پخش زنده
امروز: -
معاون استانهای رسانه ملی با تاکید بر مرجعیت خبری رسانه ملی در بحرانهای طبیعی ازجمله سیل، موارد ۲۸ گانه سیاستهای کلی رسانهای برای اطلاعرسانی صحیح و بی واسطه در این شرایط را به مراکز ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما، در پی هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و بروز سیلاب در ماههای پیش رو و همچنین وقوع سیل در روزهای گذشته و وارد شدن خسارات سنگین به برخی مناطق کشور از جمله استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، معاون امور استانهای صداوسیما در دستورالعملی با اشاره به غیر قابل اجتناب بودن وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل، بر ضرورت حفظ و تقویت مرجعیت خبری رسانه ملی در این شرایط تاکید کرد.
بر اساس این دستورالعمل آقای علی دارابی مجموعهای از سیاستهای رسانهای را که موجب تحقق این هدف میشوند در قالب راهبردهای برنامهسازی رسانه در بحران سیل در ۲۸ محور اصلی و ۱۷ بند فرعی تبیین و به مراکز استانی صدا و سیماابلاغ کرد.
مجموعه این راهبردها با محور اطلاعرسانی سریع همراه با صحت و دقت به عنوان گام اول رسانه آغاز میشود و در ادامه به مواردی همچون حفظ و ارتقاء مرجعیت رسانه در اطلاعرسانی، آگاهی بخشی، آموزش و آرامش بخشی، همدردی با مشکلات مردم و زبان گویای جامعه بودن، همراهی و کمک به مسئولان و ارائه گزارش از خدمات و اقدامات آنان، آموزش مجریان، گزارشگران و برنامهسازان برای شرایط بحرانی، آرامسازی فضای عمومی جامعه، اهتمام بایسته برای وحدت و اتحاد همه نیروهای کشور در حوادث از سوی رسانه ملی پرداخته است.
معاون رسانه ملی، در این ابلاغ به رادیو و نقش اصلی آن در مدیریت رسانهای بحرانها پرداخته و بر اهمیت راه اندازی رادیوهای اختصاصی با عنوان رادیو امید (نجات) با هدف اطلاع رسانی سریع از وضعیت آسیب دیدگان، کمک به حل مشکلات و ایجاد روحیه امید در مناطق آسیب دیده از سیل تاکید کرده است.
آقای دارابی در این دستور العمل با بیان اینکه باید به مسائل پیرامون پسا سیل نیز توجه داشت تصریح کرد: رسانه باید مدیریت همه جانبه داشته باشد و شرایط پس از اتمام سیل و حادثه طبیعی در کشور، ملاحظات و اقدامات لازم در این خصوص را در دستور کار قرار دهد.
وی گفت: ایران به لحاظ سوق الجیشی و موقعیت اقلیم آب و هوایی در کانون حوادث و رخدادهای طبیعی است، صدا و سیمای مراکز استانها در این حوادث در خط مقدم هستند و وظیفه خطیر رسانهای خود را با تکیه بر تجارب ارزنده گذشته و نیز بهرهمندی از تجارب بینالمللی انجام میدهند.