار ضدعفونی را انجام داده ایم و جداسازی محل استقرار رانندگان اتوبوس را داوطلبانه اجرا کردیم.
محمود ترفع افزود : جداسازی و تعویض دستگیره های معیوب صندلی ها و دستگیره های آویز اتوبوس ها و عدم دریافت وجه نقد در اتوبوس ها و ایستگاهها از دیگر اقدامات ما در ایام شیوع بیماری بوده است و ما دو نفر از کارکنان خود را به سبب ابتلا به این بیماری از دست دادیم.
وی در ادامه به مشکلات درآمدی اتوبوسرانی در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت : ما تا پایان خرداد بیش از 106 میلیارد تومان کاهش درآمد خواهیم داشت و در شرایطی که بخش عمده ای از رانندگان خودشان مالک اتوبوس هستند درآمد فعلی شان کفاف گازوئیل روزانه را هم نمی دهد.
ترفع گفت : ما گاهی اوقات با اعتراض برخی از این رانندگان مواجهیم که باید به این قشر توجه بیشتری شود.