یادداشت روز
کاسبی رسانههای معاند با ویروس کرونا
«قبل از اینکه شما بتوانید کسی را وادار کنید که آنچه شما میگویید را انجام دهد، باید او را وادار کنید آنچه شما میگویید را باور کند»؛ این جملات مشهور، غرض از جنگ روانی را نشان می دهد.
جنگ روانی رسانههای بیگانه در روزهای اخیر با رمز کروناویروس به میدان نبرد با مردم ایران آمده و با تکنیکها و تاکتیکهای متنوع و رنگارنگ خود قصد دارد افکار عمومی جامعه را مشوش کنند و به رفتار، گفتار و ذهنیت مردم جهت دهد.
منازعات سیاسی شکل گرفته درباره کرونا، تلاش می کند تا این موضوع را به عنوان ابزاری برای مواجهه سیاسی با ایران مورد استفاده قرار دهند.
در خصوص تیپ شناسی خبرنگاران، کارشناسان و تحلیل گران شبکههای معاند که عملیات روانی دشمن را اجرا می کنند و عمدتاً ایرانی هستند به سه تیپ میتوانیم اشارهکنیم:
تیپ اول؛ افرادی هستند که فعالیت در این شبکهها را به دید یک شغل مینگرند و از این راه کاسبی می کنند.
تیپ دوم؛ افرادی هستند که عمدتاً زخمخورده هستند و به خاطر خصومتی که با نظام جمهوری اسلامی دارند با برجستهسازی نقاط کور، کل دستاوردهای نظام را یکجا زیر سؤال میبرند و حتی یک نقطه روشن را هم منعکس نمیکنند.
تیپ سوم؛ کسانی هستند که اساساً شیفته و خودباخته فرهنگ غرب هستند و هویت ایرانی ـ اسلامی را قبول ندارند و حتی آن را اُمُّل، عقبمانده و کسر شأن خود میدانند.
برای اینها ویروس کرونا بیش از اینکه یک ویروس ناشناخته باشد، یک بهانه برای جنگ تمام عیار رسانهای علیه ایران اسلامی است.
عملیات روانی رسانههای دشمن تلاش کرده است در محورهای مختلفی با توسل به آمارهای دروغ و تصاویر جعلی، شرایط کشور را حاد و مردم را به بالاترین سطح استرس برسانند:
ایران هراسی و معرفی ایران به عنوان منشأ کرونا
رسانهی سعودی «ایران اینترنشنال» به شکل پیوسته در بخشهای مختلف خبری خود ایران را متهم به صدور کروناویروس به بسیاری از کشورهای دنیا میکند. ایران اینترنشنال با انتشار عناوینی چون:
«اولین مورد ابتلا به کرونا در بلاروس تایید شد. فرد مبتلا یک دانشجوی ایرانی است»
یا «کویت از شناسایی دو مورد دیگر کرونا در این کشور خبرداد و اعلام کرد هر دو از ایران به این کشور سفر کرده اند»
یا «شناسایی اولین مورد کرونا در نیوزیلند؛ بیمار از ایران بازگشته بود.»
یا رسانه امپراتوری دروغ بی بی سی فارسی در خبرهایی با این عبارتها که «امارات از تشخیص دو مورد جدید از ویروس کرونا خبر داد که یک ایرانی و همسرش هستند. جمهوری اسلامی با بیکفایتیاش در حال انتشار کرونا به جهان است. کانادا، لبنان و حالا امارات». یا «بعد از اینکه ویروس کرونا را به کانادا، لبنان، افغانستان و امارات صادر کردیم، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان هم مرزهای خود با ایران را بستند، افغانستان و عراق هم احتمالا ببندند؛ جزیره ثبات.» به تخریب وجههی هویت ایرانی پرداخته و سیاه نمایی علیه ایران را در پیش میگیرد.
تخطئه آمار اعلامی مسئولان کشور:
منابع خبری همیشه پنهان بسیاری از این رسانهها در داخل ایران اوایل اسفند تعداد فوتیهای کرونا را صعودی و غیرقابل باور افزایش دادند:
«ویروس کرونا در ایران جان 'دست کم ۲۱۰ نفر' را گرفته است» تیتر سایت بی بی سی فارسی، منتشر شده در نهم اسفند.
بنابر اعلام منابع ایراناینترنشنال شمار جانباختگان به ۱۳۷ نفر رسید» تیتر سایت ایران اینترنشنال منتشر شده روز هشتم اسفند.
این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی آمار ایران در باره کرونا را تایید کرده است.
