پخش زنده
امروز: -
سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از توسعه فناوری اطلاعات در بیش از ۱۳۰۰ شهرداری و بیش از ۳۷ هزار دهیاری در یک سال اخیر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ آقای عباس کرکه آبادی مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات این سازمان گفت: سازمان شهرداریها با توجه به نقش خود در هدایت و نظارت بر بیش از ۱۳۰۰ شهرداری و بیش از ۳۷ هزار دهیاری ناگزیر به استفاده حداکثری از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی میباشد.
وی گفت: گستردگی وظایف شهرداریها و دهیاریها و همچنین تعدد و پراکندگی آنها بدون بهرهگیری از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی ممکن نخواهد بود و در همین راستا، توسعه فناوری اطلاعات در شهرداریها و دهیاریهای کشور و فراهم سازی زمینه رشد و گسترش شهرهای هوشمند با هدف ارایه خدمات الکترونیکی به کلیه شهرداریها و دهیاریهای کشور و تقویت زیرساختهای شبکهای، سختافزاری و اطلاعاتی و راه اندازی سامانههای تخصصی طی همکاری با معاونتها و دفاتر تخصصی از اولویتهای کاری عمده دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در یکسال گذشته بود.
مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداریها در ادامه به راه اندازی و استقرار بانک اطلاعات تشخیص صلاحیت مدرسین آموزشی و تهیه شناسه آموزشی (ID) اشاره کرد و گفت: این بانک اطلاعاتی با هدف انتخاب و ارزیابی مدرسان آموزشی شهرداریها و دهیاریها با درخواست مرکز مطالعات برنامهریزی شهری و روستایی طراحی و پیادهسازی شده است و در آن استانداردسازی انتخاب مدرس دورههای آموزش و ایجاد بستری مناسب برای جلب و مشارکت استادان و کارشناسان در تدریس دورههای آموزشی و شناسایی متخصصان و مدرسان بر اساس شاخصها و معیارهای پیش بینی شده و همچنین ارزیابی متخصصان و مدرسان انجام میگیرد.
آقای کرکه آبادی همچنین به راه اندازی و استقرار بانک اطلاعات مراکز دفن و تخلیه پسماند منطقهای در روستاها اشاره کرد و گفت: اطلاع داشتن از تعداد، ظرفیت و موقعیت مکانی محلهای دفن پسماند موجود در سطح کشور از اهمیت زیادی برای برنامهریزیهای مدیریتی و فنی برخوردار میباشد و این سامانه بر پایه این هدف و به منظور گردآوری اطلاعات مراکز دفن موجود به درخواست معاونت امور دهیاریها طراحی و تولید شده و خروجیهای حاصل از این سامانه امکان برنامهریزی برای تجمیع مراکز دفن زباله به منظور کاهش نقاط مولد آلودگیهای زیست محیطی و نیز برنامهریزی برای تخصیص اعتبار به مراکز دفنِ دارای حساسیت و اولویت را در اختیار تصمیمگیران قرار میدهد.
وی در ادامه از راه اندازی سامانه درجهبندی شهرداریها خبر داد و اظهار کرد: این سامانه با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به شهرداریها به درخواست معاونت امور شهرداریهای سازمان طراحی و پیاده سازی شده است و امکان ثبت اطلاعات توسط شهرداریها و بررسی مدارک توسط کارشناسان دفتر ذیربط و نهایتاً موافقت یا رددرخواست ارتقاء درجه شهرداریها را به صورت الکترونیکی فراهم و از تردد چندین باره شهرداریها و ارسال مدارک متعدد به صورت فیزیکی جلوگیری میکند.
آقای کرکه ابادی همچنین از راه اندازی سامانه صدور امریه آتش نشانان روستایی هم خبر داد و توضیح داد: این سامانه با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به متقاضیان امریه در پایگاههای آتشنشانی دهیاریها و رعایت عدالت اجتماعی و استفاده از فرصتهای برابر برای همه متقاضیان به درخواست معاونت امور دهیاریها طراحی شده است و آماده دریافت درخواستها و اطلاعات متقاضیان میباشد و در این سامانه امکان بررسی درخواستها توسط بخشداریها و استانداریها نیز فراهم شده است.
