به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما آقای کریم همتی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم افزود: با اعلام همگانی، همه امکانات کشور بسیج شد و با توجه به اینکه بیماری گسترده بود از دست یک ارگان کاری ساخته نبود. همه مجموعهها همکاری کردند و هلال احمر هم با توجه به وظیفه ذاتی در کنار وزارت بهداشت کارهای بسیار بزرگی انجام داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد تجهیزات پزشکی با مشکل خاصی روبرو بودید، اظهار داشت: این بیماری جدید بود و در واقع دنیا آمادگی مواجهه با آن را نداشت طبیعتا همه کشورها با چالش و مشکل روبرو بودند و اکنون شاهد هستید کشوری مثل آمریکا دچار چالش جدی شده است. در ایران هم مشکلاتی داشتیم از جمله بحث تحریمها و فشارهایی که آمریکا و برخی کشورها بر ما وارد میکنند، اما خوشبختانه با ایثار مردم و کادر بهداشتی و درمانی ما این بیماری کنترل شد.
همتی گفت: برخلاف ادعای آمریکایی ها؛ تحریمها مانع از دسترسی ایران به اقلام دارویی مورد نیاز میشود، اما از راههایی که وجود دارد اقلام مورد نیاز را فراهم کردیم و وضعیت ما در کنترل بیماری به مراتب از بسیاری کشورهای دنیا و حتی توسعه یافته بهتر است و هلال احمر اقلام ضروری برای کرونا را از کانالهای خاصی تامین کرد و در اختیار مردم قرار داد.
وی ادامه داد: تحریمهای آمریکا علی رغم شعارهایی که داده میشود حوزه دارو و درمان ما را هم تحت تاثیر قرار داده است و همین مطلب را ما به صلیب سرخ اعلام کردیم که راه و مسیری را هموار کنند، اما هلال احمر اقلام ضروری برای کرونا را از کانالهای خاصی تامین کرد و در اختیار مردم قرار داد.
همتی اظهار داشت: درخواست ما از صلیب سرخ این بود که یک خط ارزی خاص را برای هلال احمر در نظر بگیرند و آنها هم محدودیتهای خاصی داشتند، اما مکاتبات خود را انجام دادند.
وی در ادامه درباره کشورهایی که به ایران در جریان این بیماری کمک کردند و متقابلا کشورهایی که ایران به آنها یاری رسانده است، اظهار داشت: از اصول بنیادی هلال احمر، جهان شمولی آن است به این معنی که ما متعلق به کل دنیا هستیم. از آن روز که چین درگیر این بیماری شد کشور ما چند میلیون ماسک را به چین کمک کرد. بعد از اینکه کشور ما دچار مشکل شد بر اساس همان اصل بنیادین و علی رغم اینکه بیماری در چین تمام نشده بود آنها و بسیاری کشورهای دیگر کمکهای خوبی به ایران داشتند، اما بیشترین کمک از سمت چینیها بود یعنی چند برابر آن چیزی که ما به آنها کمک کردیم.
وی یادآور شد: خوشبختانه به دلیل بی طرفی و بی غرضی که در اصول هلال احمر وجود دارد، همه هلال احمرها و صلیب سرخها برای کمک کردن آمادگی داشتند و با محوریت کمیته بین المللی صلیب سرخ این کمکها ادامه دارد و به کشورهای نیازمند کمک میشود.
رئیس جمعیت هلال احمر در مورد اینکه آیا تحریمها برای کمکهای غیر دولتی اشخاص یا نهادهای بین المللی مانع ایجاد کرده است؟ گفت: ایرانیانی که در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی زندگی میکنند و تبعه سایر کشورها مثل چینیها که مایل بودند به کشور ما کمک کنند حتی یک موسسه خیریه در پاکستان ۲۰۰ هزار دلار کمک کرد همه این موارد در انتقال پول مشکل داشتند مثلا برای دریافت کمک ایرانیان مقیم آمریکا دو تا سه هفته زمان برد. اما کمکهای غیر نقدی و اقلام پزشکی مشکلی ندارد محدودیت عمده ما در این دوره پروازهای بین المللی است که به دلیل کم بودن پروازها و محدویت تراکنشها باعث میشد اقلام با تاخیر به دست ما میرسید؛ درخواست ما از جامعه بین المللی این است که حداقل برای هلال احمر یک خط ارزی خاص در نظر گرفته شود تا ما برای دریافت کمک تراکنش داشته باشیم و متقابلا با اهداف بشردوستانه بتوانیم به کشورهای دیگر کمک کنیم.
وی در این مورد که آیا ایران فقط کمکهای مالی میخواهد و نه کمکهای بهداشتی، افزود: از کمکهای نقدی و غیر نقدی استقبال میکنیم کشورهایی به ما ماسک و وسایل حفاظت شخصی، ترمومتر لیزری غیر تماسی دادند استقبال کردیم.
همتی خاطرنشان کرد: علی رغم همه این محدودیتها که از نظر مالی، امکانات و تراکنش داریم، توانستیم وضعیت خوبی را در دنیا در کنترل بیماری داشته باشیم و در کل دنیا بهبود یافتگان زیر بیست و پنج درصد است، ولی در کشور ما بیش از پنجاه درصد است و این همه با ایثار و همدلی که کادر بهداشتی و درمانی دارند کنترل شد.
همتی درخصوص وظایف جمعیت هلال احمر در مبارزه با بیماری ناشی از ویروس کرونا، گفت: یکی از کارهایی که به جمعیت هلال احمر سپرده شد، آموزش همگانی در کنار سایر دستگاهها و بحث کنترل خروجی شهرها از حیث مسافران بود که در ۱۳ استان این کار انجام شد و در سایر استانها و شهرها هم خروجی و هم ورودی شهرها تحت کنترل قرار گرفت. در موضوع آموزش همگانی بالغ بر دو میلیون پوستر و اینفوگرافی تهیه کردیم. با توجه به تنوع قومیتی که در کشور داریم، پوسترها به زبانها و گویشهای مختلف از جمله عربی، کردی، ترکی، انگلیسی و ... تهیه شده بود. با هماهنگی نظام پزشکی بالغ بر ۷۵۰ هزار گواهینامه شرکت در دورههای آموزشی برای افرادی که آموزشهای لازم در این خصوص را گذرانده بودند صادر کردیم. به منظور کمک به رفع نگرانی مردم درباره بیماری ناشی از ویروس کرونا، در همان روزهای ابتدایی آغاز شیوع این ویروس نسبت به راه اندازی پایگاه اینترنتی به نشانی crona.ir اقدام کردیم تا مردم با تکمیل اطلاعات خواسته شده، ارزیابی کنند که آیا به کرونا مبتلا هستند یا خیر. حدود ۱۰ میلیون نفر در این پایگاه ثبت نام و ارزیابی اولیهای به آنها ارائه شد. در موضوع کنترل خروجی شهرها نیز برای حدود ۲۱ میلیون نفر که در هفت و نیم میلیون خودرو قصد مسافرت داشتند، اقدامات کنترلی انجام دادیم. با اجرای این طرح موفق شدیم بیش از ۱۴ هزار نفر از هموطنانمان را که دارای علایم مشکوک مانند تب بودند غربالگری و شناسایی و سپس به مراکز درمانی معرفی کنیم.
وی درخصوص استفاده از کمکها و مساعدتهای داوطلبان و موسسههای مردم نهاد هم در این زمینه، گفت: بالغ بر دو میلیون نفر از جوانان، امدادگران و افراد مختلف از قبل با جمعیت هلال احمر همکاری میکردند و روزانه حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر از همین داوطلبان در کنترل خروجی شهرها کمک میکردند و به همین میزان در موضوع کمک رسانی به سیل زدگان مشارکت داشتند. با توجه به ارتباط خوبی که با خیریهها داشتیم توانستیم کمکهای مناسبی را برای بیمارستانها و مراکز درمانی و مردم جمع آوری کنیم.
رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که چرا با وجود بیشتر بودن میزان بارندگیها نسبت به سال گذشته، خسارتهای کشور در سال جاری اندک بود، گفت: پس از مشکلاتی که سال گذشته ایجاد شد، در سال جاری تمام ارگانها دست به اقدامات زیربنایی از جمله سیل بند و کنترل و مهار آبها و جابجایی کسانی که در کنار رودخانهها بودند، زدند. جمعیت هلال احمر در سال جاری آمادگی کامل داشت. با وجود آنکه مشخصا ۱۷۳ شهر و روستا در ۲۵ استان درگیر سیل بودند؛ اما آمادگی قبلی نیز وجود داشت. هلال احمر به طور مستمر با دیگر نهادها از جمله سازمان هواشناسی در ارتباط بود. انبارهای امدادی تقویت گشت. کمکهای ما به مناطق سیل زده منتقل شد. چهار فروند بالگرد در آن مناطق مستقر گشت.
وی افزود: جمعیت هلال احمر یکی از بزرگترین سازمانهای امدادی منطقه است که امکانات بسیار خوبی دارد و امسال با آمادگی قبلی تمام نهادها و مشخصا آمادگی قبلی هلال احمر، مشکل سیلابها را مهار کردیم و کمترین خسارت را در مقایسه با سال گذشته داشتیم. ما ۲۸ هزار نفر را امدادرسانی کردیم و بیش از ۵ هزار نفر را اسکان اضطراری دادیم. ۴ فروند بالگرد در آن مناطق مستقر بودند.
