به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، استاندار کردستان گفت: عملیات ریل گذاری راه آهن سنندج - همدان قرار بود اواخر سال گذشته انجام شود که بدلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد، ولی در چند روز اخیر این طرح آغاز شده است.
بهمن مرادنیا اعتبار پارسال این طرح را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال هم همین اندازه برای این طرح در نظر گرفته شده و تا پایان امسال راه آهن در کردستان تکمیل میشود.
استاندار کردستان با بیان اینکه راهآهن از زیر ساختهای مهم توسعه است اضافه کرد: در زمینه تزانزیت کالا و مسافر یکی از زیر ساختهای مهم برای استان و کشور شبکه ریلی است است که با بهرهبرداری از آن زمینه توسعه استان تسریع خواهد شد.
مرادنیا درباره برنامه استان برای اتصال این شبکه به مرز رسمی باشماق مریوان هم گفت: این برنامه هنوز نهایی نشده و بدنبال آن هستیم تا مرز رسمی باشماق که ترانزیت کالا و مسافر دارد به این شبکه وصل شود که در صورت تحقق هم برای کشورمان و هم برای اقلیم کردستان تاثیر اقتصادی ویژه خواهد داشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کردستان هم گفت: راه آهن همدان ـ سنندج در قانون بودجه سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار داشت، اما در سال ۹۸ عملیات اجرایی آن فعالتر شد و در بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ابلاغ شد.
بهرام نصراللهی زاده گفت: این اعتبار با پیگیری و نگاه ویژه ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۳۹۰ میلیارد تومان رسید که ۱۳ برابر اعتبار تخصیص یافته سال ۹۷ بود.
وی اعتبار امسال این طرح را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار بیشتر از این خواهد بود.
نصراللهی زاده از مطالعه برای ایجاد ایستگاههای بیشتری برای این طرح خبر داد و افزود: در حال حاضر ایستگاه اصلی در ابتدای گردنه صلوات آباد است و مطالعاتی برای گزینههای دیگر هم در دست انجام است که هنوز قطعی نشده است.
وی باشماق را دومین مرز تزانزیتی کشور دانست که شبکه ریلی بیشترین نقش را در تزانزیت دارد و از گزینههای جدی مورد مطالعه است که اقلیم کردستان را به بندر لازقیه در سوریه متصل میکند و به نفع کشورمان که کریدور اقتصادی بین المللی را ایجاد میکند.
نصراللهی زاده، تسهیل در حمل و نقل مسافر و کالا و از همه مهمتر اتصال به شبکه ریلی کشور و تردد مقرون به صرفه برای شهروندان کردستانی را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد.