به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، یکی از مشکلات شهروندانی که با خودرو در شهر تردد میکنند، نبود پارکینگ در برخی از نقاط شهر است. علاوه بر این موضوع بسیاری از شهروندان درباره وضعیت نامناسب پارکینگهای موجود نیز شکایت دارند. وضعیت نامناسبی که سبب کاهش استفاده از پارکینگها و در نتیجه کاهش درآمد برای سرمایه گذار شده است.
یک مالک پارکینگ میگوید: نرخ پایین ورودی پارکینگها و سوددهی نداشتن باعث میشود که سرمایه گذار درآمد خوبی نداشته باشد و همان درآمد حاصله را هم صرف کارهای دیگری به جز رسیدگی به وضعیت ظاهری پارکینگ کند.
افزایش نرخ ورودی پارکینگها در سال ۱۳۹۹بعد از سالها و پیگیریهای بسیار سرانجام شورای شهر تهران در سال گذشته نرخ ورودی پارکینگها را نسبت به شرایط موجود واقعیتر کرد.
طبق مصوبه «تعیین نرخ عوارض پارک حاشیهای در سال ۱۳۹۹ و تعیین ضوابط واگذاری بهرهبرداری از پارکینگهای عمومی شهرداری تهران» که در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ مصوب شد حداکثر نرخ ورودی و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای عمومی شهر تهران بر اساس نوع خودرو و مدت زمان پارک و بر مبنای رده بندی پارکینگ تعیین شده است.
«نرخ ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای غیر مسقف شهرداری تهران و همچنین نرخ ورودیه و حق توقف برای توقف خودروهای حامل مواد غذایی و بار در پایانههای مسافربری مطابق با نرخ پارکینگهای رده (۳) جدول فوق تعیین میگردد. نرخ ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای مکانیزه شهر تهران با اعمال ضریب ۱.۳ به نرخ پارکینگها تعیین میگردد.»
وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به خالی بودن درصد بسیاری از پارکینگهای موجود شهر، توضیح داد: نبود امکانات و شرایط نامناسب از جمله دلایل خالی بودن بسیاری از پارکینگها است.
او با بیان اینکه برای مصوبه سال ۱۳۹۹ به شورای شهر پیشنهاد بهبود وضعیت و رده بندی پارکینگهای موجود ارائه شده است، گفت: درنهایت برای بهبود این وضعیت باید قیمت ورودی پارکینگها افزایش پیدا کند تا برای مالک سوددهی داشته باشد که در این صورت شرایط رسیدگی به پارکینگها هم بهتر خواهد شد. رده بندی پارکینگها در نرخ ورودی تأثیر گذار است و این اقدام سبب میشود که برای مثال نرخ پارکینگ منطقه یک با منطقه ۲۰ متفاوت باشد.
سرلک در پاسخ به این سوال که چرا متقاضیان احداث پارکینگها کاهش پیدا کرده است، توضیح داد: باتوجه به وضعیت اقتصادی، بخش خصوصی ترجیح میدهد که برای سرمایه گذاری به احداث واحدهای مسکونی و تجاری بپردازد تا احداث پارکینگی که سوددهی ندارد. برای بخش خصوصی سوددهی مهمتر از هرچیز دیگری است. امیدوارم با تغییر نرخ ورودی پارکینگ در سال جدید، متقاضیان ساخت پارکینگ افزایش پیدا کند.
به گفته معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران؛ ۳۰۰ پارکینگ متعلق به بخش خصوصی و ۱۵۱ پارکینگ عمومی متعلق به شهرداری تهران است.
او با بیان اینکه سازمان ترافیک شهرداری تهران در سال گذشته هزینهای بابت ساخت پارکینگ جدید پرداخت نکرده است، توضیح داد: پارکینگهای تهران زیرنظر شهرداری مناطق فعالیت میکنند بنابراین اگر هزینهای هم شده باشد، از مناطق به ساخت پارکینگها تخصیص یافته است.
سرلک با تأکید براینکه همچنان رویکرد احداث نکردن پارکینگ جدید در پهنه مرکزی شهر وجود دارد، گفت: علم شهرسازی جدید ایجاب میکند که در پهنه مرکزی شهر پارکینگ ساخته نشود چرا که افزایش پارکینگ در مرکز شهر، جاذب سفر است و سبب افزایش ورود خودروها میشود؛ علاوه بر آن پهنه مرکزی شهر تهران ظرفیت افزایش خودروها را ندارد.
معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ادامه دار بودن این رویکرد در شهر تهران، یادآور شد: مجوز ساخت پارکینگ در پهنه مرکزی شهر برای هیچ بخشی صادر نمیشود، اما در معابری خارج از مرکز شهر، شهرداری برای بخش خصوصی مسیر ساخت پارکینگ را تسهیل میکند.