دروغ گویی آشکار در عین متهم کردن نظام به دروغ گویی
شبکه من و تو با انتشار ویدئویی از مرحوم آیت الله بهجت به دروغ، نسخه پیچی این مرحوم درباره کرونا را به تصویر کشید، این در حالی است که آیت الله بهجت در سال ۸۸ مرحوم شدهاند؛ البته شبکه من و تو پس از این اشتباه فاحش و غیرحرفهای اقدام به ضبط مجدد برنامه و انتشار آن در یوتیوب کرد.
مسئولان دولتی را که از همان ساعات ابتدایی فعالیت خود را برای نجات مردم آغاز کرده بودند، دروغگو و پنهانکار نشان دادند. به این تیترها دقت کنیم:
«گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که ایران درباره کرونا پنهانکاری میکند» منتشر شده در سایت ایندیپندنت فارسی هفتم اسفند.
«حکومت و کرونا؛ آنچه نگفت، آنچه نکرد» گزارش دهم اسفند سایت رادیو فردا
«بیمسئولیتی ایران در قبال کرونا تهدیدی برای جهان» گزارش خبرگزاری بلومبرگ.
«پمپئو: از احتمال پنهانکاری ایران درباره کرونا نگرانیم» سایت صدای آمریکا نهم اسفند.
«آنچه جمهوری اسلامی در مقابله با کرونا از آن محروم است» گزارش رادیو فردا منتشر شده در هفتم اسفند.
«اقتصاد ایران، از نفسافتاده در چنگ کرونا»، «ضربه کرونا بر پیکر اقتصاد ایران»، «ایران، کانون شیوع کرونا در خاورمیانه»، «بستن مرزها مانعی برای ورود تجهیزات پزشکی ضروری به ایران بلومبرگ
سیاه نمایی:
گریم وود نویسندهی یادداشت «کروناویروس میتواند جامعهی ایران را از هم بشکند» در مجله آتلانتیک، در کنار انعکاس وضعیتی سیاه از داخل مرزهای ایران، مسئولان و مردم را در مقابل یکدیگر قرار داده و از تاکتیک «تفرقه افکنی» به عنوان چاشنی کار خود استفاده میکند. او در یادداشت خود اعمال نکردن قرنطینه و تشویق مردم برای زیارت از شهر قم را مهمترین عامل شیوع کرونا عنوان میکند و در لایه هایِ زیرینِ تاکتیک هایِ عملیاتِ روانیِ خود، به شکلی نامحسوس به تخریب دینداری و تضعیف شعائر الهی در باور مخاطب خود میپردازد.
هراس افکنی و مأیوس سازی:
گزارش پریسا حافظی در خبرگزاری «رویترز» با عنوان «ترس، بی اعتمادی و ضدعفونی کننده در هوا در پی شیوع ویروس کرونا» از صدر تا ذیل گزارش خود میکوشد بذر ناامیدی و یاس را در اذهان مخاطبان خود بپاشد و چهرهای اسفناک و سیاه از ایران به نمایش بگذارد؛ گویی هیچ کجای دنیا به بلای کرونا مبتلا نشده و این تنها ایران است که در بحرانی سیاه به سر میبرد.
«تحقیرسازی» و «طعنه زنی»
فرناز فصیحی و دیوید کیرکپاتریک در یادداشتی در «نیورک تایمز» با عنوان «پاسخ ایران به کروناویروس: غرور، پارانویا، رازداری و هرج مرج» عملکرد ایران در مواجهه با ویروس کرونا را مورد تمسخر قرار داده و مدعی شده اند رهبران ایران پیش بینی کرده بودند کروناویروسی که در چین شایع شده کشورشان را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. حال ایران پس از چین بیشترین میزان مرگ ناشی از کروناویروس را در دنیا داراست!
«بحرانسازی»، «تخریبسازی» و «اختلاف افکنی»
ایزابل کول و انگل راسموسن در یادداشتی با عنوان «بحران کروناویروس در ایران به علت نبود اعتماد عمومی به رهبران پیچیده شده است» در «وال استریت ژورنال» نیم نگاهی به فشارهای ناشی از تحریمهای امریکا اندخته و پس از اشاره به اعتراضات داخلی ایران پیکان حملهی خود را به سوی رهبران ایران میگیرند.
پروپاگاندای رسانهای دشمنان و رسانههای وابسته علیه ایران که با هدف تخریب امید مردم و آرامش روانی کشور صورت میگیرد؛ سعی دارد در حالی که بخشهای مختلف در ایران تلاش میکنند با ارائه راهکارهای استاندارد از شیوع کرونا جلوگیری کنند و به درمان مبتلایان بپردازند با جعل اطلاعات و آمار سازی، افکار عمومی را نسبت به بخشهای درمان و بهداشت بی اعتماد سازد.
رحمان حسینی خوی