گزارش مکتوب؛
آموزش آنلاین چاره تعطیلی مدارس
کرونا مدارس کیش را هم به تعطیلی کشاند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکزکیش، مدارس کیش از همان روزهای ابتدایی اسفند تعطیل شد و هرچند دانش آموزان خوشحال شدند اما پس از پایان تعطیلات نوروز دلشان هوای مدرسه را کرد و با توجه به اینکه در قرنطینه خانگی بودند بیشتر هوای مدرسه به سرشان زد .
تعطیلی مدارس برای کنترل بیماری کرونا بود و به نظر می رسد اقدام موثری هم بود.
چند روز پس از تعطيلي مدارس ، آموزش دروس مختلف در فضاي مجازي آغاز شد و دبيران با تلفن همراه و هزينه هاي شخصي ، آموزش را شروع کردند تا فرزندان ما از درس و مدرسه فاصله نگيرند.
آموزش دروس در شبکه هاي مختلف صدا و سيما هم چندی بعد آغاز شد و همه دست به دست هم دادند تا با امکانات موجود ، زنجيره ي تحصيل دانش آموزان گسسته نشود.
در روزهاي آغازين آموزش مجازي ، برخي از نرم افزارها به معلمان و دانش آموزان معرفي مي شدند تا با نصب اين نرم افزارها ، امر آموزش مجازي آسانتر شود اما يکي دو روز بعد ، اعلام مي شد که اين نرم افزارها نصب نشوند.
برخي از خانواده ها در تماس با واحد خبر صدا و سيما نگران تحصيل فرزندان خود بودند و مي گفتند: پيش از اين فرزندان ما هر روز حدود شش تا هفت ساعت سر کلاس درس بودند و اکنون با يک ساعت تدريس روزانه ، فرآيند آموزش و يادگيري دانش آموزان با مشکل رو به رو مي شود.
برخي از خانواده ها نيز هم نگران تحصيل و هم نگران سلامت فرزندان خود هستند و مي گويند هر چند با تعطيلي مدارس ، سلامت فرزندان ما تقريبا تامين شده است اما از نظر تحصيلي به آنان لطمه مي خورد.
آموزش در فضای مجازی راهکاری برای جبران عقب ماندن تحصیلی دانش آموزان
9 هزار و 700 دانش آموزی که در کیش حضور دارند به گفته رئیس آموزش و پرورش از خدمات کلاس های آنلاین بهره مند می شوند .
75 درصد تا اسفند 98 در کلاس ها حاضر شدند اما پس از پایان تعطیلات نوروزی بیش از 90 درصد دانش آموزان از آموزش های آنلاین ، شبکه کیش و شبکه آموزش بهره بردند.
اما 10 درصد باقیمانده که قوامی نژاد به آن هم پاسخ داد : برای برخی از دانش آموزان که گوشی هوشمند ندارند مطالب درسی روی لوح فشرده ذخیره و تحویل آنان می شود .
آقاي قوامي نژاد، رئيس آموزش و پرورش کيش در گفتگو با واحد خبر صدا و سيما گفت: حدود سه هزار نفر از دانش آموزان کيش به سرزمين اصلي سفر کرده اند و با توجه به محدود شدن سفرها ، بهترين راهکار ، استفاده از فضاي مجازي براي آموزش است.
قوامي نژادبه این نکته هم اشاره کرد که در شرايط کنوني ، بهترين راهکار ، استفاده از شبکه هاي مختلف صدا و سيما و همچنين فضاي مجازي است تا دانش آموزان از تحصيل عقب نمانند.
وي در خصوص زمان امتحانات و بازگشايي مدارس گفت: در حال حاضر همه ي تکاليف و آزمونها در فضاي مجازي پيگيري مي شود اما در خصوص بازگشايي مدارس بايد يک تصميم کلان در سطح ملي گرفته شود و ما نيز تابع اين تصميم ها خواهيم بود.
به گفته معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش ، امتحانات پايان سال تحصيلي دانش آموزان پايه ي ششم ابتدايي امسال برگزار نخواهد شد اما رئيس آموزش و پرورش کيش گفت: هنوز نامه و يا دستور العملي در اين زمينه به دست ما نرسيده است.
