رژیم سعودی یکی از فعالان حقوق بشری را در زندان کشت
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر عبدالله الحامد فعال حقوقبشری عربستان پس از سالها تحمل رنج زندان در اولین روز ماه رمضان جان باخت. او در زندانهای عربستان با مرگ تدریجی رو به رو بود و تحت فشار قرار داشت. او در زندان بر اثر سهلانگاری و بیتوجهی پزشکی عامدانه جان باخت و همه اینها به خاطر اندیشهها و نظراتی بود که وی پذیرفته بود و دیگر آن را نیز بدان فرا میخواند.
عبدالله الحامد یکی از برجستهترین نمادهای جریان تغییر در عربستان بود که پس از عمری مبارزه در راه میهن و انسانها در زندان جان داد. این پایانی قابل پیشبینی برای این فقیه مسلمان بود، زیرا او در کشوری میزیست که از بیان عقیده و دیدگاه بیم دارد و حتی نصیحتی خیرخوانه را هم بر نمیتابد، در پی او نیز کاروانی از اصلاحگران هستند که به او خواهند پیوست.
خبر مرگ عبدالله الحامد در زمان شیوع کرونا خبری ناراحت کننده بود. به نظر نمیرسد نظامهای سرکوبگر ما از گذشته درس گرفته باشند از همین رو با سوءاستفاده از مسأله شیوع کرونا، به اقدامهای سادیسمی شان ادامه میدهند. به نظر نمیرسد جلاد عربستانی از کشتن عبدالرحیم الحویطی و جمال خاشقجی درس عبرت گرفته باشد بلکه حتی اشتهایش برای کشتن نیز بیشتر شده است و همین امر جان دهها تن از زندانیان عربستانی را در معرض خطر قرار داده است. حال سوأل این است که میتوان جان دیگران را نجات داد، اگر جواب مثبت است چگونه میتوان این کار را کرد؟
عبدالله الحامد اصلاح گر مقاوم
عبدالله الحامد در ۱۲ ژوئیه ۱۹۵۰ در منطقه قصیعه شهر بریده عربستان به دنیا آمد، او در سال ۱۹۷۴ مدرک کارشناسی ارشد زبان عربی خود را از دانشکده ریاض دریافت کرد و پس از آن به دانشگاه الازهر مصر رفت و دکترای خود را در سال ۱۹۷۸ از این دانشگاه دریافت کرد.
او اصلاحگری بود که تحت تأثیر اندیشههای محمد رشید رضا، احمد امین، محمد غزالی، امین الخولی قرار داشت. او ۲۵ کتاب تألیف کرده بود و اندیشههای خود را در این کتابها ارائه کرده بود. از مهمترین کتابهای وی میتوان به «حقوق بشر میان عدل اسلام و جور حکام» و «سخن از گلوله قویتر است».
دکتر عبدالله حامد شیوه اصلاحگرایانه جدیدی عربستان بینان گذاشت که در چارچوب جنبش سلطنتی مشروطه عربستان نمود پیدا میکرد. او بر خلاف معارضان بینادین عربستان که هیچگونه تغییراتی را در چارچوب نظام موجود امکان پذیر نمیدانند معتقد بود فرصت برای انجام اصلاحات در چارچوب همین نظام و بر اساس شریعت و فقه همچنان باقی است، بیآنکه بخواهیم به شیوه دموکراسی وارداتی غربی متوسل شویم.
او حکومت پادشاهی مطلقه را فسادآور میدانست بنابراین خواهان بازطراحی روابط فرمانبر و فرمانروا و گذار از پادشاهی مطلقه شد و طرح ایجاد نظامی مبتنی بر قانون اساسی را که چهرهای از نظام شورایی است ارائه کرد. وی همچنین بر ضرورت انجام اصلاحات قضائی نیز تأکید کرد و خواهان استقلال دستگاه قضائی شد.
افکار روشنگرانه وی تفاوت چندانی با نظرات جمال خاشقجی روزنامه نگاری عربستانی نداشت. خاشقجی روزنامه نگار عربستانی که به طرز فجیعی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد دکتر عبدالله حامد را به عنوان شخصیتی فرهیخته توصیف کرده بود و حرکت مشروطه او را بسیار پیشروانه خوانده بود. خاشقجی خاطرنشان کرده بود که عبدالله حامد فردی فرهیخته است، اما پسزمینه اسلامی بسیار راسخی دارد.
اینکه شیوه دکتر حامد به دنبال سرنگونی نظام سعودی نبود باعث نشده که وی تحت فشار، پیگرد و بازداشت قرار نگیرد. او با زندانهای عربستان آشنا شد و شش بار به زندان افتاد. اولین تجربه زندان او در سال ۱۹۹۲ بود و آخرین آن هم در سال ۲۰۱۳ بود که به ۱۱ سال حبس به اتهام هرج و مرج و بر هم زدن وحدت ملی و تخریب توانمندیها و دستاوردهای امت و کاشت بذر اختلاف محکوم شد.
عبدالله حامد در اعتراض به شرائط بد زندن دست به اعتصاب غذا زد، اما دژخیم عربستانی از این مسأله تعجب نکرد بلکه فشارها را بر او افزود و توجهی به وضعیت وی نکرد تا به شکل برنامهریزی شده وی را از بین ببرد و مرگی تدریجی برای او رقم بزند.
تا آنکه سه ماه پیش وضعیت جسمانی دکتر حامد رو به وخامت گذاشت و نیاز به عمل جراحی قلب پیدا کرد، اما مقامات عربستانی توجهی به این مسأله نکردند که باعث سکتة مغزی وی شد، او پس از سکته چهار ساعت بیهوش در زندان به حال خود رها شده بود و پس از ان به بیمارستان منتقل شد و نهایتاً در اولین روز ماه رمضان جان باخت.
به نظر نمیرسد خودکامگان از این رویدادها درس عبرت بگیرند و شکستهای گذشته را تکرار میکنند. آنها خاشقجی را ترور کردند آن هم با عملیاتی که همچنان احمقانهترین عملیات ترور تاریخ خوانده میشود و این ترور احمقانه پیامدهای زیادی برای آنها داشت، پس از آن با خونسردی تمامی عبدالرحیم الحویطی را که از مخالفان سرسخت معامله قرن و عادی سازی روابط با صهیونیستها بود کشتند، کشتن الحویطی نام او را بر سر زبانها انداخت و به نماد مبارزه علیه ظلم و استبداد بدل شد.
حال باز این خودمگان با شیوهای دیگر عبدالله الحامد را به قتل رساندند با این توهم که آنها میتوانند از اندیشه او خلاصی یابند در حالی که اندیشه، آزاد و رها است و زندهای است که نمیمیرد.
دکتر عبدالله الحامد میگوید: «آنان که تغییر مسالمت آمیز را ناممکن میسازند تغییر انقلابی را به امری حتمی در آینده بدل میکنند».