همتی تاکید کرد: بیشترین مشکل ما در ۴ استان جنوبی کشور شامل استان بوشهر و هرمزگان و کرمان و سیستان و بلوچستان بود. من و دبیر کل و نیز رئیس سازمان امداد در منطقه حضور داشتیم و از نزدیک کار امدادرسانی را انجام میدادیم. در کل ماهیت هلال احمر یک ماهیت انسان دوستانه است. بیش از ۳۴۰۰ نفر از نیروهای ما درگیر موضوع کرونا بودند و همین تعداد از نیروها اعم از نیروهای هلال احمر و نیروهای داوطلب نیز در اختیار داشتیم که در مسئله سیل و مهار سیل در مناطق سیل زده امدادرسانی میکردند؛ و اگه مشکل سیلابها چند برابر میبود، باز هم نیروهای ما آمادگی مهار و کنترل سیلابها را داشتند.
همتی همچنین در خصوص اقدامات هلال احمر برای کمک به سیل زدگان، علاوه بر اسکان و امدادرسانی، گفت: کسانی که اسکان موقت شدند، سرپناه موقت بر پایه چادر بود که هلال احمر برای آنها مهیا کرد. همچنین مایحتاج غذایی روزمره آنها به صورت بستههای غذایی ۷۲ ساعته فراهم گشت. پس از بازدید ما از مناطق، بستههای غذایی یک ماهه نیز برای سیل زدگان مهیا شد. همه امکانات زیستی از جمله پتو و موکت و چادر و اقلام خوراکی را در منطقه آماده داشتیم و به مردم کمک کردیم. همچنین بالغ بر ۲۰ تن اقلام غذایی در بین مردم توزیع کردیم تا مردم در روزهای نخست با مشکلات بیشتری روبرو نشوند.
۲۲۰ میلیارد ریال کمک مردمی برای مبارزه با کرونا و جبران خسارتهای سیل وی در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای دیگری مانند نهادهای خیریه و افراد داوطلب نیز کمکهایی ارائه کردند یا کمکها فقط از سوی جمعیت هلال احمر بود، اظهار داشت: کمکها از سوی نهادهای خیریه همواره به صورت متفرقه انجام میشود؛ اما ما یک شماره حساب داده بودیم و تا به امروز بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال کمکهای مردمی هم در امر کرونا و هم در امر سیل به جمعیت هلال احمر ارائه شد که میبایست در اینجا از مردم شریف و نوع دوست کشورمان تشکر و قدردانی کنیم. به رغم آنکه به خاطر کرونا سیستمها تعطیل بوده است و بسیاری از مردم تحت فشار بودند یا مشاغلشان را از دست داده بودند؛ اما مانند همیشه مردم خوب کشورمان در کنار مردم سیل زده قرار گرفتند و این کمکهای مردمی برای ما در تمام بحرانها بسیار راهگشا بوده است.
رئیس جمعیت هلال احمر درباره نقش این نهاد در اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، تصریح کرد که در این زمینه بیشتر در واقع نیروهای نظامی و نیروهای بهداشتی ما به صورت غیرمستقیم درگیر هستند. به جز تداوم بحث آموزش همگانی قبلی کار مستقیم به هلال احمر محول نشده است. ما در واقع عوارض جانبی کرونا را مدیریت میکنیم که یکی از آنها موارد پساکرونا است. چون بر اثر کرونا مشکلات معیشتی برای مردم ایجاد شده است، ماه مبارک رمضان هم در پیش است. ما با کمکهایی که از مردم دریافت میکنیم و کمکهای بین المللی ـ در صورتی که ارائه شود ـ برای مدیریت بعد از بحران کرونا آماده میشویم. ما تاکنون با کمکهای مردمی تجهیزات حفاظت شخصی را برای ۵۰۰ هزار بیمار سرطانی و بیماران خاص و نادر فراهم کردیم و یا در روزهای آینده تکمیل میکنیم و نیز حدود یکصد هزار بسته غذایی و بهداشتی را در میان مردم توزیع کردیم. در واقع کاری که به ما محول شده است، آن است که به صورت همزمان کمکهای داخلی و خارجی را دریافت کنیم تا در روزهای پیش رو بتوانیم برای اقشار آسیب پذیر و کسانی که از این بیماری، بسیار تحت فشار قرار گرفته اند، کمکهایی فراهم کنیم.