پخش زنده
امروز: -
تغییر ساختار و شیوه های تدریس در یک ماه گذشته ، تجربه ای جدید از آموزش پدید آورد که برغم همه تلاشها کاستی هایی هم دارد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کرمان ، این روزها خانواده ها درگیر آموزشی هستند که پیش از آن نه خود تجربه ای داشته اند و نه فرزندانشان.
ویروسی کوچک بسیاری از قوانین بزرگ را تغییر داد،
مراکز آموزشی به سرعت تعطیل و دانش آموزان و دانشجویان به اجبار آموزش مجازی را در پیش گرفتند.
درشروع این نوع آموزش برای مقاطع مختلف ، تصمیمات متعدد و البته غیرکارشناسانه ای صورت گرفت که موجب نگرانی و سردرگمی خانواده ها شد و البته هم این روند ادامه دارد .
یادگیری آنلاین
هرروز ساعت 8 صبح کلاس مجازی فاطمه آغاز می شود ، اما او با گذشت یکماه هنوز از نحوه این نوع دانش مجازی می نالد.
می گوید : دو هفته را از دست دادم چون اینترنت ما دائم قطع و وصل می شود و ارتباط به کندی صورت می گیرد و در کنار آن دو امتحان هم نتوانسته ام شرکت کنم.
او اضافه می کند : این نوع یادگیری را نمی فهمد و برایش آزاردهنده است چرا که خود معلمان نیز شیوه ثابت و هدفمندی ندارند.
مشکل فنی
خانمی که از تغییر نرم افزارهای مختلف مدرسه به ستوه آمده می گوید: ابتدا در دقیقه 90 گفته اند وارد این نوع نرم افزار شوید و تا لحظاتی دیگر آموزش شما شروع می شود. "آخه من و شوهرم که از این نرم افزارها سردر نمی آوریم ،چکار باید بکنم و چگونه به بچه آموزش بدهم "
چند روز بعد می گویند: نرم افزار دیگری آماده شده و هفته آینده می گویند دوباره از این نوع نرم افزار استفاده شود. ما تخصصی نداریم ، بچه هم سردرگم شده و تمرکز ندارد و هیچ کس متولی این مهم نمیشود. آقای دیگری می گوید: این نرم افزارهایی که معرفی شده گنجایش محدود دارند و بچه من تاکنون فقط 4 جلسه توانسته شرکت کند. " خب تکلیف این بچه چه می شود"
هوشمند و توانمند
در ابتدای این نوع آموزش لازمه آن داشتن گوشی هوشمند و البته باکیفیت است تا فرد بتواند نوع یادگیری خودش را دنبال کند.
آقای محسنی که سه بچه مدرسه ای دارد می گوید : با کلی قرض یک گوشی قسطی برای بچه ها گرفته ام تا بتوانند از آموزش مجازی بهره ببرند.
او با بیان اینکه هرکدام از بچه ها توقعات و درخواستهایی دارند که خارج از توان او است می گوید: در برخی مواقع امتحان و کلاسهای این سه نفر در یک ساعت مشخص است که فقط یک نفر آنها می تواند وارد فضای مجازی شود و این هم از درد این روزهای ما است که چگونه توقعات آنها را جوابگو باشم.
از دانشگاه چه خبر
دانشگاه نیز سال تحصیلی خودش را به سختی و البته دیر آغاز کرد و بسیاری از دانشجویان در مقاطع مختلف به دشواری دانش مجازی را دنبال می کنند ، این را یکی از اساتید دانشگاه می گوید و اضافه می کند : خودمان نیز برای اینکه کار در فضای مجازی را آغاز کنیم تاکنون چندین نرم افزار عوض کرده ایم و اکنون نیز از 20 دانشجوی من فقط 10 نفر توانسته اند وارد فضای مجازی شوند و نمی دانم بقیه چکار باید بکنند.
دانشجویان نیز از هزینه استفاده از اینترنت که قول رایگان به آنها داده شده بود گلایه دارند.
دانشجویی می گوید: در یکی از روستاها زندگی می کند و تا کنون نتوانسته درهیچ کلاسی شرکت کنه چرا که اینترنت روستای انها به اصطلاح 3G است.
او می گوید: این تنها مشکل من نیست و از طرفی برخی دروس ما عملی است و مثل دروس تئوری نیست که با صحبت طرف مقابل تفهیم شود، بلکه نیاز به حضور فیزیکی و آزمایشگاه دارد که هیچ راه کاری برای آن اندیشیده نشده است .
شبکه اجتماعی شاد
آموزش و پرورش هم برای اینکه دانش آموزان از قافله دانش عقب نیفتند شبکه شاد را راه اندازی کرد تا بتواند آموزشی یکسان و هماهنگ را ارائه کند.
اینکه این شبکه تا چه اندازه موفق بوده آقای ضیاء معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان می گوید : فقط 40 درصد دانش آموزان توانسته اند وارد این شبکه شوند.
معلمان هم می گویند : برای استفاده از شبکه شاد زیرساخت آن آماده نشده و پهنای باند بالایی می خواهد و از طرفی گوشی توانمندی نیاز است که بتواند اپلیکیشن شاد را بپذیرد و اندروید 5 به بالا می خواهد که اکثر دانش آموزان ندارند.
بسته های آموزشی
مدیر کل آموزش و پرورش استان می گوید: 20 درصد دانش آموزان در استان نتوانسته اند از هیچگونه تدریس فضای مجازی استفاده کنند و ما برای اینکه بتوانیم نیازهای آنها را برطرف کنیم بسته های آموزشی برای آنها ارسال کرده ایم.
اگرچه این 20 درصد نیز آمار بالایی است و نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت .
معلمان دلواپس
در این وانفسای کرونا و آموزشهای نیمه کاره فضای مجازی معلمان دلسوز و پایه کاری هم هستند که در گوشه گوشه کشور نامی از آنها برده می شود.
آقای فخرآبادی معلم سیرجانی یکی از آن عاشقان تدریس است که با هزینه شخصی ،تاکنون حدود 300 دانش آموز را آموزش داده است.
او می گوید: تمام دروس را به صورت فیلم ضبط و مونتاژ می کند و بر روی DVD به دست دانش آموزان می رساند.
در کنار آن چندین برگه امتحانی نیز با هزینه شخصی خودش به آنها می دهد تا نتیجه کار را ببیند.
پدر دانش آموزی می گوید: اگرچه این کار مزیت و اثرگذاری آموزش حضوری را ندارد اما توی این بلبشوی فضای مجازی ،این کار آقای فخرآبادی موثرتره ، چرا که دانش آموزان به صورت چهره به چهره با او کار می کنند.
پایلوت دولت الکترونیک کجاست؟
حدود 11 سال قبل بود که استان کرمان در دولت الکترونیک پایلوت کشور انتخاب شد.
با گذشت این همه سال آزمون بزرگ فضای مجازی آزمون سختی برای استان کرمان هم شد، چرا که نشان داد از دولت الکترونیک بسیارعقب است و حالاحالاها کار دارد.
اگرچه کرونا نشان داد همواره شرایط آماده و برنامه ریزی شده به سرعت می تواند آسیب ببیند، اما درس بزرگی برای رفع مشکلات موجود آموزشهای مجازی کشور است