وی گفت: بانک اطلاعات جشنوارههای طرحهای برگزیده دهیاریها و کارآفرینان روستایی هم راهاندازی شده که هدف از آن ارائه فعالیتها و مجموعه عملکرد دهیاریها در دو محور اصلی این جشنواره شامل منابع درآمدی پایدار، کارآفرینی و اشتغال روستایی و همچنین عمران و خدمات روستایی و بررسی آنهاست و در این سامانه شناسایی و معرفی ظرفیتها و پتانسیلهای جوامع روستایی، شناسایی و معرفی تجارب موفق و تعمیم آن به سایر دهیاریها، تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در مدیریت محلی و توانمندسازی و ارتقاء ظرفیتهای مدیریت محلی لحاظ شده است.
آقای کرکه آبادی در ادامه از راه اندازی و استقرار سامانه رسیدگی به شکایات و درخواستهای مردمی خبر داد و در تشریح آن عنوان نمود: این سامانه امکان ثبت شکایات و اطلاعات توسط مردم و بررسی درخواستهای مردمی را با دادن کد پیگیری فراهم میکند و همچنین توسط کارشناسان دفتر ذیربط در سازمان، امکان بررسی و پاسخگویی به شکایات و درخواستهای مردمی را امکانپذیر میسازد و همکاران دفتر بازرسی به صورت الکترونیکی پاسخگوی درخواستهای شهروندان خواهند بود.
وی به راهاندازی بانک اطلاعات پروژههای عمرانی و گردشگری و تجهیزات موضوع ماده ۵۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اشاره نمود و توضیح داد: با توجه به اهمیت موضوع رسیدگی و نظارت بر پروژههای عمرانی و طرحهای گردشگری و لزوم بهرهمندی از ظرفیتهای فناوری اطلاعات برای جمع بندی و ارزیابی عملکرد و اخذ گزارش پیشرفت فیزیکی طرحهای مورد نظر، سامانه "کاربرگ نظارتی سرفصل پروژههای عمرانی و طرحهای گردشگری دهیاریها موضوع اعتبارات " ماده ۵۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) " سال ۱۳۹۸ در پورتال سازمان راه اندازی شده و با در نظر گرفتن سطح دسترسی برای معاونین عمرانی استانداریها و بخشداریها به کلیه استانها ابلاغ شده است.
آقای کرکه آبادی به راهاندازی بانک اطلاعات ثبت حوادث و آتش سوزیها و اطلاعات پایگاههای آتش نشانی دهیاریها هم اشاره نمود و گفت: با توجه به اهمیت موضوع رسیدگی و برنامه ریزی به منظور کاهش حوادث و آتش سوزیها و جمع آوری اطلاعات لازم از پایگاههای آتش نشانیهای دهیاریها در سراسر کشور دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات اقدام به راهاندازی بانک اطلاعاتی مورد نظر با همکاری معاونت امور دهیاریها نمود و در این بانک اطلاعاتی ثبت حوادث توسط بخشداریهای مربوطه تکمیل و پس از رد یاتایید توسط دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداریها در سامانه مذکور ثبت میگردد.
وی همچنین به راهاندازی پورتال جدید سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با هدف مدیریت فرآیندهای سازمان و اطلاعرسانی مناسب به کلیه ذینفعان و ارتباط موثر با شهرداریها، دهیاریها و سایر مخاطبین اشاره نمود و از راهاندازی سیستم ویدئوکنفرانس سازمان خبر داد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و دستورالعملهای ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت طرح فاصلهگذاری اجتماعی و همچنین ارتباط مستمر با استانها و شهرداریهای کشور؛ دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان اقدام به راه اندازی ویدئوکنفرانس برای جلسات مجازی و آموزشهای آنلاین با استانها و شهرداریها کرده است که این اقدام گام موثری در توسعه زیرساختهای ارتباطی با شهرداریها و دهیاریها میباشد تا حلقه ارتباط با ذینفعان کماکان در بحران پیش آمده جهت نیل به اهداف دچار خدشه نگردد.
