به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام محمدعلی منصوریان دامغانی در برنامه گفتگوی ویژه قرآنی به انفاق و کمکهای مومنانه و نقش آن در عبور از شرایط فعلی کشور اشاره کرد و افزود: خداوند برای اداره عالم یکسری سنتهایی را گذاشته است که از مهمترین این سنتها که در مباحث کلامی بزرگان نیز آمده است ابتلا یا امتحان است که خداوند مومنان را امتحان میکند.
وی با بیان اینکه قرآن کریم در آیات متعددی مسئله ابتلا و یا امتحان را بیان میکند، گفت: در سوره عنکبوت آیه دوم میفرماید؛ " آیا مردم فکر میکنند همین که گفتند ما مومن هستیم کافیست، نه خیر من آنها را امتحان میکنم و یا به عبارتی ایمانشان را میسنجم".
استاد حوزه و دانشگاه درباره تفاوت بلا و ابتلا، افزود: در واقع امتحان خداوندی "ابتلا" است، اما یک عنوان هم داریم به عنوان "بلا" که ناشی از تخلفات خود انسان است که وقتی انسان انجام میدهد و کوتاهی میکند در پی آن بلا سرش میآید، مانند انسانی که با سرعت غیرمجاز رانندگی میکند و یا کمربند ایمنی نمیبندد و یا کارهای مخاطره آمیزی که در حوزههای مختلف انجام میدهیم که نتیجه این کارها و بی احتیاطی بلا است یعنی آن چیزی که دست ساز خود بشر است.
وی گفت: یک وقت خود انسان کاری میکند که بلا حاصل میشود، در بحث ویروس کرونا نیز اگر این ویروس تولید شده بشر باشد آنهایی که این ویروس را ایجاد کردند و تسری دادند مشمول سنت یا قاعده بلا هستند، اما آنهایی که ناخواسته و بدون گناه به این ویروس مبتلا شدند ابتلااند.
منصوریان درباره اینکه چرا خداوند امتحان میکند، افزود: حکمتهای مختلفی برای آن شمرده شده است، اما یکی از سنتهای مهم خداوند ابتلاست و مهمترین و کاربردیترین فلسفه ابتلائات الهی نیز بحث رشد است.
وی ادامه داد: یک روایت مشهور از رسول اکرم (ص) داریم که انسان مثل معدن طلا و نقره میماند که اگر این سنگ طلا گداخته نشود خالصی و ناخالصی از آن جدا نمیشود.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: کما این که میبینیم بزرگان دین چه انبیا و چه ائمه اطهار همه زندگی شان مشحون به گرفتاری است یک پیامبری را معرفی کنید که در زندگی مبتلا نباشد و یا یک بزرگی را معرفی کنید که بدون موانع رشد کرده باشد بنابراین در این ابتلائات است که انسان رشد میکند.
وی درباره فلسفه ابتلا فردی و اجتماعی نیز افزود: در حوزه شخصی و فردی وقتی ابتلا پیش میآید اگر فرد در این ابتلا خوب مقاومت و صبر کند و زوایای مسئله را رعایت و وجوه شرعی و اخلاقی را رعایت کند مسلما در این ابتلائات تقویت نفس اتفاق میافتد. در بعد جمعی نیز اگر ابتلایی در جامعهای اتفاق میافتد تک تک افراد جامعه این ابتلائات را در بعد فردی رعایت کنند، از قبل رشد فردی، رشد اجتماعی و جامعه سازی اتفاق میافتد که خیلی مهم است.
منصوریان دامغانی گفت: کما اینکه میبینیم در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب آمده است " برای رسیدن به آرمان بزرگ انقلاب و یا تمدن سازی و نزدیک شدن به آمادگی برای ظهور ولایت امام زمان (عج)، ابتدا باید خودسازی (رشد فردی) دوم؛ جامعه سازی (رشد جمعی) و در نهایت نیز تمدن سازی اتفاق بیفتد.
وی افزود: در واقع برای اینکه عدالت اجتماعی برپا شود مقدمه اش، رشد فردی است اگر رشد فردی اتفاق بیفتد و در ادامه آن رشد اجتماعی و جامعه سازی رخ میدهد کما اینکه اکنون میبینیم این حرکتهای مومنانه (انفاق و کمک به دیگران) یک سبکی از جامعه سازی را در جامعه ما ایجاد میکند بویژه که این حرکتهای مومنانه را اغلب در سنین نوجوانی و جوانی انجام میدهند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: ضمن اینکه ما همیشه شنیده و دیده ایم که در زمان هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما ۱۳، ۱۵ و یا ۱۸ سال داشتند و عمده شهدای ما زیر ۲۴ و ۲۵ سال دارند و این یک جامعه سازی است. ما بعد از جنگ در فضای جامعه سازی از این نگاه دور شدیم.
وی افزود: اکنون یک رهبر با انفاس قدسیه و با آن نگاه بلند تمدن سازی در راس داریم که خط را به جامعه میدهند و نسل جوان و نوجوان نیز به صحنه میآید و جامعه حرکت میکند و تمدن سازی ایجاد میشود.
منصوریان دامغانی گفت: بنابراین وقتی یک ابتلایی در جامعه رخ میدهد آن رهبر الهی از این تهدید، فرصت ایجاد میکند و جامعهای را پیش میبرد که این جامعه همان جامعه مهدوی است و این کمکهای مومنانه نیز تمرین جامعه مهدوی است.
وی افزود: بنابراین ما در شب گذشته دیدیم (در یک منطقه) ۸۰ خانواده به صورت نقدی و یا ارزاق کمک دریافت کردند و این پویشی که برای کمک مومنانه به راه افتاده، همان جامعه سازی و تمدن سازی است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: آن چه در این جامعه مهدوی تعلیم داده میشود انفاق و ایثار و فداکاری است که از اموال شخصی است.
وی گفت: کسی که امروز در رزمایش (کمک مومنانه) شرکت میکند تمرین دل کندن از مال و اموال و ظواهر دنیوی است و در واقع جامعه سازی که مقدمه تمدن سازی میشود باید در این رزمایشها پیگیری شود.