در زیر نویس شبکه خبر هم از ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاهها خبرهایی منتشر می شود و این طور که به نظر می رسد سال تحصیلی امسال زود هنگام تمام شد و دانش آموزان به گفته مسئولان آموزش و پرورش کشور حدود 80 درصد از مطالب آموزشی را یاد گرفتند.
این 20 درصد باقیمانده و مرور کتابها برای آمادگی بیشتر آزمون های پایان سال از طریق فضای مجازی آموزش داده شد که حالا چقدر مفید بوده و یا بعد از یک ماه تعطیلی دانش آموزان پشتشان باد خورده و این آموزش های یک ساعته تاثیر ندارد موضوعی است که خانواده ها نظرات متفاوتی دارند.
اما آنچه مهم است سلامتی دانش آموزان است که خانواده و مسئولان آموزش و پرورش به آن توجه کردند.
اندر حکایت معایب آموزش های آنلاین
آقای سید مجید رفیعی پور که آموزگار علوم پایه نهم است یک ساعتی مهمان صدا و سیما بود و درباره معایب آموزش های آنلاین گفت: میزان تمرکز دانش آموزان در کلاس های مجازی کمتر است و اگر در کلاس 100 درصد یادگیری صورت می گیرد در فضای مجازی یادگیری بین 60 تا 70 درصد است اما در شرایط فعلی چاره ای غیر از آموزش مجازی وجود ندارد.
او معتقد است تردد های منزل و زنگ خوردن تلفن والدین که دانش آموزان از آن برای آموزش آنلاین استفاده می کنند روند یادگیری را مختل می کند.
سروش و سهیل که یکی دبستانی و دیگری دبیرستانی است با بهره گیری از فضای مجازی و البته آموزش های رسانه ملی درس می خوانند و معتقدند کلاس و مدرسه بهتر از آموزش مجازی است اما به هر حال این روش هم جایگزین مطلوبی است.
آیلین هم که در پایه دبیرستان تحصیل می کند هیجان درس خواندن در مدرسه را خیلی بیشتر برشمرد و گفت: یادگیری مثل سرکلاس درس نیست اما می توانیم از مطالب درسی بهره ببریم .
مادر آیلین هم هزینه اینترنت برای کلاس ها و یا سرعت نامطلوب اینترنت و قطع و وصل شدن آن را نکته حایز اهمیت دانست .
محمد مهدی مومنی کارشناس برنامه ریزی تحصیلی هم در گفتگوی تلفنی با خبر گزاری صدا و سیمای کیش گفت: فضای آموزش آنلاین کنترل شده نیست و دانش آموزان نمی توانند صد در صد متمرکز شوند .
او معتقد است در حالی که حدود 20 درصد از مفاهیم آموزشی هنوز تدریس نشده است و در پایه های بالا تر مفاهیم سنگین تر و تخصصی تر است لذا آموزش در فضای مجازی دشوار است .
محمد مهدی مومنی از خانواده ها خواست بیشتر با دانش آموزان همکاری کنند تا روند آموزش آسانتر پی گیری شود.
این کارشناس برنامه ریزی تحصیلی گفت: زمان طلایی آموزش در فضای مجازی نیم ساعت است و بیش از آن دانش آموزان خسته می شوند و فرآیند یادگیری مختل می شود .
این نکته ای است که مسئولان آموزشی مدارس و معلمان باید به آن توجه داشته باشند.
محمدمهدی مومنی محدود نبودن آموزش مجازی به مکان خاص و استفاده از منابع آرشیوی را از مزایا وتک بعدی ، چهره به چهره نبودن ، نگرفتن بازخورد مناسب از دانش آموزان و بهره مند نشدن 100 درصدی دانش آموزان از این روش را ازمعایب آموزش مجازی دانست.
عاقبت شهریه های مدارس غیر دولتی
از بحث آموزش آنلاین که عبور کنیم نکته دیگری خودنمایی می کند که بسیاری از خانواده های کیش آن را با صدا و سیما مطرح کردند.