آقای کرکه آبادی در ادامه با بیان اینکه دفتر دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با برقراری ارتباط نزدیک با سازمانهای فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداریهای مراکز استانها و تشخیص نیازمندیها و دغدغههای آنها برنامهریزیهای لازم برای توسعه شهرهای هوشمند را به عمل آورده است، اظهار کرد: در این عرصه در نظر داریم با همکاری سازمانهای فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداریها و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و استارتآپها گامهای موثری برداشته شود و با ترسیم وضعیت بهینهای از فناوری اطلاعات مدیریت شهری نسبت به تقویت زیرساختهای ارتباطی خود متناسب با خدمات تعریف شده اقدام شده و در نظر داریم متناسب با ماموریتها و خدمات آتی خود به شهرداریها و دهیاریها به بهبود زیرساختهای خود در سال جاری اقدام نماییم تا از این پس شاهد اثرات مثبت توسعه خدمات به صورت الکترونیکی در زندگی روزمره شهروندان باشیم.
وی همچنین از برنامه ریزیهای صورت گرفته برای استمرار اقدامات در حوزه فناوری اطلاعات در قالب رونمایی از چند سامانه دیگر در حوزههای مختلف کاری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور طی روزهای آینده خبر داد و گفت: بزودی شاهد راه اندازی و استقرار سامانه ارزیابی عملکرد شهرداریها با توجه به اینکه ارزیابی عملکرد شهرداریها یکی از وظایف اصلی سازمان میباشد خواهیم بود و در این سامانه امکان ثبت اطلاعات توسط شهرداریها به صورت خوداظهاری براساس شاخصهای تعیین شده و وزن هرکدام از شاخصها وجود دارد و بررسی ارزیابیها توسط کارشناسان دفتر مربوطه فراهم شده است.
آقای کرکه آبادی همچنین به طراحی و اجرایی شدن سامانه اطلاعات مراکز فرهنگی شهرداریها و دهیاریهای کشور اشاره نمود و اظهار کرد: با طراحی این سامانه امکان داشتن اطلاعات دقیق و بروز از مراکز و موسسات فرهنگی در شهرداریها برای هرگونه برنامه ریزی فرهنگی و تصمیم گیری در اختیار مدیران ذیربط سازمان قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه ارزیابی عملکرد دهیاریها هم از وظایف سازمان میباشد از راه اندازی و استقرار سامانه ارزیابی عملکرد دهیاریها خبر داد و گفت: در این سامانه امکان ثبت اطلاعات توسط دهیاریها وبخشداریها به صورت خوداظهاری براساس شاخصهای تعیین شده و وزن هرکدام از شاخصها تعبیه شده و نهایتاً بررسی ارزیابیها توسط کارشناسان دفتر مربوطه فراهم شده است و این سامانه هماکنون آماده و بزودی براساس اعلام نظر نهایی دفتر تخصصی بهرهبردار رونمایی خواهد شد.
مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداریها همچنین به راه اندازی و استقرار سامانه بازرسی اشاره کرد و گفت: با طراحی این سامانه امکان جلوگیری از تخلفات احتمالی فراهم و امکان نظارت دقیق بر فعالیتهای شهرداریها و دهیاریها فراهم میگردد و این سامانه طراحی و بزودی تحویل دفتر بهره بردار خواهد شد.
کرکه ابادی گفت: سامانه درجه بندی دهیاریها با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به دهیاریها طراحی و پیاده سازی شده است و امکان ثبت اطلاعات توسط استانداریها و بررسی مدارک توسط کارشناسان دفتر ذیربط و نهایتاً موافقت یا رددرخواست ارتقاء درجه دهیاریها را به صورت الکترونیکی فراهم میکند و از تردد چندین باره برای ارسال درخواست و پیگیری درخواستها و ارسال مدارک متعدد به صورت فیزیکی جلوگیری میکند و بزودی بصورت کامل راه اندازی میشود.
مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور همچنین گفت: به منظور شناسنامهدار کردن خدمات شهرداریها، اقدامات خوبی صورت گرفته و تفاهم لازم با دفاتر پیشخوان دولت هم صورت گرفته و بزودی در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی شهرداریها به شهروندان در این زمینه خبرهای خوبی اعلام میشود.