هزينه هاي پرداخت شده مدارس غير انتفاعي در روزهای تعطیلی مدارس چه می شود؟
البته برخی خانواده ها برای پرداخت هزینه ها به صورت اقساطی ، چک به مجموعه مدارس الغدیر دادند و اکنون نمی دانند تکلیف این چک ها چه می شود .
موعد برخی چک ها فرا رسیده و چون به حساب بانکی خوابیده شده بود صاحبان چک برای برگشت نخوردن و بد حساب نشدن ، حساب خود را پر کردند و چک ها پاس شد.
خانم يزداني که فرزندش در مدرسه ي غير انتفاعي تحصيل مي کند مي گويد: ابتداي سال تحصيلي بابت سرويس دانش آموزان هزینه پرداخت کرده است اما با تعطيلي اسفند و فروردين تکليف پول پرداختي براي سرويس مدرسه چه مي شود.
آقاي ديگري در تماس تلفني با واحد خبر گفت: پول صبحانه ي دانش آموزان را از ما دريافت کرده اند اما در اين مدت که مدرسه تعطيل شده بايد هزينه ي صبحانه به ما برگردانده شود.
آقاي جمشيدي هم مي گويد: دو ماه مدرسه تعطيل شده اما از همان ابتداي سال تحصيلي ، هزينه ي سرويس ، صبحانه ، استفاده از اماکن ورزشي و تحصيل فرزندانمان را پرداخت کرده ايم که بايد هزينه ي اين دو ماه برگردانده شود.
با آقاي فوم ، مدير مدارس غير انتفاعي کيش تماس گرفتم، و دغدغه هاي والدين دانش آموزان را با او در ميان گذاشتم.
او گفت: هزينه ي صبحانه و سرويس دانش آموزان در اين دو ماه محاسبه شده و هنگام ثبت نام دانش آموزان در سال تحصيلي آينده ، محاسبه و از شهریه سال آینده کسر خواهد شد.
وي افزود: هزينه ي تحصيل دانش آموزان در اين دو ماه نيز محاسبه مي شود و هنگام ثبت نام آنها در سال تحصيلي جديد ، اين هزينه ها هم از شهریه جدید کسر می شود .
مدير مدارس غير انتفاعي کيش در خصوص هزينه استفاده از اماکن ورزشي هم گفت : هزينه هاي ورزشي به مسئولان ورزش جزيره و يا مجموعه هاي ورزشي خصوصي پرداخت شده و اکنون در حال رايزني با آنها هستيم و چنانچه هزينه هاي اين دو ماه را به ما برگردانند ، آن را نيز محاسبه خواهيم کرد و در حساب بستانکاري دانش آموزان ذخيره خواهد شد.
اما همه این برنامه ها برای دانش آموزانی است که سال تحصیلی آینده بخواهند در مدارس غیر دولتی تحصیل کنند تکلیف آنهایی که امسال دیپلم می گیرند و یا سال آینده در مدارس دولتی ادامه تحصیل خواهند داد چه می شود؟
آقای فوم به این پرسش هم پاسخ داد ، چنانچه دانش آموزي بخواهد سال آينده در شهرهاي ديگر و يا مدارسي به غير از مدارس غير انتفاعي تحصيل کند ، هنگام تسويه حساب ، اين هزينه هاي اضافي به او پرداخت خواهد شد.
پس با این صحبت ها ظاهرا خانواده ها نباید نگران باشند و با اندکی صبوری هزینه های اضافی و مازاد به آنان برگردانده می شود.
البته مدارس غیر انتفاعی هم آموزش های آنلاین را به صورت روزانه انجام می دهند و تا قبل از عید آموزگاران بیش از 85 درصد مطالب درسی را تدریس کردند.
این شرایط پیش آمده و ضرورت ماندن همه مردم در خانه روی مدارس هم تاثیر جدی گذاشت و به نظر می رسد با برنامه ریزی آموزش و پرورش وکمی تلاش بیشتر خانواده و البته دانش آموزان از این شرایط به خوبی عبور خواهیم کرد.
نويسنده : سلیمان اکبرنظر